سفر به تهران گروسی، بازی با برگ زمان به پایان رسیده!

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طبق برنامه‌یی از پیش اعلام شده، در ظهر روز جمعه، ۱۲ اسفند ۱۴۰۱، برای مذاکره با مقامات ارشد حکومت ایران وارد تهران شد.

رافائل گروسی قرار است در این سفر که ۲ روز به طول خواهد انجامید با برخی مقامات حکومت ایران گفتگو و رایزنی‌هایی انجام دهد.

پیش از این برخی خبرگزاری‌های بین‌المللی اعلام کرده بودند که گروسی با توجه به گزارش‌ها درباره افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم به میزان ۸۴ درصد، مذاکراتی با مقامات حکومت ایران درباره بازرسی‌های گسترده‌تر از تاسیسات هسته‌یی حکومت ملایان خواهد داشت.

همچنین انتظار می‌رود مسائل حل‌‌نشده‌ی پیشین میان حکومت ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در رابطه با پروژه‌ه‌ی هسته‌یی حکومت در سال‌های گذشته در دستور کار این مذاکرات قرار داشته باشد.

در همین رابطه رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱، با توجه به سفر گروسی به تهران اعلام کرد که غرب در مورد تصمیم‌گیری برای اقدامات بعدی منتظر نتایج سفر گروسی به تهران خواهد ماند.

وی افزود گروسی هنوز گزارش خود در مورد پایبندی و یا عدم پایبندی حکومت ایران به ان‌پی‌تی را منتشر نساخته و باید منتظر این گزارش بمانیم تا بعد ببینیم چه اقداماتی مناسب هستند؟

راب مالی ضمن اشاره به تایید غنی‌سازی ۸۴ درصدی حکومت ایران از سوی آژانس اعلام کرد آمریکا با  تروئیکای اروپایی و دیگر کشورها در خصوص برنامه‌ی هسته‌یی حکومت ایران در تماس است اما در نهایت منتظر ارزیابی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستیم.

این در حالی است که مالی در مورد گزارش وال ‌استریت ژورنال درباره اختلاف نظر آمریکا و تروئیکای اروپایی بر سر واکنش به غنی‌سازی ۸۴ درصدی اورانیوم توسط حکومت ایران در شورای حکام آژانس، خودداری کرد.

تروئیکای اروپایی پیشقدم صدور بیانیه علیه ایران در شورای حکام

پیش از این وال استریت ژورنال به نقل از چند دیپلمات ارشد غربی گزارش داده بود در حالی که تروئیکای اروپایی در واکنش به غنی‌سازی ۸۴ درصدی اورانیوم توسط حکومت ایران، از صدور بیانیه انتقادی علیه این کشور در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حمایت می‌کنند، اما گویا ایالات متحده تمایل به انجام چنین کاری ندارد.

هم زمان در ادامه واکنش‌ها به خبر غنی‌سازی ۸۴ درصدی اورانیوم توسط حکومت ایران، فرانسه نیز در روز ۱۱ اسفند برنامه هسته‌یی حکومت ایران را بسیار نگران‌کننده خواند.

آن کلر لژاندر، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، در روز ۱۱ اسفند به خبرنگاران گفت این گزارش بیان می‌کند که مسیری که ایران در پیش گرفته، بسیار نگران‌کننده است.

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بازرسان این آژانس در ۲۱ ژانویه ۲۰۲۳، متوجه شدند که ۲ آبشار سانتریفوژ آی‌آر۶ در تأسیسات فردو در قم، به‌گونه‌یی متفاوت با آنچه قبلاً به آژانس اعلام شده، راه‌اندازی شده‌اند و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز بعد، در نمونه‌برداری خود به ذرات اورانیوم با غلظت ۸۳.۷ دست پیدا کرد.

حال با وجود تنش‌های پیشین بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر سر سوالات در مورد ۳ سایت از قبل اعلام نشده توسط حکومت ایران که مدت‌هاست محل مشاجره‌ی آژانس و حکومت ایران است، کشف ذرات اورانیوم با غنای ۸۴ درصد نیز به موضوع نگران‌کننده‌تری برای آژانس و کشورهای غربی تبدیل شده است.

افزون بر این و بر اساس گزارش آژانس، میزان ذخائر اورانیوم حکومت ایران را تا ۱۲ فوریه، حدود ۳۷۶۰ کیلوگرم اعلام شده که این میزان ۱۸ برابر حد مجاز مقررشده در برجام است.

بازی با برگ بازنده‌ی خرید زمان!

با وجود این اختلافات و تعارضات با برجام و در حالی که موضوع جدید، یعنی کشف ذرات اورانیوم با غنای ۸۴ درصد، بر نگرانی کشورهای غربی در مورد برنامه هسته‌یی حکومت ایران دامن زده است، گروسی عازم تهران شده است. [سفر گروسی به تهران؛ عقب نشینی یا اقتدار خامنه‌ای؟]

به عقیده بسیاری از تحلیل‌گران سفر گروسی در این شرایط به تهران که مذاکرات برجام از ماه‌ها پیش توقف خورده و به رغم دروغگویی وزیر خارجه حکومت ایران که مدعی شده بود آمریکا خواهان بازگشت به میز مذاکرات برجام است، اما از سوی ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تکذیب شد، حاکی از بن‌بست حکومت ایران در تنگنا و فشارهای بین‌المللی است هر چند قصد اولیه حکومت ایران از سفر گروسی خرید زمان باشد.

به بیان دیگر تحلیل‌گران بر این باروند حکومت ایران که در حالت عادی و معمول از سفر گروسی و  یا در برخی موارد بازرسان آژانس به ایران ممانعت به عمل می‌آورده است، اکنون از سفر گروسی به تهران اسقبال کرده و از آن به عنوان برگی برای خرید زمان برای خود استفاده می‌کند؛ امری که با توجه به سوابق امر در این زمینه، احتمال آن زیاد است اما نباید این نکته را نیز دور از نظر داشت که در این دور از سفر گروسی به تهران، موضوع حساس و مناقشه‌برانگیز یافت‌شدن ذرات اورانیوم با غنای ۸۴ درصد، فراتر از بازی‌های معمول سیاسی حکومت ایران در مورد بازی با برگ زمان در مورد آژانس، مدیر کل آن و یا بازرسان آن می‌باشد.

به دیگر بیان شرایط به نحوی برای حکومت ایران خطیر شده است که هر آن احتمال فعال‌سازی روند مکانیسم ماشه و ارجاع پرونده برنامه‌ی هسته‌یی حکومت ایران به شورای امنیت در دسترس است، بنابراین در این دور، بازی با برگ زمان نمی‌تواند زیاد برای حکومت ایران سودمند باشد!

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)