رئیسی و شرکاء و فروش مدارس ساخت خیرین!

در راستای اجرای طرح مولد سازی دارایی‌های دولت، دولت رئیسی در یکی از ابتدایی‌ترین گام‌ها اقدام به فروش مدارسی آورده است که بسیاری از آنها را خیرین ساخته‌اند.

از عجایب مصوبه مولد سازی دارایی‌های دولت رئیسی که بگذریم که از آن به کرات سخن رفته است اما ظاهرا در نخستین گام از اجرای این مصوبه، دولت رئیسی اقدام به فروش مدارسی کرده است که توسط مردم و خیرین ساخته شده است!

زهرا گیتی‌نژاد، مدیر عامل موسسه خیریه «مهر گیتی» اعلام کرده است که دولت رئیسی در چارچوب طرح مولد سازی دارایی‌های دولت تعداد بسیار زیادی از مدارسی را که خیرین مردمی ساخته‌اند را در فهرست املاک قابل فروش گذاشته است که این مسئله جای تعجب دارد.

خیرین مدرسه‌ساز مسئول جبران کسری بودجه دولت نیستند!

وی در ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده اعلام نموده است که ۷۰ درصد مدارس توسط خیرین ساخته می‌شود و آن‌ها وقت و مال خود را صرف بچه‌های این کشور می‌کنند و مسئول کسری بودجه دولت نیستند.

خانم گیتی افزود وقتی خیرین با این مسئله مواجه شدند که مدارس‌شان در فهرست فروش قرار گرفته است اعتمادشان سلب شده است.

وی ضمن اشاره به این موضوع افزود از رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور و وزیر آموزش و پرورش خواست تا به صورت واضح و شفاف در این مورد توضیح داده تا جواب قانع‌کننده‌یی به خیرین داده شود!

موسسه «مهر گیتی» در روز ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ طی نامه‌یی به وزیر آموزش ‌و پرورش از این وزارت‌خانه خواستار رسانه‌یی کردن لیست ساختمان‌های مشخص شده برای واگذاری شد که به طور رسمی طی یک بخشنامه‌ به اطلاع عموم خیرین برساند که مدارس خیرساز در لیست واگذاری قرار ندارد.

محمدرضا نیک‌نژاد، کارشناس آموزش نیز در این ‌رابطه اعلام کرده است صحبت‌های خانم گیتی‌نژاد به موضوع عجیبی اشاره دارد. اگر مدرسه‌ی مازاد داریم در نتیجه وجود خیرین مدرسه‌ساز ضرورتی ندارد. اگر خیرین مدرسه ساخته‌اند بنابر ضرورت و نیاز ساخته شده است. هزاران میلیارد تومان هزینه کرده‌اند. طبق شنیده‌های من سالانه ۱۰ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان خیرین مدرسه‌ساز هزینه ‌می‌کنند.

وی سپس با اشاره به اقدام دولت رئیسی و شرکاء اعلام کرد چطور کسی به خودش جرئت می‌دهد که اموال خیرساز را به فروش بگذارد؟ کسانی که این کار را می‌کنند، عقل سالمی ندارند.

در حال حاضر با کمبود مدرسه نیز مواجه هستیم!

وی سپس افزود طبق آمار اعلام شده توسط دولت، جمعیت دانش‌آموزی در حال رشد است. پیش‌بینی‌ها از افزایش رشد جمعیت دانش‌آموزی تا سال ۱۴۰۴ ـ ۱۴۰۵ خبر می‌دهند. آمار دانش‌آموزی به ازاء هر ۱۹ نفر یک معلم است. استاندارد جهانی بین ۱۵ تا ۲۰ دانش‌آموز است. اما در شهر‌ها عموما کلاس‌ها ۳۶ الی ۴۰ نفر است. یعنی ما دو برابر استاندارد جهانی، دانش‌آموز در کلاس‌ها داریم. در نتیجه مازاد مدرسه نداریم چه ‌بسا با کمبود مدرسه مواجه هستیم و با این حال دولت دارد برخی مدارس را که حتی خودش نساخته را در قالب مصوبه مولد سازی به فروش می‌رساند و این امر غیرقانونی است. [قانون مولد سازی یا شتاب سرنگونی؟]

شایان ذکر است بیشترین مدارس حراج شده در قالب مصوبه مولد سازی دارایی‌های دولت در خوزستان و بلوچستان قرار دارد که تعداد مدارس به فروش گذاشته شده در هر کدام از این استان‌ها به بیش از ۲۰۰ مدرسه می‌رسد.

یک فعال رسانه‌یی در این مورد نوشت در حالی که به علت کمبود شدید مدارس، دولت هر سال دست به دامن خیرین مدرسه‌ساز برای مدرسه‌سازی  می‌شود، هزاران مدرسه تازه ساخت و قدیمی به عنوان «اموال مازاد» جهت فروش در سایت مولد سازی قرار گرفته است.

شایان ذکر است برخی از مدارس و اموال آموزش ‌و پرورش با موقعیت تجاری که قابل فروش است و مشتری‌های قابل ‌توجه‌یی دارد، مازاد سازی شده‌اند و عموما مدارس قدیمی که در اواخر قاجار و پهلوی ساخته ‌شده‌اند، اکنون در مرکز شهر قرار گرفته‌اند. آن زمان فضا باز بوده و از آن استفاده کرده‌اند. اما به تدریج شهر‌ها گسترش پیدا کرد و اکنون در مراکز شهر‌ها قرار گرفته‌اند و مرکز شهر‌ها هم عموما تجاری و ارزش ملکی هنگفتی دارد از این رو دولت رئیسی و شرکاء چوب حراج به این مدارس زده‌اند تا بلکه بتوانند برای اندک فرصتی هم که شده از طناب دار کسری هنگفت بودجه فرار کرده و مسکنی موقتی به بودجه کشور تزریق کنند آنهم با پول مردم و خیرین و از زیربنایی‌ترین زیرساخت‌های کشور یعنی مدارس!!!

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)