سرطانی بنام بانک‌های خصوصی در اقتصاد ایران

حسین راغفر اقتصاددان حکومت ایران در نشست «تخصصی موسسه دین و اقتصاد» اعلام کرده است که بانک‌های خصوصی در اقتصاد ایران به غده‌های سرطانی تبدیل شده‌اند!

به گونه‌یی که عفونتی حاد و ایرانگیر شده باشد، انگشت بر هر کجای سیاست، اقتصاد و… در حکومت ولایت فقیه بگذاریم، بخشی از این عفونت به وضوح عیان و‌ آشکار می‌شود و عمق و تلخی ماجرا به اندازه‌یی است که دیگر در درون حکومت ولایت فقیه کسی از اعتراف و اذعان به آن ترسی به خود راه نمی‌دهد.

نمونه‌ها در این مورد بسیارند، اخیرا نشستی تحت عنوان «نشست تخصصی موسسه دین و اقتصاد» با موضوع «بررسی تنیدگی‌ها و گسیختگی‌های میان برنامه و بودجه در یک بستر نهادی کج کارکرد»! در بین اقتصاددانان حکومتی ولایت فقیه برگزار شده است که برخی نکات مطرح شده در آن حائز اهمیت و قابل تاملند.

حسین راغفر، اقتصاددان حکومتی و عضو هیئت علمی دانشگاه الزهراء حکومت ایران در این نشست نکاتی پیرامون اقتصاد ایران ایراد کرد که بخشی از فاجعه‌ یا بهتر بگوییم جنایتی که حکومت ولایت فقیه در بعد اقتصادی در حق مردم ایران روا داشته را برملا ساخته است.

حداقل ۳۰ درصد از سپرده‌های مردم ایران در بانک‌های خصوصی گم شده!

راغفر صرف نظر از این که اگر چنین قصد و نیت و اراده و توانی در حکومت ولایت فقیه بود تا به کنون باید چنین اقدامی انجام می‌شد ضمن اشاره به اینکه نظام بانکی تحت حاکمیت ولایت فقیه را نیازمند اصلاحات! می‌داند، می‌افزاید که نظام بانکی به ویژه بانک‌های خصوصی به غده‌های سرطانی در اقتصاد ایران تبدیل شده و محاسبات حاکی از آن است که حداقل ۳۰ درصد از سپرده‌های مردم ایران در این بانک‌ها گم! شده است. [بحران نظام بانکی ایران؛ یک قدم تا فاجعه]

فارغ از این که گم شدن سود بانکی سپرده‌‌های مردم ایران در بانک‌های خصوصی را به وضوح می‌توان دزدی و  غارتگری توسط این بانک‌ها نامید راغفر سپس نتیجه می‌گیرد که متعاقبا، این بانک‌ها دست به کج کارکردی‌هایی مانند افزایش نرخ ارز می‌زنند تا چاله‌هایشان را پر کنند.

وی سپس ادامه می‌دهد اصلی‌ترین کارکرد و نقش بانک‌ها در توسعه، جمع‌کردن منابع خرد مردم و هدایت این منابع به سمت تولید است نه سفته‌بازی و دلالی!!!

راغفر در ادامه می‌افزاید برای اجرای برنامه هفتم توسعه باید انسجام اجتماعی را ارتقاء داده تا مردم این احساس را داشته باشند که جامعه متعلق به خودشان می‌باشد اما اکنون شواهدی که وجود دارد حاکی از آن است که این احساس یک احساس عمومی و جمعی نیست و این امر باعث یک موج بی‌سابقه‌ی مهاجرت شده است.

وی در ادامه اظهاراتش پیرامون اقتصاد ایران افزود اقتصاد کشور قدرت زایش خود را از دست داده و بر روی یک روند منبع پایه، یعنی فروش منابع طبیعی استوار شده است که یکی از نتایج این امر، افزایش بی‌رویه و انفجاری قیمت مسکن و زمین می‌باشد.

راغفر ویژگی دیگر منحصر به فرد اقتصاد ایران تحت حاکمیت ولایت فقیه را انحصارات و شبه انحصارات مختلفی ذکر می‌کند که فرصت‌‌های کشور را در اختیار برخی نهادهای خاص قرار داده که این نهادها سودهای کلانی را نه از طریق خلاقیت، بلکه از طریق رانت کسب می‌کنند.

وی در ادامه ضمن اشاره به فساد گسترده در سیستم بانکی کشور افزود نظام بانکی به ویژه بانک‌های خصوصی به غده‌های سرطانی اقتصاد ایران تبدیل شده و محاسبات رسمی نشان می‌دهد حداقل ۳۰ درصد از سپرده‌های مردم در این بانک‌ها گم شده است.

۲۰ هزار میلیارد تومان در ۴ سال در کویر دفن شده است!

راغفر در ادامه اظهاراتش افزود از سال ۹۲ تا ۹۶،‌ چیزی حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان در وسط کویر ایران سرمایه‌گذاری شد و نمی‌‌توان گفت این صرفا یک خطای کارشناسی بوده است… کارشناسان سازمان برنامه و بودجه می‌گویند ما مخالف این امر بودیم… بخشی از این تصمیمات توطئه است تا منابع مالی کشور در کویرها دفن شود! و منجر به تولید نشود.

وی ادامه می‌دهد ۷ واحد تولیدی فولاد در خراسان داریم که زیر ۲۰ درصد توان خود کار می‌کنند چون آب نیست و خود این امر باعث شده تا یک عده طماع بیایند و آب را از دریای عمان تصفیه کرده و به کویر برسانند به جای اینکه این واحدها را لب دریا ببرند، دریا را به لب سنگ آهن می‌برند!

وی در ادامه انگشت بر روی علت اصلی این مشکلات گذاشته و می‌افزاید تا زمانی که با حضور نهادهای نظامی، بنیادها و ستادها [بخوانید سپاه پاسداران، بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام] در اقتصاد ایران روبرو هستیم کشور به انسجام اجتماعی نمی‌رسد و باید سهام این نهادها بین جوانان توزیع شود تا فرآیند توسعه کشور آغاز شود.

سخنان راغفر گویا و بی‌نیاز از توضیح است، اما گویاتر از آن این حقیقت است که حکومت ولایت فقیه نه قصد و نه اراده آن را دارد که ثروت‌های طبیعی مردم ایران را در اختیار صاحبان اصلی آن، یعنی مردم ایران قرار دهد، از این روست که مردم ایران نیز با اشراف به این غارتگری، پایان حکومت ولایت فقیه را فریاد می‌زنند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)