افزایش اختلاف بین آژانس اتمی و حکومت ایران

با اظهار نظر مدیر کل آژانس اتمی و سخنگوی سازمان انرژی اتمی حکومت ایران به نظر نمی‌رسد بار دیگر تنش‌ها بر سر برنامه اتمی حکومت ایران بالا گرفته است.

با وجود این که مذاکرات اتمی بین قدرت‌های غربی و حکومت ایران از مرداد ماه ۱۴۰۱ به حالت تعلیق درآمده و کشورهای غربی طی مدت اخیر، بارها اعلام کرده‌اند که برجام در حال حاضر اولویت آنها نیست و تمرکزی بر روی آن ندارند، اما این دلیل نشده است تا تنش‌ها و اظهارنظر‌ها در این باره متوقف شود.

از سوی دیگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که دیده‌بان فعالیت‌های هسته‌یی کشورهاست، در بازه زمانی مورد اشاره، بارها در مورد افزایش کمیت و کیفیت برنامه هسته‌یی حکومت ایران اظهار نظر و ابراز نگرانی کرده است.

اظهارات رافائل گروسی درباره برنامه اتمی ایران

در آخرین اظهار نظر از این سنخ، آژانس انرژی اتمی در بیانیه‌یی که بخشی از یک گزارش محرمانه رافائل گروسی، مدیر کل آژانس اتمی و در روز چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ به کشورهای این آژانس ارائه شد، اعلام شد که اتصال ۲ آبشار سانتریفیوژهای آی‌آر ۶ حکومت ایران در مرکز غنی‌سازی فردو با روشی که حکومت ایران اعلام کرده است تفاوت‌هایی اساسی دارد.

بنا بر این بیانیه این ۲ آبشار اورانیوم را تا ۶۰ درصد که نزدیک به سطح مورد نیاز برای ساخت بمب اتمی است غنی‌سازی می‌سازند. [گروسی؛ غنی سازی ۶۰ درصد برای حکومت ایران پیامد خواهد داشت]

در این بیانیه آژانس اتمی همچنین به نقل از رافائل گروسی مدیر کل آژانس آمده است وی نگران این موضوع است که حکومت ایران این تغیر اساسی در طراحی فردو را بدون اطلاع قبلی آژانس و در رابطه با تولید اورانیوم با غنای بالا ایجاد کرده است.

تاسیسات فردو یکی از چندین تاسیسات هسته‌یی حکومت ایران است که به منظور غنی سازی  اورانیوم در عمق ۹۰ متری صخره‌های سنگی در نزدیکی قم ساخته شده و حکومت ایران تنها پس از افشاگری سازمان مجاهدین خلق ایران و مقامات اطلاعاتی آمریکا و فرانسه در سپتامبر ۲۰۰۹ مجبور شد که به وجود این تاسیسات زیرزمینی اعتراف کند.

واکنش سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران به اظهارات مدیر کل آژانس آتمی

در حالی که این اظهارات گروسی در روز چهارشنبه ایراد شد، شامگاه همان روز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی حکومت با زیر علامت سوال بردن این اظهارات که «اگر آقای گروسی این مطلب را گفته باشد» اعلام کرد که احتمال می‌دهد اطلاعت او به روز شده نباشد.

کمالوندی در ادامه مدعی شد یک از بازرسان آژانس اتمی سهوا گزارشی داده است مبنی بر این که حکومت ایران در سایت غنی‌سازی فردو تغییراتی در روش بهره‌برداری ایجاد کرده که پیش از آن، این موضوع را به آژانس اتمی اعلام نکرده است.

کمالوندی ادعا کرده است که اما بازرسان آژانس اتمی در محل حضور یافتند و بعد از توضیحاتی که برایشان داده شد، بازرس مزبور به سهو خود پی برده و پس از هماهنگی آنها با دبیرخانه آژانس این موضوع در عمل حل و فصل شده است.

شایان ذکر است پیش از این بارها و از جمله یک هفته قبل نیز، رافائل گروسی مدیر کل آژانس اتمی اعلام کرده بود حکومت ایران همه محدودیت‌های قید شده در برجام را نقش کرده و در حال حاضر به غنی سازی اورانیوم در سطح ۶۰  درصد رسانده که تقریبا در سطح تولید تولید سلاح هسته‌یی می‌باشد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)