ستار بهشتی، متولد ۱۳۵۶ کارگر و وبلاگ نویسی که در تاریخ ۹ آبان ماه ۱۳۹۱ توسط پلیس فتا دستگیر شد زیر شکنجه بازجویش در ۱۳ آبان ماه درگذشت و پیکرش در گورستان رباط کریم نزدیک محل زندگیش به خاک سپرده شد.

مادر ستار بهشتی با اشاره به اینکه کیفرخواست صادره برای پرونده ستار بهشتی مبنی بر«قتل شبه عمد» برایشان غیر منتظره بوده است به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت:«ما از کیفرخواست واقعا ناامید شدیم. تا لحظه صدور کیفرخواست هر بار آقای شهریاری، بازپرس پرونده را در جلسات می دیدیم از عمد بودن قتل ستار صحبت می کرد و همیشه به ما می گفت که شما باید قاتل ستار را ببخشید همان طور که حضرت علی بخشید. می گفت که او هم جوان است و خانواده دارد. اما حالا چطور شده که کیفرخواست شبه قتل عمد را صادر کردند من نمی دانم. تمام تلاششان این است که قاتل که یک بازجو است مجازات نشود.»

اولین جلسه دادگاه قتل ستار بهشتی در تاریخ ۵ آبان ماه برگزار می شود. در کیفرخواست صادره از سوی شعبه ۱۰۵۷ دادگاه کیفری استان تهران عنوان «قتل شبه عمد» برای این پرونده ذکر شده که باعث اعتراض خانواده مرحوم ستار بهشتی و وکیل پرونده اش شد. خانم گیتی پور فاضل به این کیفرخواست اعتراض کرده اما قاضی دادگاه گفته است که به همه موارد در طول جریان دادگاه رسیدگی می شود. این درحالیستکه مادر و وکیل ستار بهشتی در طول یکسال بارها در مصاحبه هایشان گفته بودند که قاتل ستار به آنها معرفی شده و حتی درخواست بخشش نیز شده است.

ستار بهشتی، متولد ۱۳۵۶ کارگر و وبلاگ نویسی که در تاریخ ۹ آبان ماه ۱۳۹۱ توسط پلیس فتا دستگیر شد زیر شکنجه بازجویش در ۱۳ آبان ماه درگذشت و پیکرش در گورستان رباط کریم نزدیک محل زندگیش به خاک سپرده شد.

گوهرعشقی به کمپین گفت:« روزی که قاتل ستار را به من نشان دادند، من به همراه دخترم و وکیل مان در اتاق آقای بازپرس بودیم. چهار نفر را آوردند که سه نفر آنها به دلیل قصور در خدمت از اتاق بیرون رفتند و یک نفر در اتاق ماند که ما حتی نامش را هم چند روز پیش فهمیدیم. گفتند که او مقصر اصلی و قاتل ستار است. من از او پرسیدم که ستارم چطور مرد؟ و او گفت که ستار من را مسخره می کرد و من او را می زدم. آنقدر او من را مسخره کرد و من آنقدر او را زدم که از دست رفت. به من قسم می داد که تو را به مرتضی علی او را ببخشم حالا نمی دانم چطور یکباره کیفرخواست به قتل شبه عمد تبدیل شد.» گوهرعشقی گفت:«نام قاتل پسرم، اکبر تقی زاده است.

مادر ستار بهشتی با اظهار اینکه وکیل آنها به کیفرخواست صادره اعتراض کرده است، گفت:« متاسفانه به وکیل مان گفته اند که به اعتراض کیفرخواست در دادگاه رسیدگی می کنند.»

گوهر عشقی در مورد خواسته اش از رهبر ایران گفت:« من دیه نمی خواهم تنها خواسته ام این است که دادگاهی علنی و عادلانه برای قتل ستار برگزار شود. ستار من که از دستم رفت اما دیگر نمی خواهم ستار دیگری پرپر شود و خانواده دیگری به داغ بنشیند. ما همه تهدیدها و فشارها را در حدود یکسال تحمل کردیم تا دادگاه عادلانه ای برگزار شود اما الان نگران هستیم که هر لحظه پرونده بسته شود. اینها انگار می خواهند تمام تلاش شان را بکنند تا قاتل مجازات نشود.»

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران در گزارشی که که در ۱۹ آبان ۱۳۹۱ منتشر کرد به نقل از یکی از بستگان بهشتی که جنازهٔ او را دیده بود نوشت: «روی سرش فرورفتگی بزرگی بوده و روی سرش گچ کشیده بودند. صورتش باد کرده بوده‌است. به محض این که بند کفن را باز کردند از کنار زانوی راستش به کفن خون زده و کفن کاملاً خونی شده‌است. علائمی از کالبد شکافی هم روی بدنش بوده‌است.»

همچنین ۴۱ نفر از زندانیان سیاسی زندان اوین در نامه ای اعلام کردند که ستار بهشتی روزهای ۱۰ و ۱۱ آبان ۱۳۹۱ در بند ۳۵۰ اوین بوده و آثار شکنجه روی قسمت های مختلف بدنش مشهود بود.»

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com