یک میلیون شغل؛ دروغ که حناق نیست!

در طول ۱۷ ماهی که از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی می‌گذرد، رئیسی و وزیر کارش اعلام کرده‌اند در این مدت یک میلیون شغل و بیمه جدید ایجاد شده است! آیا چنین آمار و ارقامی صحت و واقعیت دارد؟

وعده‌های رئیسی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری حکومت ولایت فقیه در مورد ساخت ۴ میلیون مسکن و سالی یک میلیون شغل و… از حافظه‌ی تاریخی مردم ایران فراموش نشده است.

از زمان روی کار آمدن دولت رئیسی ۱۷ ماه می‌گذرد، در روزهای اخیر، رئیسی و وزرایش ادعاهایی راجع به ایجاد مسکن و شغل اظهاراتی ایراد کرده‌‌اند اگر چه پیش از این نیز اظهارات متناقض و متفاوتی روایت کرده بودند.

در یکی از آخرین نمونه‌‌ها صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت رئیسی اخیرا اعلام کرده است که از ابتدای دولت رئیسی تا کنون یک میلیون فرصت شغلی و بیمه شده‌ی جدید ایجاد شده است.

این سخنان مرتضوی پس از آن بود که رئیسی پیش از آن در صحن علنی مجلس حکومت اعلام کرده بود که میزان اشتغال ایجاد شده و ساخت مسکن در مدت مزبور یک میلیون بوده است.

مستندات از نوع رئیسی!

رئیسی که برای دفاع از کلیات  بودجه سال ۱۴۰۲ در مجلس حضور یافته بود اعلام کرد که ایجاد یک میلیون شغل بر اساس مستندات محقق شده است! وی این مستندات را کد ملی، کد بیمه، محل اشتغال دانست! [وعده یک میلیون شغل توهم یا واقعیت! + ویدئو]

رئیسی این اعلام را بدون ارائه هیچ گونه سند و مدرک معتبری اظهار داشت، اما بلافاصله برخی از درون حکومت ایران ادعای او را زیر علامت سوال بردند.

از جمله عباس عبدی از مهره‌های جناح مغلوب اعلام کرد که این موضوع بزرگنمایی است و میزان ساخت مسکن حداکثر یک سوم رقم اعلامی رئیسی و میزان شغل‌های ایجاد شده هم ربطی به اقدامات دولت ندارد و پس از اتمام دوران کرونا،‌ برخی مشاغل که تعطیل شده بودند بازگشایی شده‌اند و دولت در این زمینه سرمایه‌گذاری‌ نکرده است!

یک معما؟!

روزنامه ابتکار نیز در مطلبی با عنوان «معمای یک میلیون شغل» اعلام کرد که میزان اشتغال ایجاد شده در گزارشات رسمی با میزان اشتغال عنوان شده توسط رئیسی و وزیر کارش فاصله‌ی زیادی دارند.

این روزنامه ادعای رئیسی را نیز زیر علامت سوال برده و در اظهار نظری مشابه عباس عبدی میزان اشتغال از تابستان ۱۴۰۰ تا تابستان ۱۴۰۱ را حدود ۳۷۳ هزار عنوان کرده است!

افزون بر این ابتکار اعلام کرده است که صرف نظر از غیر واقعی بودن میزان اشتغال ایجاد شده کیفیت شغل‌های ایجاد شده نیز از سوی کارشناسان امر مورد تشکیک و بحث است.

این کارشناسان معتقدند که بنا بر گزارش مرکز آمار حکومت ایران، میزان اشتغال ایجاد شده در بخش کشاورزی در فاصله تابستان گذشته تا تابستان امسال، به میزان ۳۰۰ هزار شغل کاهش داشته است!

افزون بر این ابتکار استناد کرده است که در بخش شغل‌های خدماتی که بخشی از افزایش مورد اشاره رئیسی بوده است، شغل‌های کاذبی هستند که نه با سرمایه‌گذاری دولت، بلکه شغل‌های ناپایدار مانند تاکسی موتوری، تاکسی‌های اینترنتی و… هستند!

در ادامه ابتکار این سوال را بر روی میز گذاشته است که معلوم نیست که منبع آماری مورد استناد رئیسی و صولتی در خصوص ایجاد این میزان اشتغال اعلام شده کجاست؟!

دعوای مجلس و دولت بر سر ادعای اشتغال‌زایی

شایان ذکر است پیش از این و در ماه آبان موضوع تخصیص منابع اشتغال‌زایی در دولت رئیسی به موضوع مورد بحث و جدل بین دولت و مجلس حکومت تبدیل شد.

در آن زمان قالیباف اعلام کرد که ۳۲ هزار میلیارد تومان از محل بند ۲۸ تبصره ۱۴ بودجه سال ۱۴۰۰ برای اشتغال اختصاص دادیم… از سوی دیگر، ردیف دیگر در این مورد یعنی کل منابع تبصره ۱۴ تحقق پیدا کرده است اما چرا دولت رئیسی، این منابع را به اشتغال تخصیص نداده است؟!

وی همچنین افزود از ۳۲ هزار میلیارد تومان اختصاص داده شده برای اشتغال‌زایی، دولت رئیسی تنها ۱۹ میلیارد تومان آن را به این امر اختصاص داده و هزینه کرده اما از ۱۳ هزار میلیارد تومان باقی‌مانده آن خبری نیست!

در ادامه روزنامه ابتکار نتیجه‌گیری کرده است که با این وجود به نظر می‌رسد ماجرای یک میلیون شغل، بیش از پیش نیاز به شفاف‌سازی دارد!

در همین زمینه کمال اطهاری یک اقتصاددان حکومت ایران درباره ادعای اشتغال‌زایی رئیسی اعلام داشته است که آن قدر ادعای طرح شده عجیب و دور از واقعیت موجود است که ترجیح می‌دهم به آن نپردازم و اساسا قابل طرح برای پاسخگویی نمی‌باشد!!!

وی این سوال را بر روی میز گذاشته است که چطور می‌شود که کشور هم با افت رشد اقتصادی روبرو باشد هم اشتغال افزایش پیدا کند؟!… و طی یک دهه گذشته رابطه منفی بین سرمایه‌گذاری و اشتغال وجود داشته است.

وی ضمن اشاره به این واقعیت که کاهش بودجه عمرانی اشتغال‌زا نیست ادامه می‌دهد همه شواهد، به همراه رشد منفی سرمایه‌گذاری عملا می‌گوید که بودجه عمرانی کشور کاهش پیدا کرده و این شرایط به هیچ وجه نمی‌‌تواند اشتغال‌زا باشد.

نتیجه داده‌های فوق از رسانه‌ها، اقتصاد‌دانان و کارشناسان سیاسی حکومت ایران نشان می‌دهد ادعای رئیسی در مورد ایجاد یک میلیون شغل را باید ایجاد یک میلیون دروغ نامید!!!

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)