به‌تازگی حال و احوال دوست و همکار دیرینه‌ام «جعفر والی» را که پرسیده‌ام می‌گویند سرحال است و حالش خوب است و امیدوارم همواره همین‌طور خوب و سرحال بماند.   پیش از آنکه با «جعفر والی» رفاقت و همکاری داشته باشیم، چند نمایشنامه از او دیدم در تالار سنگلج به‌نام‌های «چوب به‌دست‌های ورزیل» و «آی با کلاه‌آی بی‌کلاه» به قلم «غلامحسین ساعدی»؛ که من در همان سال‌های دهه۴۰ از تماشایشان بسیار لذت برده بودم و او را همان زمان به‌عنوان یک کارگردان بااستعداد و درجه‌یک در زمینه تئاتر ‌شناختم. یکی از کارهای او که من متاسفانه نتوانستم ببینم و بعدها فقط عکس‌هایش را دیدم، تئاتری بود که «والی» همراه با گروهش برای تلویزیون بر اساس داستان «گاو» و برگرفته از کتاب «عزاداران بیل» ساعدی اجرا کرد؛ نمایشی که ظاهرا اجرای خیلی موفقی هم در زمان خود بوده است. ساخت «گاو» والی البته به پیش از دوران آمدن من به ایران بازمی‌گردد و در واقع این تله‌تئاتر قبل از فیلم سینمایی «گاو» ساخته شد.

بعدها با توجه به اینکه می‌دانستم او روی داستان «گاو» کار کرده و نمایشنامه‌ای از آن را روی صحنه برده است، وقتی که خواستم فیلم «گاو» را بسازم، تصمیم گرفتم از «والی» در نقش ِ«کدخدا» استفاده کنم که پس از اتمام کار دیدم همان‌طور که پیش‌بینی می‌کردم، نتیجه کار بسیار خوب شد و «جعفر والی» به بهترین نحو از عهده این نقش برآمد و نشان داد نه‌تنها در زمینه کارگردانی تئاتر ماهر است، بلکه در بازیگری هم استاد است. او توانست همراه با بازیگران دیگر «گاو» یعنی آقای عزت‌الله انتظامی، آقای علی نصیریان، آقای جمشید مشایخی، آقای پرویز فنی‌زاده، آقای خسرو شجاع‌زاده، آقای عزت‌الله رمضانی‌فر، خانم متین شهابی، خانم عصمت صفوی، همچنین آقای محمود دولت‌آبادی و دیگران، بازی یکدست و شسته‌رفته و ظریفی در این فیلم ارایه کند و از این بابت من بسیار مدیون ایشان و سایر بازیگران گروه هستم و بسیار امیدوارم که بتوانم باز دست به ساخت فیلمی بزنم که در آن از مهارت کارگردانی و بازیگری این استاد مسلم بازیگری و کارگردانی بهره بگیرم و همین‌طور مجددا امیدوارم که خود «والی» نیز دوباره تئاتری روی صحنه ببرد و باز با کارگردانی درجه‌یک و بازیگری منحصربه‌فرد خودش ما را مجذوب کند. همچنین همواره برای او سلامتی، تندرستی و طول عمر آرزو دارم.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com