حسن فیروزی پس از شکنجه به کما رفته است. وزارت اطلاعات و دادستان شهرری با فشار و تهدید از خانواده می خواهند که با گذاشتن وثیقه، امضا بدهند که او سالم است

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، دوشنبه ۳ بهمن ماه ۱۴۰۱، حسن فیروزی از بازداشت شدگان قیام سراسری مردم ایران، پس از دستگیری به شدت شکنجه شده و هم اکنون در بیمارستان ۵۰۴ ارتش در کماست. وزارت اطلاعات و دادستان شهرری خانواده او را تحت فشار گذاشتند که با گذاشتن وثیقه ۴ میلیاردی، او را به منزل برده و تعهد و امضا بدهند که وی سالم است. اما خانواده قبول نکردند.

به گفته یک منبع مطلع، «به خانواده گفتند شما سند بیاورید و وثیقه ۴ میلیارد تومانی بگذارید. پیش از این بارها خانواده در پیگیری خواهان آزاد شدن حسن با وثیقه شده بودند ولی قبول نمی کردند. اما حالا که حسن در کماست، می گویند بیایید تعهد بدهد و امضا کنید که او را سالم تحویل گرفتید که عواقب را به گردن خانواده بیندازند. اما مادر و خانواده او قبول نکرده و گفتند اگر قرار است فرزند ما شهید بشود، فرزند ما را سالم دستگیر کرده بودید.»

این منبع اضافه می کند: «دکتر بیمارستان به خانواده حسن فیروزی گفته است که انتقال او از این بیمارستان به بیمارستان دیگر خطرناک است و شما با این کار فرزندتان را نابود می کنید. ولی ماموران پدر و مادر حسن فیروزی را به شدت تحت فشار گذاشتند که او را ببرند که آنها قبول نکردند.»

این منبع می افزاید: «حسن فیروزی در آبان ۱۴۰۱، در تهران دستگیر شد. او در اثر شکنجه یک کلیه اش را از دست داد و متعاقبا با ارسال یک فایل صوتی به بیرون از زندان مقاومت کرد و گفت تن به اعتراف اجباری ندهید و خودش نیز تن به اعتراف نداد که مجددا او را زیر شکنجه های وحشیانه بردند و به کما رفت. او را در بیمارستان ۵۰۴ ارتش بستری کردند.

حال که احتمال زنده ماندن او کم است، دادستان شهر ری خانواده اش را بشدت تحت فشار گذاشته است که حسن را با امضای یک نامه و اعتراف اجباری به سلامتی او تحویل بگیرند و به این ترتیب از مسولیت عواقب این جنایت خود را در ببرند.»

حسن فیروزی متولد دوم مهرماه ۱۳۶۷، متأهل و دارای یک فرزند دختر بنام حنانه است. حنانه ۱۸ روزه بود که پدرش را دستگیر کردند. حسن فیروزی پرستاری بالینی خوانده و در بیمارستان سینا استخدام شد.
حسن فیروزی در سال ۱۳۹۸ در جریان اعتراضات دستگیر و پس از دستگیری از محل کار خود اخراج شد.

او پس از دستگیری در آبان ماه ۱۴۰۱، به دلیل اینکه پیش از این سابقه بازداشت در تظاهرات سال ۹۸ داشت، متهم به لیدری تظاهرات شد و بشدت تحت شکنجه قرار گرفت و به دلیل شدت شکنجه ها کلیه راستش را از دست داد.

اتهامات وارد شده به حسن فیروزی برهم زدن نظم عمومی، تحریک مردم و توهین به خامنه ای بوده است.
او را در دادگاه شهرری واقع در میدان هادی سادی محاکمه کرده بودند.

حسن فیروزی از بازداشت شدگان تهران، پیش از این طی یک فایل صوتی از هموطنان بازداشت شده خواسته بود که اعتراف اجباری را امضاء نکنند.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)