هراس و وحشت در پی احتمال لیست‌گذاری سپاه پاسداران در اردوی ولایت

اخبار مربوط به رای پارلمان اروپا مبنی بر تصویب قطعنامه‌یی که در آن از اتحادیه اروپا می‌خواهد که سپاه پاسداران را لیست‌گذاری تروریستی کند، آب به خوابگه مورچگان ولایت فقیه ریخته است.

مانیتورینگ رسانه‌های حکومت ولایت فقیه در چند روز اخیر، برای کسی که فقط نگاهی گذرا بر آنها داشته باشد، این پیام را برایش خواهد داشت که جنجالی عظیم در بین ارکان حکومت ولایت فقیه به راه افتاده است..

جنجالی که به بیان و مثل معروف «سگ داند و پینه‌دوز که در انبان چیست» بهترین توصیف‌گر وضعیت فعلی سران و مقامات حکومت ایران در رابطه با لیست‌گذاری احتمالی سپاه در اتحادیه اروپا می‌باشد.

در این بین اما مجلس حکومت ولایت فقیه نیز بیکار ننشسته و در روز یکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰‍۱، با تشکیل جلسه‌یی غیر علنی به بررسی این موضوع پرداخته است.

این جلسه غیر علنی مجلس که با حضور سلامی، فرمانده سپاه پاسداران و امیر عبداللهیان وزیر خارجه حکومت ایران برگزار شد به بررسی مصوبه اخیر پارلمان اروپا پیرامون تروریستی نامیدن سپاه پاسداران پرداخته است.

برخی از تصاویر منتشر شده توسط برخی رسانه‌های نزدیک به سپاه و مجلس، حاکی از آن است که که در این جلسه،‌ تصاویر ۳۰ تن از کشته‌شدگان سپاه در محوطه و صحن مجلس به نمایش گذاشته شده بود.

ادعاهای مضحک در مجلس حکومت علیه لیست‌گذاری سپاه

اما این جلسه به ظاهر جدی که پیرامون لیست‌گذاری سپاه برگزار شده بود خالی از مضحکه نیز نبوده است از جمله خبرگزاری ایسنا خبری از این جلسه منشتر کرده و از قول پاسدار باقر قالیباف مدعی شده است که سپاه پاسداران منحصر به فردترین نهاد ضد تروریستی در جهان است!!!

این تنها موضع‌گیری و سخن مضحکی نبود که از این جلسه غیرعلنی به بیرون درز پیدا کرد. امیر عبداللهیان، وزیر خارجه حکومت ایران نیز پس از برگزاری این جلسه اعلام نمود اعضای مجلس حکومت از سلامی، فرمانده سپاه پاسداران قدردانی کرده و در اقدامی متقابل در پی قرار دادن عناصر ارتش کشورهای اروپایی در لیست تروریستی هستند!!!

اما جلسه غیرعلنی مجلس حکومت و حواشی آن تنها محدود به مضحکه‌‌های آن نبود، واکنش‌های مستاصلانه، دیگر واکنشی بود که شرکت‌کنندگان در این جلسه از خود بروز دادند.

ربط لیست‌گذاری سپاه و خروج از ان‌پی‌تی؟!

امیر عبداللهیان پس از پایان جلسه مجلس و در پاسخ به سوال خبرنگاری اعلام کرد که در صورت تداوم روند موضع‌گیری فعلی کشورهای اروپایی هر احتمالی، شامل خروج ایران از ان‌پی‌تی محتمل است.

در این میان ربط تروریستی نامیده شدن سپاه پاسداران به برنامه هسته‌یی حکومت ایران و تهدید به خروج از ان‌پی‌تی را چگونه می‌توان به همدیگر ربط داد سوالی است که به نظر می‌رسد پاسخ آن را امیر عبداللیهان باید بدهد!

اما همین موضعگیری به ظاهر بی‌ربط سوته دلی مقامات ارشد حکومت ایران از احتمال لیست‌گذاری سپاه پاسداران و مستاصل‌بودن حکومت ایران در قبال آن را نشان می‌دهد. [چرا حکومت از لیست گذاری سپاه پاسداران دچار جنون آنی شده است؟]

تهدیدهای توخالی و بی‌ربط پیرامون و بعد از این جلسه تنها از سوی امیر عبداللهیان صادر نشد، آصفری یک عضو مجلس حکومت نیز پس از پایان این جلسه اعلام کرد اعضای مجلس حکومت در پی آن هستند که محدودیت تردد کشتی‌های تجاری اروپایی از تنگه هرمز را دنبال کنند!

حال آنکه محدوده تنگه هرمز نه آب‌های سرزمینی ایران بلکه، بخشی از آب‌های بین‌المللی است و اصولا حکومت ایران با وجود تهدیدهای چند دهه‌یی هیچ گاه نتوانسته است به این موضوع در عمل حتی نزدیک شود.

کیهان شریعتمداری نیز که نظرات خامنه‌ای ولی فقیه حکومت ایران را بازتاب می‌دهد پس از این جلسه ضمن درج گزارشی با عنوان «پاسخ دشمن، بیانیه و خویشتنداری نیست» اعلام کرد از خویشتنداری در برابر اقدام اروپا درباره ۲ دیپلمات خود خیری ندیدیم تا از خویشتنداری در برابر اقدام علیه سپاه خیری متصور باشیم.

اما با توجه به سوابق امر و قرار گرفتن نام سپاه در لیست تروریستی این کشور، دور هم جمع شدن سران ارشد حکومت ایران و مجلسیانش، بیشتر به خلوت سوته‌دلانی می‌ماند که چاره‌ی جدی‌یی برای مقابله با این اقدام احتمالی اتحادیه اروپا ندارند.

این در حالی است که قطعنامه پارلمان اروپا افزون بر این شامل متممی نیز می‌شود که قبل از این در این پارلمان رای آورده بوده مبنی بر اینکه علاوه بر سپاه پاسداران، زیر مجموعه‌های آن شامل بسیج و نیروی قدس سپاه نیز در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا گنجانده شوند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)