اعدام علیرضا اکبری و تبعات آن برای حکومت ایران

قوه قضائیه حکومت ایران در روز شنبه ۲۴ دی اعلام کرد که حکم اعدام علیرضا اکبری، معاون پیشین وزارت دفاع حکومت ایران به اجراء در آمده است. اجرای این حکم چه تبعاتی برای حکومت ایران در پی خواهد داشت؟

اعدام سیاست و حربه‌یی است که خامنه‌ای و قوه قضائیه‌اش، پس از آن که اندکی از آتش اعتراضات کاسته شد به آن روی آورده‌اند.

تا کنون ۴ تن از جوانان معترض دستگیر شده در اعتراضات اخیر توسط قضائیه‌ی خامنه‌ای اعدام شده‌اند.

اما در آخرین اقدام، قضائیه‌ی خامنه‌ای در روز شنبه ۲۴ دی ۱۴۰۱، از اعدام علیرضا اکبری، معاون سابق وزارت دفاع حکومت ایران به اتهام «افساد فی‌الارض و اقدام گسترده علیه امنیت داخلی و خارجی کشور از طریق جاسوسی برای دستگاه اطلاعاتی دولت انگلیس» خبر داد. [خامنه ای معاون وزیر دفاع ، علیرضا اکبری را به دار آویخت!]

پیش از آن یک فایل صوتی از علیرضا اکبری منتشر شده بود که وی در آن ابراز داشته بود که اتهاماتش تماما واهی بوده و این اعترافات تحت فشار و شکنجه از وی اخذ شده است.

فراخواندن سفیر و کاردار انگلستان و فرانسه از تهران

پس از اعلام خبر اعدام اکبری، این امر خشم گسترده‌یی را در سطح بین‌المللی برانگیخت. در واکنش به اقدام، انگلستان سفیر خود را از تهران فرا خواند.

پیش از آن سایمون شرکلیف، سفیر انگلیس در تهران در روز ۲۴ دی به وزارت خارجه ایران احضار و انگلستان نیز متقابلا کاردار سفارت حکومت ایران در لندن را احضار کرده بود.

در پی فراخواندن سفیر انگلستان از تهران توسط دولت این کشور، وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرد که شرکلیف به طور موقت و برای انجام رایزنی‌های بیشتر از ایران فرا خوانده شده است.

دولت انگلستان اعدام علیرضا اکبری را «اقدامی وحشیانه» خوانده و اعلام کرده بود که این اقدام بدون پاسخ نخواهد ماند.

ریشی سوناک، نخست وزیر انگلستان ضمن درج توئیتی با اشاره به این که از اعدام علیرضا اکبری، شهروند ایرانی بریتانیایی وحشت‌زده است افزوده بود این اقدامی بی‌رحمانه و بزدلانه است که توسط یک رژیم وحشی و بدون احترام به حقوق بشر مردم خود انجام شده است.

جیمز کلورلی وزیر خارجه انگلستان نیز با انتشار توئیتی اعلام کرد این اقدام وحشیانه مستحق محکومیت به شدیدترین صورت ممکن است و این موضوع بدون چالش نخواند ماند.

دولت انگلستان همچنین در واکنش به اقدام علیرضا اکبری، محمد جعفر منتظری، دادستان کل حکومت ایران را تحریم و لیست‌گذاری کرد.

هم زمان وزارت خارجه فرانسه نیز در واکنش به اعدام اکبری کاردار خود از تهران را فرا خواند.

در پی ادامه موضع‌گیری‌ها و اقدامات احتمالی آتی، برخی خبرها حاکی از آن است که انگلستان در حال بازنگری در حمایت از برجام می‌باشد.

بازنگری در مورد برجام توسط انگلستان در پی اعدام اکبری

ساندی تلگراف در روز شنبه ۲۴ دی به نقل از یک مقام ارشد انلگیسی نوشت به دنبال اعدام اکبری، شهروند دو تابعیتی متهم به «جاسوسی»، دولت انگلستان در حال بازنگری از حمایت خود از برجام یا همان توافق هسته‌یی می‌باشد.

این مقام ارشد دولت انگلستان به ساندی تلگراف گفته است که چشم انداز، نسبت به زمان آغاز روند مذاکرات احیای برجام به طور قابل توجهی تغییر کرده و به همین دلیل انگلستان در حال حاضر در حال بررسی گزینه‌های خود در آینده می‌باشد.

مقام ارشد دولت انگلستان که نام وی فاش نشده است افزود در طول مدتی که ما در قالب مذاکرات برجام با حکومت ایران سر و کار داشتیم چشم‌انداز و وضعیت کاملا تغییر کرده و این موضوع به دلیل رفتار حکومت ایران می‌باشد.

گزارش ساندی تلگراف می‌افزاید مقامات انگلیسی معتقدند متعاقب سرکوب گسترده‌ی اعتراضات ایران به دست حکومت ولایت فقیه، روابط کشورهای غربی با تهران به طور مضاعفی روبرو شده است.

افزون بر موضع‌گیری‌های نخست وزیر و وزیر خارجه بریتانیا، آلیسیا کرنز، رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان این کشور نیز از دولت انگلستان خواست تا داده‌ها و اطلاعات بیشتری در مورد اقدامات مخرب حکومت ایران را، از طبقه‌بندی خارج ساخته و سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با سپاه پاسداران در این کشور را تعطیل کند.

گاردین نیز در این باره نوشته است پس از اعدام اکبری، این گمانه در بین کشورهای اروپایی وجود دارد که انگلستان و اتحادیه اروپا اقدامات هماهنگی را برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انجام دهند.

افزون بر اقدامات فوق و یاد شده، بریتانیا که از یکی از سه کشور تروئیکای اروپایی طرف حساب برجام است این گزینه و امکان را دارد که در پرونده هسته‌یی حکومت ایران، با توجه به نقض‌های فاحش و گسترده حکومت ایران و بر خلاف برجام، برخلاف آمریکا که به دلیل خارج شدن از برجام این امکان را ندارد، روند مکانیسم ماشه را فعال و برنامه هسته‌یی حکومت ایران را به شورای امنیت ملل متحد ارجاع دهد.

چه لیست‌گذاری سپاه پاسداران در انگلیس و اتحادیه اروپا و چه فعال‌سازی روند مکانیسم ماشه اقداماتی قابل دسترس برای بریتانیاست که وحشت حکومت ایران  را به طور گسترده در پی داشته و جنون را به اردوگاه خامنه‌ای روانه خواهد ساخت.

حکومت ایران نشان داده است که در مقابل زبان نرم و مماشات تنها جری‌تر و گستاخ‌تر می‌شود، اما در مقابل زبان قدرت و اقدام قاطع همواره عاجز و مستاصل است و عقب‌نشینی خواهد کرد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)