بررسی لیست‌گذاری سپاه پاسداران در مجلس عوام انگلستان

با اوج گرفتن درخواست‌ها و فعالیت‌ها مبنی بر ضرورت لیست‌گذاری سپاه پاسداران در اتحادیه اروپا، نمایندگان مجلس عوام انگلستان ضمن بحثی ۳ ساعته و با تصویب قطعنامه‌یی مبنی بر محکومیت سرکوب معترضان، به لیست‌گذاری سپاه پاسداران فراخوان دادند.

در هفته‌های اخیر اخبار مختلفی از سوی مجالس کشورهای اروپایی و مقامات رسمی دولت‌های برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا منتشر شده که حکایت از آن دارد که بسیاری، در کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواهان لیست‌گذاری تروریستی سپاه پاسداران در این اتحادیه هستند.

در یکی از آخرین دست از این درخواست‌ها و اقدامات، پارلمان انگلستان، در روز پنجشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۱، به بررسی وضعیت سیاسی و اعتراضات مردم ایران و بررسی درخواست لیست‌گذاری سپاه پاسداران در لیست تروریستی اتحادیه اروپا پرداخت.

پیش از این نیز در یک جلسه فوری پارلمان انگلستان از قیام مردم ایران حمایت کرده بود. [جلسه فوری پارلمان انگلستان در حمایت از قیام مردم ایران]

در این جلسه پارلمانی که ۳ ساعت به طول انجامید نمایندگان مجلس عوام انگلستان، با تصویب قطعنامه‌یی، ضمن حمایت از قیام و اعتراضات مردم ایران و محکوم کردن سرکوب معترضان، بر ضرورت لیست‌گذاری تروریستی سپاه پاسداران تاکید کردند.

حمایت تمامی احزاب انگلستان از قطعنامه تصویب‌شده در پارلمان این کشور

در قطعنامه تصویب شده پارلمان انگلستان آمده است این پارلمان اقدامات حکومت ایران در سرکوب اعتراضات را  بی‌چون و چرا محکوم کرده و از رفتار خشونت‌بار حکومت ایران در مورد اعتراضات مردم ایران ابراز نگرانی و انزجار می‌کند.

همچنین در بخشی از این قطعنامه آمده است نمایندگان پارلمان انگلستان «به شدت نگران گزارشات مربوط به اقدامات تهدیدآمیز علیه سازمان‌ها و ارگان‌هایی در انگلستان، از سوی حکومت ایران هستند که از حق و حقوق معترضان در ایران حمایت می‌کنند.»

در قطعنامه پارلمان انگلستان همچنین از دولت این کشور خواسته شده است که سپاه پاسداران را در لیست سازمان‌های ممنوعه‌ی تروریستی این کشور قرار دهد.

این قطعنامه که از حمایت نمایندگان تمام احزاب انگلستان برخوردار است همچنین از دولت انگلستان می‌خواهد که با کشورهای هم‌پیمان خود برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه مقامات حکومت ایران ابراز اطمینان کرده و بدون تاخیر بر روی آن کار کند.

موضعگیری برخی از اعضای پارلمان انگلستان

در جلسه پارلمان انگلستان پیرامون اعتراضات در ایران و لیست‌گذاری سپاه، برخی از نمایندگان این مجلس از جمله متیو آفورد، جیم شانون، آنا فیوث، دیوید جونز، جان مک دانل، و… سخنرانی کردند.

دیوید جونز در سخنرانی خود تاکید کرد که انگلستان به عنوان یک عضو دائم شورای امنیت ملل متحد، باید با به رسمیت شناختن حق دفاع مشروع مردم ایران، از اهرم فشار خود استفاده کرده و تاکید کرد زمان آن فرا رسیده است که سپاه در تمامیت آن در لیست سازمان‌های تروریستی قرار گیرد.

متیو آفورد دیگر نماینده پارلمان انگلستان ضمن اشاره به این واقعیت مهم که انگلستان باید تمامی روابط سیاسی خود را با حکومت ایران قطع کند، افزود باید به توافق برجام پایان داده و مکانیسم ماشه را در شورای امنیت ملل متحد فعال سازیم، ما باید همه ارکان حکومت ایران و مراکز آن در سراسر انگلستان را بسته و سفیرمان را از ایران فرا خوانده و سفیر و دیپلمات‌های حکومت ایران را از انگلیس اخراج کنیم.

آنا فیرث نیز ضمن تاکید بر اینکه اعتراضات و جنبش کنونی در ایران فراتر از موضوع حجاب اجباری و برای تغییر پایدار دمکراتیک در ایران است افزود امیدوارم وقتی حکومت در ایران تغییر می‌کند برنامه اصولی ۱۰ ماده‌یی خانم مریم رجوی در حکومت آینده عملی شود؛ این برنامه خواهان برابری کامل مرد و زن در همه زمینه‌ها می‌باشد.

سلطنت یک گزینه برای حکومت آینده‌ی ایران نیست

جان مک دانل، دیگر نماینده مجلس عوام انگلستان نیز ضمن مردود شمردن گزینه سلطنت برای ایران آینده، افزود ایرانیان خواهان یک حکومت دمکراتیک هستند.

جیم شانون دیگر سخنران پارلمان انگلستان در این جلسه پارلمانی افزود اعتراضات مردم ایران همان گونه که خودشان در شعارهایشان تاکید کرده‌اند برای یک انقلاب است، مردم ایران نه آخوندها را می‌خواهند و نه بازگشت سیستم سلطنتی را. آنها خواهان یک جامعه آزاد و دمکراتیک هستند و ما از آنها حمایت می‌کنیم.

لئودو داچری، معاون پارلمانی وزارت خارجه انگلستان که به نمایندگی از دولت انگلیس در این جلسه پارلمانی حضور داشت نیز اعلام کرد که ما لیست‌گذاری سپاه را به عنوان یک سازمان تروریستی بررسی می‌کنیم و حداکثر فشار تحریمی را علیه حکومت ایران فعال و اعمال می‌سازیم.

شایان ذکر است که این جلسه پارلمانی در انگلستان به درخواست باب بلکمن و با حضور نمایندگان از تمامی احزاب پارلمان انگلیس و نماینده دولت درباره قیام و اعتراضات مردم ایران و لیست‌گذاری سپاه برگزار شد.

شایان ذکر است پیش از این دولت‌های ایالات متحده و کانادا، سپاه را به عنوان یک سازمان تروریستی نامگذاری کرده‌اند و لیست‌گذاری آن توسط دولت انگلستان و افزون بر آن توسط اتحادیه اروپا، ضمن فشار حداکثری بر حکومت ایران، باعث افرایش فشارهای داخلی و گسترش و ادامه خیزش انقلابی مردم ایران می‌شود، راهی که سرانجام بدون هیچ گونه ابهامی راه به یک تغییر دمکراتیک در ایران خواهد برد.

در پایان این جلسه پارلمانی که قبلا ذکر شد ۳ ساعت به طول انجامید، قطعنامه پیشنهادی به رای گذاشته و به اتفاق آراء به تصویب رسید که این امر می‌تواند راه دولت انگلستان برای حمایت از مردم ایران و نامگذاری تروریستی سپاه را آسان‌تر سازد.

لوموند در گزارشی به تاریخ جمعه ۲۳ دی، نوشت اتحادیه اروپا در یک کر هماهنگ در حال کار و بررسی برای وارد کردن سپاه پاسداران حکومت ایران به فهرست لیست تروریستی است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)