سازمان حقوق بشر ایران؛ ۲۰ دی ۱۴۰۱: حکم یک زندانی بلوچ که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بود، به صورت مخفیانه در زندان رودان (هرمزگان) به اجرا درآمد.
اعدام

بنا به گزارش حال وش، صبح روز دوشنبه ۱۹ دی ماه، حکم اعدام یک مرد بلوچ در زندان رودان به اجرا درآمد. این زندانی که هویتش نظیر سرخ کمان، حدودا ۲۸ ساله اعلام شده، با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بود.

براساس این گزارش، نظیر سرخ کمان ساکن روستای مرزی میلک در زابل و شهروند بلوچ فاقد شناسنامه بود.

یک منبع مطلع درخصوص اعدام این شهروند بلوچ گفت: «نظیر در سال ۱۳۹۹ با اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و از دادگاه انقلاب شهر رودان واقع در هرمزگان به اعدام محکوم شده بود که امروز بدون اطلاع خانواده و دیدار آخر حکمش را اجرا کرده اند».

اعدام این زندانی بلوچ بدون اطلاع خانواده و بدون انجام ملاقات آخر صورت پذیرفت. این نوع اعدام زندانیان، اعدام مخفیانه به حساب میاید. اعدام این شهروند بلوچ تا لحظه تنظیم این خبر از سوی رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلام نشده است.

طی شش ماه نخست سال ۲۰۲۲ میلادی، ۲۵۱ نفر از جمله ۶ زن و ۶۷ شهروند بلوچ در زندان‌های مختلف ایران اعدام شدند. این تعداد اعدام ثبت شده، رشد شدیدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. در شش ماه نخست سال گذشته میلادی، ۱۱۷ نفر اعدام شده بودند. بدین ترتیب، حکومت ایران در سال جاری میلادی بیش از دو برابر سال گذشته، شهروندان را اعدام کرده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)