واکنش‌های احتمالی کشورهای غربی در مقابل قتل‌های حکومتی در ایران

در پی اعدام ۲ نفر دیگر از معترضان دستگیر شده در اعتراضات اخیر توسط قضائیه‌ی ولایت فقیه، کشورهای غربی در واکنشی گسترده سفرای حکومت ایران در کشورهای غربی را احضار و اعدام و سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات مردمی در ایران را محکوم کردند.

با اعدام ۲ نفر دیگر از معترضان دستگیرشده در اعتراضات اخیر، قوه قضائیه‌ی خامنه‌ای، ظرف یک ماه اخیر ۴ نفر از معترضان بازداشت شده در اعتراضات را به جوخه اعدام سپرد.

این اقدام ضد انسانی، محکومیت‌های گسترده‌یی را افزون بر داخل ایران در میان کشورهای خارجی برانگیخت.

سه کشور اروپایی،‌ انگلستان، فرانسه و آلمان از جمله مهمترین کشورهای غربی بودند که به این موضوع واکنش شدید نشان داده و با احضار سفرا و کاردار حکومت ایران در این کشورها، مراتب اعتراض و محکومیت اعدام‌ها در ایران را به این مقامات حکومت ولایت فقیه ابلاغ کردند.

کلورلی وزیر خارجه انگلستان در روز دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱، کاردار حکومت ایران در لندن را احضار کرده و به شدیدترین وجه ممکن اعدام‌های شنیع انجام شده در روزهای اخیر در ایران را محکوم کرد.

هم زمان با این اقدام وزارت خارجه فرانسه نیز اعلام کرد که کاردار حکومت ایران در پاریس را در روز دوشنبه احضار و اعدام ۲ تن دیگر از معترضان در ایران را به شدیدترین وجه محکوم کرده است.

کشورهای غربی و اروپایی سفیران خود را از ایران فرا بخوانند

همچنین کمیسیون دفاع سنای فرانسه نیز از همه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا خواست تا سفیران خود را از ایران را در اعتراض به اجرای احکام اعدام جوانان معترض فرا بخوانند.

اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان نیز در واکنش به اعدام محمد مهدی کرمی و محمد حسینی، در صبحگاه روز ۱۷ دی در زندان کرج، با هولناک نامیدن این اعدام‌ها، حکومت ایران را به خاتمه‌ دادن به این روند و آزادسازی فوری زندانیانی که به ناحق دستگیر شده‌‌‌اند، فرا خواند.

کشور آلمان همچنین سفیر حکومت ایران در برلین را احضار و کرده و مراتب اعتراض کشورش نسبت به اعدام معترضان را به وی ابلاغ کرد. شاید بتوان گفت از آغاز اعتراضات در ایران از پایان شهریور ماه، آلمان بیشترین تعداد احضار سفیر و کاردار حکومت ایران و محکومیت اعمال خشونت‌ها در ایران را در کارنامه خود دارد.

افزون بر این ۳ کشور اروپایی، وزارت خارجه نروژ نیز اعلام کرد که سفیر حکومت ایران را در روز سه‌شنبه ۲۰ دی ۱۴۰۱ در اعتراض به موج جدید اعدام‌ها در ایران احضار کرده است.

هویت فلد، وزیر خارجه نروژ در روز دوشنبه ۱۹ دی در حساب کاربری توئیتر خود، ضمن محکوم کردن اعدام محمد مهدی کرمی و محمد حسینی نوشت که دولت این کشور از حکومت ایران می‌خواهد به سرکوب حقوق انسانی مردم ایران پایان داده و به اعتراضات از طریق انجام «اصلاحات ملموس» پاسخ داده و فورا اعدام معترضان را متوقف سازد.

پیش از کشورهای یاد شده نیز برخی دیگر از کشورهای غربی از جمله، هلند، بلژیک و دانمارک در روز ۱۸ دی از احضار سفرای حکومت ایران در این کشورها برای اعتراض به اعدام معترضان در ایران خبر داده بودند.

این کشورها همچنین اعلام کرده بودند که به دلیل نقض گسترده‌ی حقوق بشر شهروندان ایران، اتحادیه اروپا در نظر دارد تا تحریم‌های جدیدی را علیه حکومت ایران به اجراء بگذارد.

بیانیه اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای غربی در مورد محکومیت اعدام‌ها در ایران

افزون بر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، خود این اتحادیه نیز در روز ۱۷ دی و پس از اعدام محمد مهدی کرمی و محمد حسینی، ضمن صدور بیانیه‌یی، با ابراز خوف و وحشت از اعدام این دو جوان ایرانی، این اقدام حکومت ایران را شاهدی دیگر بر سرکوب وحشیانه‌ی تظاهرات مدنی به دست مقامات و سران حکومت ایران دانست. [جهان از اعدام جوانان قیام توسط خامنه ای به خشم آمد!]

استفانو سانینو، دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد که این اتحادیه با احضار دهقانی، سفیر حکومت ایران علاوه بر ابراز انزجار از اعدام‌های صورت گرفته، از سران حکومت ایران خواست که احکام اعدام صادر شده علیه معترضان را سریعا لغو سازد.

افزون بر اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن، ایالات متحده نیز نسبت به خبر اعدام دو جوان معترض ایرانی واکنش نشان داد و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید ضمن محکوم کردن اعدام این دو جوان، اعلام کرد ما به شرکای خود در سراسر جهان می‌پیوندیم تا خواستار توقف فوری این سوء استفاده‌ها شویم، حکومت ایران پاسخگو خواهد شد.

همچنین در اقدامی کم‌سابقه پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان نیز، ضمن محکوم‌کردن اعدام معترضان در ایران اعلام کرد در کشورهایی که مجازات اعدام هم چنان اعمال می‌شود حق حیات هم در معرض تهدید است.

پاپ فرانسیس افزود مجازات اعدام نمی‌تواند برای عدالت مورد استفاده قرار گیرد زیرا این مجازات بازدارنده نبوده و برای قربانیان عدالت را اجراء نمی‌کند بلکه فقط تشنگی برای انتقام را تقویت می‌کند.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز در واکنش به اعدام دو جوان معترض ایرانی، اعدام‌ها در ایران را به منزله‌ی قتل با مجوز دولت یا همان قتل‌های دولتی نامید.

ابعاد گسترده واکنش‌ها در میان کشورهای غربی، اتحادیه اروپا، رهبران مذهبی جهان و سازمان‌های حقوق بشری، خود به تنهایی نشان از شناعت و جنایتکارانه بودن اعدام جوانان معترض در ایران، به دستور خامنه‌ای و قضائیه‌اش دارد، افزون بر اینکه این اعتراضات و محکومیت‌ها در ادامه با اعمال تحریم‌هایی علیه حکومت ایران همراهی شده و علاوه بر آن در درون ایران نیز، خشم و نفرت مردم را از خامنه‌ای و حکومت ولایت فقیه افزون‌تر می‌سازد.

در زمینه اقدام‌های عملی مورد اشاره، در روز ۲۹ دی ۱۴۰۱، قرار است پارلمان اروپا در مورد لیست‌گذاری تروریستی سپاه پاسداران رای‌گیری کند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)