تقاطع: دو ماه پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، مقامات بلندپایه‌ی اقتصادی دولت او از موج جدید بیکاری و شدت یافتن آن طی سال‌های پیش رو به شدت ابراز نگرانی کرده‌اند.

خبرگزاری “مهر”، در گزارشی که روز جمعه (۱۲ مهر-۴ اکتبر) منتشر شده، از قول مسعود نیلی، مشاور حسن روحانی در امور اقتصادی و بیکاری با تاکید بر «وضعیت بحرانی بیکاری جوانان در فاصله سال‌های ۹۲ تا ۹۶» نوشته است: «با وجود رشد اقتصادی منفی ۵.۴ درصد، بیکاری به یک تهدید و معما برای کشور تبدیل شده است.»

آقای نیلی این سخنان را در روز سه‌شنبه نهم مهرماه، در نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران بیان داشته که در جریان آن، با ارائه گزارشی از مطالعه‌ای که در مورد مسائل اقتصاد کلان کشور صورت گرفته، «اشتغال» را مهم‌ترین مساله پیش روی کشور خوانده و از رشد اقتصادی به عنوان راه حل آن نام برده است.

این اقتصاددان طرفدار بازار آزاد، با بیان اینکه «نگاه پروژه‌ای به اشتغال راه‌گشا نخواهد بود»، تصریح کرده که «اصلاحاتی که در بازار ارز، یارانه، خصوصی‌سازی و سیستم بانکی انجام خواهد شد در مرحله اول افتی در فعالیت‌های اقتصادی ایجاد می‌کند و سپس موجب رونق می‌شود، بنابراین با توجه به اینکه با تراکم زیادی از اصلاحات اقتصادی روبرو هستیم، همه این مسائل در ایجاد اشتغال وقفه ایجاد می‌کند».

این استاد اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف پیش‌تر در آخرین ماه‌های فعالیت دولت محود احمدی‌نژاد، ۲۵ فروردین ماه با حضور در برنامه تلویزیونی “پایش” ضمن ارائه آماری نشان داد که از سال ۱۳۳۵ تا ۱۳۹۰ کمترین اشتغال خالص ایجاد شده در نیم قرن گذشته مربوط به دولت احمدی‌نژاد بوده است.

وی افزوده بود: «در سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ میزان اشتغال‌زایی خالص سالانه تنها ۱۴ هزار و ۲۰۰ بوده است که بسیار ناچیز و در حد صفر است.»

این در حالی است که دولت محمود احمدی‌نژاد و وزرای او مدعی ایجاد میلیون‌ها فرصت شغلی طی دوران ریاست جمهوری وی هستند.

از جمله اسدالله عباسی، وزیر کار دولت دهم، تیرماه گذشته در گفتگو با خبرگزاری “فارس” گفته بود که «از طریق مشاغل خرد و خوداشتغالی در ۸ سال گذشته حدود ۷ میلیون فرصت شغلی ایجاد شده است».

با این حال، مرکز آمار ایران مردادماه گذشته با انتشار آماری اعلام کرد که در طول هشت‌سال عمر دولت احمدی‌نژاد تنها ۵۴۲‌هزار و ۷۶۹ نفر به تعداد شاغلان کشور اضافه شده است که متوسط ‌سالانه‌ی آن ۶۷‌هزار و ۸۴۶ نفر است.

علی ربیعی، وزیر کار در دولت حسن روحانی نیز در شهریورماه امسال در اظهاراتی گفته بود: «در دولت‌های سابق اگر کسی لحاف و تشک خود را تغییر می‌داد به عنوان یک شغل جدید محاسبه می‌شد.»

وی هم‌چنین با انتقاد از چندین مرحله از دستکاری‌های صورت گرفته در آمارهای بیکاری و تغییر پایه‌های آماری کشور در دولت محمود احمدی‌نژاد وعده داده بود که دولت جدید «در ۱۰۰ روز اول کاری خود آمار واقعی بیکاری کشور را اعلام کند».

وعده‌ای که نزدیک به ۴۰ روز تا سر رسیدن آن باقی مانده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com