سرنوشت نامعلوم یکصد زندانی زندان در مرکزی کرج که پس از شورش و شلیک به زندانیان به سلول انفرادی منتقل شده اند

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، شنبه ۱۷ دی ماه ۱۴۰۱، یکصد زندانی زندان در مرکزی کرج، از شامگاه ۲۶ آذرماه ۱۴۰۱، پس از شورش در این زندان و شلیک به زندانیان به سلول های انفرادی موسوم به سوئیت منتقل شده و از آن تاریخ تاکنون اجازه تماس با خانواده و ملاقات نداشته اند.

خانواده های زندانیان منتقل شده به انفرادی، هم اکنون بیش از سه هفته است که از عزیزان خود بی خبرند. زندانیان حتی یک تماس با خانواده نداشته اند.

این منبع گزارش می دهد:«از روز ۲۶ آذرماه ۱۴۰۱، که انتقال چند زندانی محکوم به اعدام برای اجرای حکم، منجر به شورش و شعار مرگ بر خامنه ای در سالن های ۲ و ۳ و ۴ شد، بیش از یکصد زندانی به سوییت انفرادی منتقل شده اند و تاکنون در انفرادی نگه داشته شده اند. ۵۰ تن از این زندانیان حکم اعدام دارند. چند زندانی اعدام شده در روزهای اخیر، همگی از بین زندانیان محبوس در انفرادی برای اعدام منتقل و حکم آنها اجرا شد. جان این زندانیان در معرض تهدید و احتمال اجرای حکم اعدام این ۵۰ تن وجود دارد.»

این منبع اضافه می کند: «از آن روز وضعیت زندان کلا به هم ریخته. یکی از زندانیانی که به سوئیت منتقل شد، از بیماری و به علت سکته قلبی فوت کرد. یکی از زندانیان در همان روز شورش توسط شلیک مستقیم فتاحی کشته شد. یک زندانی دیگر نیز از سالن ۲ کشته شده است. علاوه بر این دو زندانی نیز که زخمی شده بودند، پس از انتقال به بیمارستان های مدنی و باهنر جان سپردند.»

این منبع در ادامه می گوید: «حدود ۳۰-۴۰ زندانی با شلیک گلوله زخمی و به بیمارستان های مدنی و باهنر منتقل شدند. با ساچمه به چشم زندانیان شلیک کرده اند که موجب تخلیه چشم چند زندانی شده است. در جریان شلیک به زندانیان فتاحی با کلت فردی خودش مستقیم به زندانیان شلیک کرد. نیروهای گارد با کلاش، وینچستر و ژ-۳ از پشت بام زندان به زندانیان حمله کردند.»

یکی از زندانیانی که به دلیل شلیک در زندان مرکزی کرج کشته شد، سیامک بابا نام دارد.

لازم به ذکر است که روز شنبه ۲۶ آذرماه ۱۴۰۱، زندانیان سالن های ۲ و ۳ و ۴ زندان مرکزی کرج با شعار مرگ بر خامنه ای، در اعتراض به انتقال شماری از زندانیان برای اجرای حکم اعدام، دست به شورش و اعتراض زدند. فتاحی رئیس زندان و نیروهای گارد به زندانیان حمله و به آنها شلیک کردند.

در همین روز ماموران شماری از مجروحین و کشته شدگان را از یکی از سالن ها با گاری خارج کردند. از آمار دقیق کشته شدگان و مجروحین اطلاعی در دست نیست.

ماموران تعدادی از زندانیان را پس از حمله به سوئیت های انفرادی منتقل کردند. زندانیان در اعتراض اقدام به اعتصاب غذا می کنند. اما فتاحی رئیس زندان به جای رسیدگی به خواسته آنان که انتقال به بند عمومی است، آنان را مورد ضرب و شتم قرار داده و تحت شکنجه قرار می دهد.

صبح روز ۱۷ دی ماه ۱۴۰۱، دو تن از معترضان قیام سراسری ایران در سال ۱۴۰۱، محمدمهدی کرمی و سیدمحمد حسینی در زندان مرکزی کرج اعدام شدند.

محمدمهدی کرمی و محمد حسینی به اتهام قتل بسیجی روح الله عجمیان به اعدام محکوم شده بودند. هر دو زندانی تحت شکنجه قرار گرفته بودند.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)