به گزارش کانون حقوق بشر ایران، به گفته منبع مطلع از وضعیت ایشان، دو زندانی سیاسی سیروس کرکی و کامین کرکی، از روز ۲۳ و ۲۵ آذرماه ۱۴۰۱، در اعتراض به شرایط زندان و بلاتکلیفی دست به اعتصاب غذا زدند. اما مسئولان قضاییه به جای رسیدگی به وضعیت آنها، فشار و شکنجه به ایشان را افزایش داده، آنها در معرض فشار و تهدید قرار دارند.

سیروس کرکی، ۲۷ ساله و مجرد است. او در روز ۹ مردادماه ۱۴۰۱، پس از یورش ماموران وزارت اطلاعات به منزل بازداشت شد. او در دو ماه اول بازداشت، در بندهای ۲۴۰ و ۲۰۹ اوین، در اعتراض به فشارهای دوران بازجویی اعتصاب غذا کرد که این اعتصاب غذاها منجر به خونریزی معده اش شد.

سیروس کرکی از روز ۲۳ آذرماه ۱۴۰۱، لبانش را به نشانه اعتصاب غذا دوخت. اما به دستور هدایت فرزادی رئیس زندان اوین، توسلی، حمیدی و باقری از مسئولان این زندان فشار بر او را افزودند. این فشارها باعث شد که سیروس کرکی رگ دستانش را بزند.

زندانی سیاسی سیروس کرکی که در بند ۷ محبوس بود، پس از آتش سوزی در زندان اوین، به سلول انفرادی منتقل شد. او سپس به زندان گوهردشت (رجایی شهر کرج) منتقل شد.

سیروس کرکی از زمان انتقال تاکنون محروم از تماس و ملاقات با خانواده است.

این منبع درباره کامین کرکی می گوید: کامین دارای دو فرزند ۷ و ۹ ساله است. او نیز در پس از بازداشت در سال ۱۴۰۱، در سلول های انفرادی ۲۰۹ اوین تحت شکنجه قرار داشت.

سیروس و کامین کرکی فقط به خاطر اطلاع رسانی از شکنجه و قتل برادرشان امین کرکی توسط نیروهای امنیتی، بازداشت شده اند. به هر دو برادر اتهامات «اجتماع و تبانی، تبلیغ علیه نظام، توهین به مقدسات و…» زده شده که کاملا بی اساس است.

کامین کرکی پس از اعتصاب غذا در آذرماه ۱۴۰۱، به دستور رئیس زندان تهران بزرگ فتحی، از تیپ ۶ زندان تهران بزرگ به تیپ ۴ این زندان که مربوط به زندانیان متهم به جرائم عادی است، منتقل شد. او در این زندان توسط رئیس تیپ ۶ پیروزفر و مومنی تحت فشار و تهدید قرار گرفته که اعتصاب غذایش را بشکند.

کامین کرکی توسط شعبه ۲ کیفری بعثت به ۳ سال زندان و ۲ سال تبعید محکوم شده است. این زندانی سیاسی پرونده دیگری دارد که در دادگاه انقلاب در مرحله تحقیقات و در این پرونده بلاتکلیف است.

زندانی سیاسی سیروس کرکی در یک پرونده مشترک با برادرش، در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب توسط قاضی مظلومی به یک سال زندان محکوم شده است.
او همچنین پرونده دیگری در شعبه ۶ بازپرسی دادگاه انقلاب مستقر در اوین داشته و در این پرونده بلاتکلیف است.

یکی از مطالبات این دو زندانی سیاسی این است که هر دو در یک زندان و پیش هم باشند.

امین کرکی، بعد از اعتراضات دیماه ۹۶ بازداشت و در زیر شکنجه کشته شد و تحت عنوان خودکشی تلاش کردند پرونده را مختومه اعلام کنند. حال آنکه حتی قاضی میدانست او خودکشی نکرده است.
امین کرکی فرزند حسین متولد اول فروردین ۶۶ در اندیمشک – کوی لور بود.

شهید راه آزادی امین کرکی از مردم اندیمشک که پس از تظاهرات سراسری سال ۹۶ به دست ماموران امنیتی کشته شد

لازم به ذکر است که هدایت فرزادی از عوامل اصلی قتل علیرضا شیرمحمدعلی و یکی از عوامل شکنجه صدها زندانی سیاسی و عادی در زندان های تهران بزرگ و دیزل آباد کرمانشاه است که روز شنبه ۵ شهریور ۱۴۰۱، ریاست زندان اوین را بر عهده گرفت.

پس از قتل علیرضا شیرمحمدعلی وی ظاهرا از زندان تهران بزرگ برکنار شد تا اعتراضات نسبت به قتل آقای شیرمحمدعلی خاموش شود. اما او نه تنها بخاطر جنایاتش و مشخصا قتل علیرضا شیرمحمدعلی برکنار نشد بلکه ترفیع نیز گرفت.

وی از ریاست زندان تهران بزرگ به سمت رئیس بازرسی سازمان زندانها منصوب شد. اکنون پس از دو سال از این جنایت وی را به ریاست زندان اوین منصوب کردند. وی بعنوان یکی از قصی القلب ترین افراد برای این منصب گمارده شد تا حداکثر فشار را بر زندانیان سیاسی اعمال کند.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)