به گزارش کانون حقوق بشر ایران، شامگاه ۹ دی ماه ۱۴۰۱، یک زندانی زن در زندان لاکان رشت به نام خانم بانو چرخش برای اجرای حکم اعدام به قرنطینه زندان لاکان رشت منتقل شد.

خانم بانو چرخش، یک زن سالخورده با بیش از ۶۰ سال سن است که از ۵ سال پیش در بند زنان لاکان رشت محبوس است. وی از بند زنان این زندان برای اجرای حکم منتقل شده است.

به گفته یک منبع موثق، خانم بانو چرخش یک زن فقیر است که در خانه دیگران کار می کرد که بتواند مایحتاج خود را تهیه کند. او به اتهام قتل زنی که نزد او کار می کرد بازداشت شده است.او در زندان نیز برای امرار معاش کار می کند و قادر به تهیه دیه نیست.

از سوی دیگر هم اکنون ۵ زن زندانی و تعدادی مرد زندانی محکوم به اعدام در زندان لاکان رشت زندانی هستند. به آنان ابلاغ شده که تا آخر هفته فرصت دارند که دیه پرداخت و از شاکی ها رضایت بگیرند. در غیر این صورت حکم اعدام آنها اجرا خواهد شد.

زن جوانی به نام رویا نیز به اتهام قتل در بند زنان زندان لاکان رشت محکوم به اعدام شده و در صورت عدم پرداخت دیه حکم اعدام او اجرا خواهد شد.

در قرن بیست و یکم و در شرایطی که حکم اعدام در کشورهای جهان برچیده و ملغی شده، براساس آمار گردآوری شده توسط همکاران ما در کانون حقوق بشر ایران، در سال ۲۰۲۲ دستکم ۶۲۳ زندانی در زندان های ایران اعدام شدند که ۱۵ تن از آنان زن بودند.

بدیهی است که به دلیل تیغ سانسور و اختناق، این آمار کامل نیست و آمار واقعی اعدامها بیشتر است.
یادآوری می کنیم که در سال میلادی ۲۰۲۱ در حاکمیت جانیان ولایت فقیه، جمعا ۳۵۰ زندانی اعدام شدند. آمار ثبت شده در سال ۲۰۲۲ حاکی از گسترش اعدامها است. دستکم ۲۷۳ زندانی بیشتر از سال ۲۰۲۱ اعدام شده‌اند.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)