تاثیرات قیام و اعتراضات مردمی بر روی اقتصاد ایران

بی‌شک بیش از چهار ماه قیام و اعتراضات سراسری که پهنه‌ی تمام استان‌ها و شهرهای کشور را در بر گرفته است، تاثیرات مستقیم و غیر مستقیمی بر وی اقتصاد ایران نیز گذاشته است.

از این واقعیت بگذریم که اقتصاد ایران در پیش از شروع قیام و اعتراضات سال ۱۴۰۱، وضعیت چندان تعریفی‌یی نداشت، اما نمی‌توان کتمان کرد که بروز اعتراضاتی که چهارمین ماه خود را طی می‌کند در اقتصاد در حال افلاس حکومت ایران تاثیری جدی داشته باشد.

جهش تصاعدی قیمت ارز در همین بازه زمانی و سقوط ارزش ریال، تورم افسارگسیخته‌یی که دیگر این اصطلاح به معنای واقعی کلمه، مفهوم عملی را که در واقعیت وجود دارد را بیان نمی‌‌کند و ده‌ها،‌ صدها و شاید بتوان گفت هزاران پارامتر اقتصادی را که هر شهروند ایرانی بدون نیاز به گفتن در این مطلب و نوشتن آن در این مقال، با گوشت و پوست و استخوان حس می‌کند، همگی و  همگی وضعیت وخیم اقتصادی ایران را نشان می‌دهد.

رسانه‌های حکومت ایران نیز به وفور تاثیرات قیام و اعتراضات سراسری اخیر بر روی اقتصاد ایران را موضوع بحث خود قرار داده و در آن با وجود اینکه شبهاتی غیرواقعی مانند «خرابکاری ناشی از اعتراضات» وارد می‌کنند اما اصل موضوع را انکار نمی‌کنند که اقتصاد ایران روزهای فلاکت‌باری را طی می‌کند.

حکومت ایران تسمه تحریم‌ها را از گرده مردم ایران می‌کشد

یک بخش از این وضعیت فلاکت‌بار اقتصادی به دلیل تحریم‌هایی است که کشورهای غربی به دلیل سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم ایران علیه حکومت ولایت فقیه اعمال کرده‌‌اند، اما از آنجا که می‌‌توان گفت حکومت ولایت فقیه در زمان امضای برجام و به دست آوردن پول‌های بادآوری چند ده میلیارد دلاری، چیزی از آن را نصیب مردم ایران نکرد، اکنون نیز قسمت عمده تسمه تحریم‌های مالی را از گرده مردم ایران می‌کشد.

بخشی از این وضعیت فلاکت‌بار اقتصادی را حکومت ایران تلاش می‌کند تا به «خسارات ناشی از اعتراضات» منتسب کند که رقم این خسارات ادعا شده را ۱.۷ هزار میلیارد تومان اعلام کرده‌اند.

یکی دیگر از پارامترهایی که بر اقتصاد ایران تاثیر منفی گذاشته است نرخ رشد سرسام‌آور  با رکوردی جدید در مورد ارز است که در روزهای اخیر قیمت دلار رکورد ۴۲ هزار تومان را نیز رد کرد. [پایه اقتصادی قیام کنونی مردم ایران]

با توجه به اینکه پارامترهایی مثل افزایش قیمت ارز و حامل‌های انرژی، تاثیر مستقیمی بر روی تقریبا تمامی کالاهای مصرفی می‌گذارد، این امر نیز قطعا باعث ایجاد تورم و گرانی شده و به این نحو نیز اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ضربه‌خوردن تاثیر توریسم و تاثیر آن بر اقتصاد ایران

بعد دیگری که اعتراضات اخیر یا بهتر بگوییم سرکوب اعتراضات اخیر بر روی اقتصاد ایران گذاشته است مربوط به صنعت توریسم می‌شود بدین معنا که صنعت تروریسم با توجه به سرکوب گسترده‌یی که علیه معترضان ادامه داشته و در اثنای قیام اینترنت ایران بارهای به شدت کند یا قطع شد، باعث شد که صنعت توریسم کشور نیز ضربه اساسی خورده و اقتصاد ایران از این بابت نیز ضربه سنگینی بخورد.

به طوری که بنا بر اعلام رسانه‌های حکومت ایران، بالغ بر ۹۹ درصد از گردش‌گرانی که قصد سفر به ایران داشتند تور گردشگری خود به ایران را به دلیل شرایط ایران لغو کردند.

مضاف بر اینکه علاوه بر این عامل، عامل دیگری، یعنی گروگان‌گیری اتباع خارجی توسط حکومت ایران برای باج‌گیری، باعث شد که مسافرت اتباع کشورهای دیگر به ایران به شدت کاهش یافته و بسیاری از کشورها به دلیل خطر گروگان‌گیری شهروندانشان، از آنها به کرات خواسته‌اند تا به ایران سفر نکنند و این نیز ضربه‌یی دیگر به صنعت توریسم و اقتصاد کشور محسوب می‌شود.

در این بین بودجه ارگان‌‌های سرکوب بیشتر و بیشتر شده است

این در حالی است که در چنین شرایط اقتصادی وخیم برای مردم ایران، حکومت ولایت فقیه در مورد خاصه‌خرجی‌های خود از جمله برای مقابله با اعتراضات و سرکوب آن، میلیاردها تومان پول و بودجه‌ی هنگفت صرف خرید و تجهیز ماشین‌آلات و تسلیحات مقابله با اعتراضات کرده و می‌کند در حالی که وضعیت معیشتی مردم و تورم در ایران در وضعیت بسیار ناگواری قرار دارد.

یک موضوع دیگر که بر روی معیشت مردم ایران و به تبع آن اقتصاد کشور تاثیر داشت بسته شدن دکان کسب و کارهای مجازی بود.

به عنوان نمونه فیلترینگ ایسنتاگرام که متعاقب قیام و اعتراضات سراسری صورت گرفت بنا بر اعلام رسانه‌های حکومت ایران میلیاردها تومان به اقتصاد کشور ضربه زده است.

همه اینها و وضعیت وخیم اقتصادی در ایران و وضعیت وخیم معیشتی مردم در حالی صورت می‌گیرد که بودجه‌یی که حکومت خرج سرکوب مردم اعتراضات کرده نه تنها دست نخورده باقی مانده بلکه افزایش نیز پیدا کرده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)