تقاطع: به دنبال برخی انتقادها از مذاکرات صورت گرفته میان مقامات جمهوری اسلامی با مقامات آمریکایی در جریان سفر اخیر حسن روحانی به نیویورک، رییس جمهوری اسلامی از دستور خود برای انجام نظرسنجی از مردم در این خصوص خبر داد.

آقای روحانی که روز چهارشنبه (۱۰ مهر-۲ اکتبر) و در پایان جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، در پاسخ به سوالی درباره انتقادها به نتایج سفر او به نیویورک و گفتگوی تلفنی وی با رییس‌جمهور آمریکا، گفت که دولتش انتقادپذیر است و «هر کس با هر لحنی می‌تواند انتقاد کند».

او همچنین خبر داد که دولت او قصد دارد در این زمینه «قدم‌های بلندتری» بردارد که ممکن است برخی‌ها «مخالف باشند و یا اعتراض کنند».

رییس جمهوری اسلامی در این باره افزود: «من خودم به دو دستگاه مهم نظرسنجی گفتم که در کشور نظرسنجی دقیق کنند و نظر مردم را بگیرند تا ببینیم این حرکت دولت که گامی به پیش گذاشته است، چقدر موافق و چقدر مخالف دارد، حتی اگر مخالفان راه این دولت یک درصد باشند، آن یک درصد حق دارند حرف بزنند و نقد کنند.»

این سخنان حسن روحانی پس از آن صورت می‌گیرد که در جریان بازگشت او به ایران، گروهی از مخالفان برقراری رابطه‌ی دولت‌های ایران و آمریکا، در مقابل فرودگاه مهرآباد تهران تجمعی اعتراضی برگزار کردند که در جریان آن، از سوی این افراد به اتومبیل حامل روحانی تعرض‌هایی صورت گرفت.

از سوی دیگر، محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، و حسین سلامی جانشین او نیز در انتقادی ملایم، مکالمه‌ی تلفنی حسن روحانی با باراک اوباما را «اشتباه تاکتیکی» دانستند که «اگر انجام نمی‌شد بهتر بود».

در این میان، بحث لزوم حذف شعار مرگ بر آمریکا از مراسم‌های دولتی و نماز جمعه نیز در میان مقامات جمهوری اسلامی بالا گرفته است.

از یک سو، محمدتقی رهبر، امام جمعه اصفهان گفته که «شعار مرگ بر آمریکا آیه قرآن نیست که نشود آن را تعطیل کرد» و از سوی دیگر، رضا اکرمی، رییس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری خاطرنشان کرده که این شعار تا زمانی که به مذاکرات به نتیجه‌ی “عملی” ختم نشده باید ادامه پیدا کند.

آقای اکرمی با بیان این‌که «هنوز توافقی صورت نگرفته که بگوییم این شعار را بدهند یا ندهند» افزوده است: «شعار را باید بدهند و دولت‌مردان ما کار خود را دنبال کنند.»

اما شاید مهم‌ترین اظهارنظر در این باره متعلق به علی‌‌اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی باشد که با بازانتشار نظر آیت‌الله خمینی در سایت شخصی‌اش، گفته که بنیان‌گذار جمهوری اسلامی با حذف “شعار مرگ بر آمریکا” موافق بوده است.

هاشمی رفسنجانی در گفتگویی که بخشی از کتاب «صراحت نامه» او به شمار می‌رود، نظر خود درباره این شعار را نیز این‌طور شرح داده است: «موافق نبودیم که در مجامع عمومی مرگ کسی را شعار دهیم. مثلاً در اجتماعات ما “مرگ بر بنی صدر” شعار داغ مردم بود که در نماز جمعه خواهش کردم که نگویند. “مرگ بر بازرگان” بود که خواهش کردم نگویند. “مرگ بر شوروی” بود که گفتم الان با شوروی مشکل آن‌چنانی نداریم. درباره آمریکا هم گفته بودم. من ذاتاً با حرف‌های تند و فحاشی‌ها مخالفم و آن‏‌ها را مفید نمی‌دانم.»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com