سازمان حقوق بشر ایران؛ ۶ دی ۱۴۰۱: از شروع اعتراضات جاری تا کنون، دست‌کم ۴۷۶ شهروند، از جمله ۶۴ کودک و ۳۴ زن، کشته شده‌اند. افزایش آمار نسبت به گزارش پیشین، عمدتاً مربوط به شهروندانی است که در دو ماه نخست اعتراضات کشته شده‌اند اما پژوهشگران  سازمان حقوق بشر ایران طی هفته اخیر موفق به تایید آن‌ها شدند. 
سازمان حقوق بشر ایران
مضاف بر این، دست‌کم ۱۰۰ معترض در خطر صدور یا اجرای احکام اعدام قرار دارند که فهرست آن‌ها در این گزارش آمده است. 

سازمان حقوق بشر ایران با استقبال از همراهی افکار عمومی دنیا و اقدام سیاستمداران بین‌المللی برای تقبل کفالت سیاسی معترضان زندانی، بر لزوم افزایش هزینه سیاسی اعدام‌ها برای جمهوری اسلامی و نجات جان شهروندان معترض تاکید می‌کند.

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، در این خصوص گفت: «با وجود گذشت بیش از ۱۰۰ روز از آغاز اعتراضات سراسری، و کشتن صدها نفر و دستگیری هزاران نفر و صدور و اجرای احکام اعدام معترضان توسط حکومت، خیزش مردم برای یک تغییر بزرگ و رسیدن به حقوق بنیادین بشر خود ادامه دارد. مردم ایران بدون تردید به هدف خود خواهند رسید. اما برای پایین آوردن هزینه‌ی رسیدن به این هدف، مشارکت گسترده‌تر مردم در داخل و خارج کشور و حمایت جامعه جهانی از این خیزش ضروری است.»

***

بر اساس آمار و اطلاعات سازمان حقوق بشر ایران، شمار کشته‌شدگان اعتراضات اخیر به دست‌کم ۴۷۶ نفر رسیده است. براساس گزارش‌هایی که این سازمان دریافت کرده، دست‌کم ۶۴ تن از کشته‌شدگان زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند که ۹ تن از این کودکان دختر بوده‌اند. هنوز برای تمام آن‌ها شناسنامه و اسنادی که نشانگر سن دقیق ایشان باشد، دریافت نشده است. تلاش برای ثبت دقیق سن آنان ادامه دارد. 

این گزارش منحصر به کشتار معترضان در خیابان‌هاست. دو نفری که تا کنون در رابطه با اعتراضات اعدام شده‌اند و افرادی که در فاصله‌ای کوتاه پس از آزادی از بازداشتگاه، به مرگ‌های مشکوک (از جمله ادعای خودکشی) درگذشتند، در این آمار نیامده‌اند. 

 

تفکیک استانی

 

کشته‌شدگان تا امروز از ۲۵ استان مختلف گزارش شده‌اند و بیشترین کشته‌ها به ترتیب از استان‌های سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، کردستان، تهران و مازندران بوده‌اند. استان‌هایی که کشته‌شدن معترضان در آنها گزارش شده‌، به شرح زیر است:

سیستان و بلوچستان ۱۳۰ نفر، آذربایجان غربی ۵۵ نفر، کردستان ۵۳ نفر، تهران ۵۲ نفر، مازندران ۳۸ نفر، کرمانشاه ۲۶ نفر، گیلان ۲۵ نفر، البرز ۲۳ نفر، اصفهان ۱۴ نفر، فارس ۱۱ نفر، خوزستان ۱۱ نفر، خراسان رضوی ۷ نفر، آذربایجان شرقی ۴ نفر، زنجان ۳ نفر، لرستان ۳ نفر، مرکزی ۳ نفر، قزوین ۳ نفر، همدان ۳ نفر، کهگیلویه و بویراحمد ۲ نفر، ایلام ۲ نفر، اردبیل ۲ نفر، بوشهر ۲ نفر، هرمزگان ۲ نفر، سمنان ۱ نفر و گلستان ۱ نفر.

توضیح ضروری: محققان سازمان حقوق بشر ایران از روز نخست سرکوب اعتراض‌ها، تحقیق در مورد کشته‌شدگان را آغاز کردند. در جریان تحقیقات، برخی آمار تصحیح، حذف یا اضافه شده‌اند. تغییرات احتمالی آمار کشته‌شدگان در استان‌های مختلف، بر مبنای آخرین آمار تاییدشده صورت گرفته است. 

همچنین بیشترین کشته‌ها به ترتیب در روزهای ۳۰ شهریور (۲۱ سپتامبر)، ۳۱ شهریور (۲۲ سپتامبر) و ۸ مهر (۳۰ سپتامبر، جمعه خونین زاهدان) گزارش شده‌اند. طی ماه آبان، روز جمعه ۱۳ آبان (۴ نوامبر) با ثبت دست‌کم ۲۱ کشته، خونبارترین روز بود. 

 

تلاش جمهوری اسلامی برای ایجاد ابهام در پرونده‌های معترضان

به نظر می‌رسد که جمهوری اسلامی عامدانه با اظهارات ضد و نقیض درباره پرونده و احکام معترضان، مخصوصا احکام اعدام، تلاش می‌کند تا در این باره ابهام ایجاد کند. محدودیت دسترسی متهمان امنیتی به وکیل انتخابی (ذیل تبصره ماده ۴۸ قانون آئین دادرسی کیفری) در تمام مراحل بازجویی، دادرسی و فرجام‌خواهی، به این ابهام‌ها می‌افزاید. بسیاری از متهمان امکان ملاقات آزادانه و توضیح شرایطشان را برای خانواده خود نیز ندارند. 

 

تاکید سازمان حقوق بشر ایران بر «حداقلی»بودن آمار کشته‌شدگان

سازمان حقوق بشر ایران در حالی آمار ۴۷۶ کشته را منتشر می‌کند که دریافت و بررسی گزارش کشته‌شدگان روزهای پیشین ادامه دارد. تعداد گزارش‌هایی که این سازمان دریافت کرده و هنوز موفق به تایید آنها نشده، بیشتر است. بنابراین، آمار واقعی کشته‌شدگان اعتراضات جاری بیش از آمار ذکرشده برآورد می‌شود. 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)