این خبر را بخوانید! می‌خواهم بدانم پرسشی که این خبر در ذهن من ایجاد کرده است، در ذهن شما نیز ایجاد می‌شود؟

مراسم نابودسازی ۸۰۰ دستگاه تجهیزات ماهواره‌یی عصر شنبه در شیراز برگزار شد. در این مراسم که با حضور جمعی از مسؤولان استان و شهر شیراز برگزار شد، ۸۰۰ دستگاه تجهیزات ماهواره‌یی جمع‌آوری‌شده از شهر شیراز، با تانک و غلتک نابود شد. سپاه فجر استان فارس این مراسم را در راستای اقدامات خود برای تحویل داوطلبانه تجهیزات ماهواره‌یی توسط مردم شیراز برگزار کرد.

آفرین به شما، دقیقا نکته و پرسش همین است! مردم شهر شیراز چگونه بعد از دیدن له شدن تجهیزات ماهواره‌یی ترغیب می‌شوند داوطلبانه آن‌ها را تحویل بدهند؟ یعنی این صحنه بیش‌تر انسان را تحریک می‌کند تجهیزات ماهواره‌یی‌اش را از دست تانک و غلتک نجات بدهد تا این‌که آن‌ها را تحویل بدهد.

نکته‌ی دیگری که ذهن بنده را به خود مشغول ساخته، این است که چرا این‌قدر حضور مردم در مراسم کم است، در حالی‌که مردم ما همیشه در صحنه هستند! می‌دانید چرا؟ چون دیدن له شدن تجهیزات ماهواره‌یی توسط تانک برای مردم لطفی ندارد. ببینید هر کسی اگر له شدن جنس شبیه خودش را ببیند، متنبه می‌شود یا برای دیدنش صف می‌کشد. مثلا مردم برای دیدن اعدام تجمع می‌کنند، ولی برای دیدن له شدن تجهیزات ماهواره‌یی تجمع نمی‌کنند. مخاطب این مراسم بیش‌تر از این‌که مردم باشند، تجهیزات ماهواره‌یی است، یعنی باید تجهیزات ماهواره‌یی را جلو تجهیزات ماهواره‌یی له کرد تا برای‌شان درس عبرت بشود. مردم در صورتی برای دیدن این مراسم تجمع می‌کردند که زبانم لال، مراسم له کردن صاحبان تجهیزات ماهواره‌یی بود!

به هر حال مسؤولان در استان شیراز نشسته‌اند و ساعت‌ها فکر کرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند چنین مراسم نمادینی را برگزار کنند و با تانک از روی تجهیزات ماهواره‌یی رد بشوند تا مخاطب رسانه‌ی ملی افزایش پیدا کند. ان‌شاءالله روزی برسد که با تانک از روی هات‌برد رد بشویم.

در تداول روزمره هم وقتی کسی در گفت‌وگو و مباحثه با فرد دیگری برنده می‌شود، می‌گویند فلانی با غلتک از روی فلانی رد شد. حالا حکایت ماست، با غلتک از روی تجهیزات ماهواره‌یی رد شدیم! طوری هم می‌گوییم تجهیزات ماهواره‌یی، انگار سیستم ضدموشکی اس ۳۰۰ است! یک دیش و یک ال‌ام‌بی و یک ریسور، تجهیزات است؟

باقی بقای‌تان!

باز نشر از سرویس فرهنگی هنری ایسنا – طنز و کاریکاتور

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com