وزیر خارجه کشورمان با یادآوری بی صداقتی آمریکایی ها و سرزنش ایران به جای محکومیت عراق به خاطر استفاده از سلاح شیمیایی در جنگ افزود «اینها همه واقعیت های تاریخی است که در ذهن ایرانی ها کاملا تازه است. ما می خواهیم نرمش نشان دهیم، نه آنکه فراموش کنیم. ما می خواهیم همانطور که یک بار نسلون ماندلا گفت ببخشیم، اما فراموش نخواهیم کرد».

 محمد جواد ظریف که ۲۶ سال پیش برای نخستین بار در برنامه «این هفته» شبکه ای.بی.سی شرکت کرده بود، بار دیگر امروز مقابل دوربین این برنامه قرار گرفت و به سوالات مجریان پاسخ گفت.

وزیر خارجه کشورمان در مورد تغییر بنیادی در روابط ایران و آمریکا که از سوی مجری برنامه مطرح شد خاطر نشان کرد که «ما گام های نخستین را برای پرداختن به مسئله ای مهم برای ایران، آمریکا و جامعه بین المللی برمی داریم، مسئله ای که به اعتقاد من نباید به وجود می آمد و در گام اول نباید به یک مسئله تبدیل می شد». وی حل و فصل این مشکل را گام ابتدایی و ضروری برای رفع تحریم ها، تردیدها و سوءبرداشت ها که هر دو طرف در طول ۳۰ سال گذشته دچارش بودند، دانست.

ظریف در مورد ادعای مجری پیرامون اختلافات درون جمهوری اسلامی بر سر پرونده هسته ای نیز گفت «ایران و آمریکا از جهات بسیاری شبیه یکدیگرند و یکی از آنها این است که هر دو جامعه متکثر دارند که در آن اختلاف نظر وجود دارد و منتشر می شود و من فکر می کنم که این خیلی مفید است…».

در میانه پاسخ ظریف، استفانوپولس، مجری برنامه بار دیگر به نظر نهایی رهبری برای حل و فصل پرونده اشاره کرد که با تایید ظریف همراه شد. وزیر امور خارجه کشورمان افزود ایران و آمریکا باید بر اساس منافع و احترام متقابل عمل کنند و چنانچه آمریکا آماده باشد تا حق ایران را به رسمیت بشناسد و به آن احترام بگذارد، آنگاه ما با اختیار کامل از طرف رهبر انقلاب گفتگو خواهیم کرد. ظریف همچنین بار دیگر تاکید کرد که ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست و نداشتن سلاح هسته ای توسط ایران فقط هدف دیگران نیست، بلکه ابتدا و بیش از هرکسی هدف خود ایران است.

در واکنش به گفته های ظریف، مجری برنامه از وی در مورد اقداماتی که ایران باید انجام دهد پرسید. وی با پخش کلیپی از سخنان جان کری، وزیر خارجه آمریکا، که بازرسی فوری از تاسیسات فوردو، امضای پروتکل ها و پروتکل های الحاقی از طرف جامعه بین المللی در مورد بازرسی ها، و توقف غنی سازی در حدی مشخص را به عنوان اقدامات ضروری از طرف ایران خواستار می شد، از ظریف پرسید که آیا ایران حاضر است آنها را انجام دهد؟

این پافشاری مجری اما با تاکید وزیر خارجه بر آغاز گفتگوها پاسخ داده شد. ظریف همچنین اضافه کرد «مطمئن هستم که جان کری نمی خواهد به ما دیکته کند چه کار کنیم و چه کار نکنیم». وی همچنین به اقداماتی که آمریکا باید انجام دهد از جمله لغو تحریم های غیرقانونی علی ایران که زندگی مردم عادی را هدف گرفته است و به مشکلات مردم برای خرید دارو اشاره کرد.

محمدجواد ظریف در مقابل اصرار مجری در مورد آمادگی ایران برای تعلیق حد مشخصی از غنی سازی نیز تنها به آمادگی ایران برای گفتگو تاکید کرد و گفت مذاکرات برای بحث در مورد جنبه های مختلف برنامه غنی سازی اورانیوم ایران می تواند صورت بگیرد اما «حق ما برای غنی سازی غیرقابل مذاکره است».

وی همچنین به بومی بودن برنامه هسته ای ایران اشاره کرد و از این که هیچ کس در مقابل ترور دانشمندان هسته ای ایرانی توسط اسرائیل خم به ابرو نیاورده است ابراز تاسف و نگران کرد. ظریف تحت کنترل بودن تاسیسات هسته ای ایران توسط آژانس بین المللی انرژی هسته ای و بازرسی های ناظران بین المللی را بهترین راه برای صلح آمیز دانستن برنامه هسته ای کشورمان دانست.

در بخشی دیگر از این گفتگو مجری برنامه نقش اسرائیل در پرونده هسته ای ایران را یادآور شد و اضافه کرد که نتانیاهو گفته است تحرکات ظریف و روحانی در هفته گذشته «حمله ای با لبخند» بوده است. استفانوپولس همچنین گزارش «بریتیش ساندی تایمز» را مطرح کرد که بر اساس آن نتانیاهو قرار است اطلاعاتی در اختیار اوباما قرار دهد که نشان می دهد ایران به دنبال ساخت سلاح هسته ای است.

این اظهارات را ظریف این گونه پاسخ داد که «خوب، حمله با لبخند بسیار بهتر از حمله با دروغ است. نتانیاهو و همکارانش از ۱۹۹۱ می گویند ایران شش ماه دیگر تا ساخت سلاح هسته ای فاصله دارد. و ما ۲۲ سال پس از آن هستیم و هنوز آنها می گویند که ما شش ماه دیگر تا ساخت سلاح هسته ای فاصله داریم».

ظریف اضافه کرد کسانی که فکر می کنند سلاح هسته ای امنیت به همراه می آورد اشتباه می کنند و اسرائیل که دارای ۲۰۰ کلاهک هسته ای است منبع ناامنی در منطقه و منبع تهاجم و نقض حقوق بشر فلسطینیان است.

ظریف در مقابل سوال مجدد مجری پیرامون این که چرا ایران به غنی سازی اورانیوم می پردازد، به سهم ۱۰ درصدی ایران از شرکت اروپایی «یوردیف» که تولید کننده اورانیوم غنی شده است اشاره کرد و اضافه کرد که ایران نمی تواند از این شرکت حتی یک گرم اورانیوم برای رئاکتور تحقیقاتی تهران، که اتفاقا با ابتکار پرزیدن آیزنهاور و تحت برنامه اتم برای صلح ساخته شده بود، خریداری کند. وی اضافه کرد «پس ما چه کار باید کنیم؟ باید دراز بکشیم و بمیریم؟ نه. ما همچین کاری نمی کنیم. ما ادامه می دهیم».

وزیر خارجه کشورمان با یادآوری بی صداقتی آمریکایی ها و سرزنش ایران به جای محکومیت عراق به خاطر استفاده از سلاح شیمیایی در جنگ افزود «اینها همه واقعیت های تاریخی است که در ذهن ایرانی ها کاملا تازه است. ما می خواهیم نرمش نشان دهیم، نه آنکه فراموش کنیم. ما می خواهیم همانطور که یک بار نسلون ماندلا گفت ببخشیم، اما فراموش نخواهیم کرد».

پس از اشاره ظریف به تاریخ، مجری برنامه نیز سوالات خود را به سمت مسئله هولوکاست تغییر داد و نظر وزیر خارجه و رهبر انقلاب را در مورد افسانه بودن یا نبودن هولوکاست جویا شد که ظریف پاسخ داد «من با رهبری در مورد این موضوع صحبت کرده ام. ایشان کشتار مردم بیگناه را رد و محکوم کرد».

استفانوپولس پرسید: اما آیا هولوکاست یک افسانه است؟

و ظریف پاسخ داد: نه، هولوکاست افسانه نیست. هیچکس در مورد افسانه صحبت نمی کند.

وزیر امور خارجه اضافه کرد «نکته اینجا است، ما کشتار مردم بی گناه را محکوم می کنیم، چه توسط آلمانی نازی اتفاق افتاده باشد، چه در فلسطین اتفاق می افتد… اما آن جنایت (هولوکاست) نباید مجوزی باشد برای ۶۰ سال پایمال کردن حقوق مردم فلسطین».

مجری برنامه به عنوان آخرین سوال نیز نظر ظریف را در مورد شعار «مرگ بر آمریکا» پرسید که وزیر خارجه کشورمان پاسخ داد «فکر می کنم آنها در مورد سیاست های آمریکا می گویند، نه در مورد مردم آمریکا… مردم آمریکا خوب، صلح دوست و بخشنده هستند که به نیازمندان در سرتاسر جهان کمک می کنند».

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com