پنج محکوم به اعدام هم اکنون در بند عمومی ندامتگاه مرکزی کرج‌ (زندان مرکزی کرج)‌ محبوس هستند.

کانون حقوق بشر ایران، ۲۲ آذر ۱۴۰۱؛ براساس گزارشهای رسیده، پنج محکوم به اعدام در پرونده عجمیان در کرج به نامهای محمدمهدی کرمی، سیدمحمد حسینی، حمید قره حسنلو، رضا آریا و امیرحسین محمدی،‌ که همگی توسط شعبه یک دادگاه انقلاب کرج به اعدام محکوم شده اند، هم اکنون در بند عمومی زندان مرکزی کرج محبوس هستند.

این پنج نفر به همراه ۱۰ نفر دیگر ( در مجموع ۱۵ متهم) در تاریخ ۱۲ آبان در اطراف آرامستان بهشت سکینه کمالشهر کرج در مراسم چهلم جانباختگان راه آزادی با اتهام قتل بسیجی روح الله عجمیان بازداشت و در دادگاه البرز به ریاست قاضی «موسی آصف الحسینی» با اتهامات افساد فی الارض و دیگر اتهامات محاکمه شدند.

قوه قضاییه در گزارشات اولیه متهمان این پرونده را ۱۵ نفر اعلام کرده بود اما در جلسه سوم به ناگهان یک متهم دیگر (امیرحسین محمدی) به این پرونده اضافه شده و به اعدام محکوم شد.

هرانا در گزارشی به نقل از یک منبع مطلع نوشته است: «۱۵ متهم اولیه این پرونده تا زمان اتمام سه جلسه دادگاه تحت بازداشت اداره اطلاعات کرج بودند و از بازداشتگاه این نهاد به دادگاه برده شدند. با این حال، حسین محمدی (متهم شانزدهم) پیش از دادگاه به ندامتگاه مرکزی کرج منتقل شده بود و ناگهان و بدون دلایل مشخص از این زندان به جلسه سوم دادگاه اعزام شد. تمامی ۱۲ متهم مرد بزرگسال این پرونده در حال حاضر در بند عمومی ندامتگاه مرکزی کرج محبوس هستند و سه کودک-نوجوان متهم در این پرونده به نام های امین مهدی شکراللهی، آرین فرزام نیا و امیرمهدی جعفری در بند «اصلاح و تربیت فرهنگی» زندان کچویی کرج به سر می برند.»

این منبع مطلع در ادامه افزود: «طبق اتهاماتی که نماینده دادستان بر علیه متهمان در دادگاه مطرح کرده بود، اتهامات افرادی که در نهایت توسط قاضی آصف الحسینی به اعدام محکوم شدند، بعضاً حتی سبک تر از سایر متهمان پرونده هم بوده است. اغلب محکومین به اعدام این پرونده ولو با در نظر گرفتن اظهارات نماینده دادستان، هیچگونه مشارکت موثری در فوت روح الله عجمیان نداشتند. احکام اعدام، بدون بررسی دقیق پرونده و پشتوانه حقوقی و صرفا برای قربانی کردن عده ای صادر شده است.»

این متهمان از داشتن حق وکیل و امکان دفاع محروم بوده و به شدت تحت شکنجه و بازجویی برای اعتراف گیری اجباری قرار گرفته اند.

این پنج محکوم به اعدام عبارتند از:

محمدمهدی کرمی ۲۲ ساله متهم ردیف اول که با اتهام «افساد فی الارض از طریق جرایم‌ علیه امنیت کشور، حمله به ماموران بسیجی، اجتماع و‌ تبانی علیه امنیت کشور، انتشار فراخوان‌ علیه نظام در فضای مجازی» به اعدام محکوم شده. مهدی کرمی قهرمان ورزشی در رشته کاراته و دارای چندین مدال قهرمانی است.

یک منبع مطلع در خصوص شکنجه و اعتراف گیری اجباری از مهدی کرمی به کانون حقوق بشر ایران گفت: «مهدی ۱۴ آبان دستگیر شد و ۹ آذر دادگاهش برگزار شد. ۱۴ آبان بعد از دستگیرش طوری زدنش که فک کردن مرده و انداختنش بغل دادگاه نظر آباد و بعد فهمیدن که زندست و برداشتن بردنش و دوباره شکنجه رو شروع کردن، دندشو شکوندن دست و سرش زخم بوده و هیچ کمک پزشکی بهش نکردن، ۹ آذر توی دادگاهش دو نفر سمت چپ و راستش نشسته بودن و فقط باید طبق برگه ای که دستش داده بودن حرف میزد.»

سیدمحمد حسینی متهم ردیف دوم این پرونده با اتهامات «افساد فی الارض از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور، حمله به ماموران پلیس و بسیج، اجتماع و‌ تبانی علیه امنیت کشور» به اعدام محکوم شد.
گفته میشود پدر و مادر سیدمحمد حسینی در قید حیات نیستند و سیدمحمد اساساً برای این که به عادت هر شب جمعه سر مزار آن ها برود، در روز پنج شنبه ۱۲ آبان ماه به بهشت سکینه رفته بود. محمد هیچ کسی که پیگیر وضعیتش باشد و حتی برای ملاقات با او به زندان مراجعه کند، ندارد.»

رضا آریا، ۴۳ ساله، پدر دو فرزند، ساکن تهران و کارمند شرکت تامین برق مترو، با اتهامات «افساد فی‌الارض از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور، حمله به ماموران انتظامی و بسیج، و اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت» به اعدام محکوم شد.
یک منبع مطلع در خصوص رضا آریا به کانون حقوق بشر ایران گفت: «رضا از محل کارش تامین نیرو برق مترو در کرج توسط نیروهای جمهوری اسلامی ربوده شده و قاضی آصف الحسینی به زور و با فشار او را متهم میکند، (امری که در فیلم منتشر شده توسط میزان نیز مشهود است) درحالیکه او بی گناه است و اقدامی نکرده.»

حمید قره حسنلو ۵۳ ساله رایدولوژیست نیز به همراه همسرش از بازداشت شدگان این پرونده است. وی در زمان بازجویی به شدت شکنجه شده طوریکه دنده او شکسته و ریه او سوراخ شده است. اما عوامل اطلاعات او را از بیمارستان به دادگاه منتقل کردند.

برادر این زندانی در چندین فایل صوتی از شکنجه های صورت گرفته بر روی او و همسرش پرده برداشت. از جمله همسر او فرزانه قره حسنلو در پی شکنجه های وحشیانه گفته است که حمید یک ضربه به عجمیان زده است (وی بعدا این اعترافات را تکذیب کرد) و همین امر موجب شده تا حمید قره حسنلو با اتهامات «افساد فی الارض از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور، حمله به ماموران انتظامی و بسیج، اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» به اعدام محکوم شود.

امیرحسین محمدی (حسین محمدی) ۲۶ ساله بازیگر تئاتر که شانزدهمین متهم این پرونده و محکوم به اعدام است، یکباره و از جلسه سوم وارد این دادگاه شد. وی در روز ۱۴ آبان ماه ۱۴۰۱، در منزلش بازداشت و به زندان منتقل شد. او حین بازداشت و حین بازجویی در زندان مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفت. وی با اتهامات «افساد فی الارض از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور و اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت ملی» به اعدام محکوم شد.

شایان ذکر است علاوه بر این پنج محکوم به اعدام دیگر متهمان این پرونده با احکام بسیار سنگین روبرو شده اند از جمله فرزانه قره حسنلو با حکم ۲۵ سال حبس و نفی بلد مواجه شده است و بهراد علی‌کناری، محمد اخلاقی، امیرمحمد جعفری، آرین فرزام‌نیا، امین‌مهدی شکراللهی، به ۲۵ سال حبس و تبعید محکوم شده‌اند.

درباره اعتراضات سراسری

اعتراضات سراسری اخیر با جان باختن مهسا امینی آغاز شد. مهسا امینی دختر ۲۲ ساله اهل سقز، عصر روز سه‌شنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ در نزدیکی ایستگاه متروی حقانی توسط گشت ارشاد و به بهانه بدحجابی بازداشت و بر اثر ضربات به سرش در بیمارستان کسری جان باخت.

این اعتراضات از همان زمان کلید خورد و تاکنون سه ماه است که ادامه دارد. مردم در این اعتراضات خواستار سرنگونی تمامیت نظام حاکم و برقراری امنیت و آزادی و دمکراسی هستند.

درجریان این اعتراضات تاکنون بیش از ۵۲۰نفر از جمله ۶۵کودک جان باخته و بیش از ۲۰ هزار نفر (بر اساس آمارهای حکومت) بازداشت شده اند.

تاکنون حکم اعدام دو نفر از بازداشت شدگان اجرا شده است؛ محسن شکاری سحرگاه پنجشنبه ۱۷ آذر در زندان گوهردشت (رجایی شهر ) و مجیدرضا رهنورد روز دوشنبه ۲۱ آذر در ملاءعام در مشهد اعدام شدند.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)