نقش حکومت ایران در قتل هزاران سنی در عراق؛ افشاگری رئیس پارلمان عراق

محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق در گفتگویی تلویزیونی فاش ساخته است که شمار بسیاری از عراقیان سنی به دست شبه‌نظامیان شیعی طرفدار حکومت ایران به قتل رسیده‌اند.

این امری ناپیدا و نهان نیست که پس از اشغال عراق توسط آمریکا و اندکی پس از آن که حکومت ولایت فقیه توانست جای پایی در عراق برای خود درست کند، بسیاری از عراقیان از نظامیان سابق و یا شهروندان عادی مخالف حکومت ایران به دست نیروهای نیابتی حکومت ایران ربوده شده و یا به قتل رسیده‌‌اند.

ربوده‌شدن و قتل شهروندان سنی به دست گروه‌های نیابتی حکومت ایران

حال در اظهار نظری رسمی در این زمینه محمد الحلبوسی، رئیس سنی پارلمان عراق [در تقسیم‌بندی قدرت در عراق بعد از سقوط نظام سابق، ریاست مجلس همواره با سیاست‌مداران سنی بوده است] اخیرا در یک گفتگوی تلویزیونی اعلام کرده که عراقیان و کسانی که در سال‌های ۲۰۱۴ الی ۲۰۱۶ در فهرست مفقود شدگان قرار داشته‌اند به دست شبه نظامیان تحت حمایت حکومت ایران در این کشور ابتدا ربوده و سپس به قتل رسیده‌اند.

این اظهارات الحلبوسی نخستین نمونه از این سنخ موضع‌گیری‌های رسمی در مورد قتل‌های زنجیره‌یی بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ می‌باشد که رسانه‌یی می‌شود.

حد فاصل سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶، هزاران نفر از شهروندان سنی عراقی از جمله در استان‌‌های سنی‌ نشین الانبار، بابل، نینوا، صلاح‌الدین، دیالی و… دستگیر شدند و حال اعلام می‌شوند که تمامی آنها به دست گروه‌‌های نیابتی حکومت ایران به قتل رسیده‌اند.

همزمان بسیاری از شهروندان سنی این استان‌ها نفی بلد و کوچانده شدند امری که به آن تغییرات جمعیتی با اهدافی فرقه‌گرایانه اطلاق می‌شد. [اقدامات مخرب ایران در خاورمیانه و مذاکرات برجام]

گروه‌های شبه نظامی تحت حمایت ایران جوانان عراقی را به دلیل سنی‌بودن‌شان به قتل رسانده‌اند

این شهروندان سنی عمدتا توسط گروه‌های شبه نظامی مورد حمایت حکومت ایران از جمله «گردان‌‌های حزب الله، عضائب اهل الحق، بدر، سید الشهداء، امام علی، خراسانی، رسلیون، النجباء و…» ربوده و سپس تنها به دلی سنی بودنشان به قتل رسیده‌اند.

محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق در گفتگوی خود خواهان آن شد که نام این افراد از مفقود به کشته شده تغییر پیدا کند و دیگر امیدی به خانواده‌هایشان داده نشود چرا که تمامی ربوده‌شدگان به قتل رسیده‌اند.

الحلبوسی همچنین یادآور شد که باید عدالت در قبال خانواده این قربانیان اجرا شود و از دولت عراق خواست تا آنها را مشمول قربانیان تروریسم برای دریافت غرامت معرفی کند.

بیانیه دیده‌بان حقوق بشر در مورد اظهارات الحلبوسی

در پی اظهارات الحلبوسی در مورد ربوده شدن و قتل هزاران تن از شهروندان سنی این کشور، دیده‌‌بان حقوق بشر عراق نیز در بیانیه‌یی اعلام کرد که سخنان رئیس پارلمان در مورد اعدام‌ ربوده‌شدگان در جریان آنچه «جنگ با داعش» خوانده می‌شد اعلامیه‌یی رسمی می‌باشد.

دیده‌بان حقوق بشر عراق در بیانیه‌ی خود ضمن تاکید بر ضرورت ورود دستگاه قضایی عراق به این مسئله، این جنایت را در حد عملیات پاک سازی قومی توصیف کرد و اعلام نمود دیگر بر کسی پوشیده نیست که بیرون راندن گروه تروریستی داعش از شهرهای شمال و غرب با اقداماتی تلافی جویانه همراه بوده است.

دیده‌بان حقوق بشر عراق همچنین پیش از این در گزارش دیگری اعلام کرده بود که بیش از ۱۱ هزار خانواده عراقی از ناپدید شدن نزدیکان‌شان در طول ۸ سال گذشته یعنی بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ میلادی خبر داده‌اند.

از زمان اشغال شهر موصل توسط داعش در ژوئن ۲۰۱۴، و سپس اشغال برخی استان‌‌های دیگر، تا سال ۲۰۱۶ و آزادی موصل و بیرون راندن داعش از عراق، بیشتر از ۱۱ هزار غیر نظامی عراقی تا کنون ناپدید شده‌اند که از سرنوشت آنان اطلاعی در دست نیست.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)