تقاطع: سعید عابدینی، کشیش ایرانی-آمریکایی که یک سال گذشته را در زندان اوین سپری کرده، در نامه‌ای به دختر هفت ساله‌اش ربکا، او را “قهرمانی کوچک” خوانده و “اندوه” خود را از این‌که نمی‌تواند بزرگ‌ شدن او را ببیند، ابراز کرده است. ربکا، روز ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور)، دومین جشن تولدش را بدون حضور پدرش جشن گرفت.

آقای عابدینی که با ماه گذشته با تایید هشت سال حکم زندانش در دادگاه تجدیدنظر به اتهام «تشکیل و راه‌اندازی کلیساهای خانگی به قصد برهم زدن امنیت ملی» مواجه شده، در این نامه که شبکه‌ی خبری فاکس‌نیوز آمریکا بخش‌هایی از آن را منتشر کرده، می‌نویسد: «ربکای قشنگم، نمی‌دانی هر بار که در جریان ملاقات‌های کابینی هفتگی با پدر و مادرم، عکس‌های تو را از پشت شیشه می‌بینم، چقدر خوشحال می‌شوم و هم‌زمان اشک می‌ریزم… موهایت مشکی خوش‌رنگت، چقدر بلند شده‌اند… برایم خیلی سخت و دردناک است که عکس‌هایت را می‌بینم و می‌دانم که کنارت نیستم تا بزرگ‌ شدنت را ببینم.»

او سپس با زبانی که برای دختر کوچکش قابل فهم باشد، به دخترش می‌گوید که چطور این دوری‌، شرایط را برای او نیز سخت کرده است: «من آمدم اینجا تا به کودکان بی‌سرپرست کمک کنم و حالا فرزندان خودم، پدرشان را از دست داده‌اند.»

سعید عابدینی، روز چهارم مهرماه سال گذشته در جریان سفرش به ایران با هدف دیدار با خانواده‌اش و نیز پیگیری تاسیس یک پرورشگاه، از سوی ماموران امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شد.

نغمه عابدینی، همسر سعید عابدینی که به دنبال بازداشت او، کمپینی بین‌المللی را برای آزادی وی راه‌اندازی کرده، در هفته‌ی گذشته و هم‌زمان با سفر حسن روحانی به نیویورک، برای شرکت در مجمع عمومی سالانه سازمان ملل، به این شهر سفر کرد. او روز دوشنبه موفق شد تا نامه‌ای را که در آن خواهان آزادی سریع همسرش شده، به صورت دستی به هیات همراه حسن روحانی تحویل بدهد.

در همین حال، گفته شده که باراک اوباما، در جریان تماس تلفنی روز جمعه‌اش با حسن روحانی، در خصوص وضعیت سعید عابدینی و امیر حکمتی، دیگر ایرانی-آمریکایی زندانی در ایران و نیز رابرت لوینسون، مامور سابق اف.بی.آی که آمریکا می‌گوید در ایران زندانی است، صحبت کرده است.

خانم عابدینی ماه گذشته و پس از تایید حکم هشت سال حبس همسرش از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، از سکوت باراک اوباما در این خصوص انتقاد کرده بود. او در بیانیه‌ای که روز ۴ شهریور (۲۶ آگست) منتشر گردید، با تاکید بر این‌که «از سکوت اوباما درباره نقض حقوق سعید عابدینی عمیقا ناامید شده»، نوشته بود: «شوهر من هشت سال در زندان بدنام اوین به خاطر اینکه اعتقاد مسیحی خود را انکار نمی‌کند، روزانه با تهدید‌ها و سوءاستفاده‌های افراد تندرو مواجه می‌شود، اما رییس‌جمهور من، باراک اوباما، هنوز حتی یک کلمه درباره او سخنی نگفته است.»

وی پیش‌تر نیز نیز در کنگره‌ی آمریکا و نیز در حاشیه‌ی نشست ماه خرداد شورای حقوق بشر سازمان ملل در خصوص وضعیت همسرش سخنرانی کرده بود.

به دنبال این تلاش‌ها، در اسفندماه سال گذشته بیش از ۸۰ نماینده کنگره ایالات متحده از جان کری، وزیر امور خارجه این کشور خواستند که تمام تلاش خود را برای آزادی این کشیش امریکایی-ایرانی به کار گیرد. آقای کری فروردین ماه سال جاری با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام نگرانی از «دریافت گزارش‌هایی مبنی بر آزار و اذیت‌های جسمی و روحی» سعید عابدینی در زندان اوین، خواستار آزادی فوری وی شده بود.

روز ۶ شهریور (۲۸ آگست) نیز وزارت امور خارجه‌ آمریکا با انتشار بیانیه‌ای خواهان آزادی سعید عابدینی و امیر حکمتی، و کمک برای یافتن رابرت لوینسون شد.

گفتنی است در حال حاضر دست‌کم ۲۰ نوکیش مسیحی در زندان‌های جمهوری اسلامی محبوس هستند و ده‌ها تن دیگر نیز در انتظار تشکیل دادگاه یا اجرای محکومیت‌های‌شان به سر می‌برند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com