قاتلان آمار قتل می‌دهند!

بر خلاف ادوار پیشین اعتراضات اخیر در سال‌‌های گذشته، حال و در گرماگرم اعتراضات ۱۴۰۱، شورای امنیت کشور تعداد فوتی‌های ۱۲ هفته اخیر مربوط به قیام سراسری ایران را ۲۰۰ نفر اعلام کرده است.

قیام سراسری مردم ایران از میانه‌ی سومین ماه خود رد شده است و در آستانه ۱۶ آذر روز دانشجو، فراخوان‌‌های فراوانی برای اعتراض و اعتصاب در کل کشور صادر شده است.

تا کنون عمدتا منابع و مراجع رسمی حکومت ایران آماری متقن از جانباختگان اعتراضات اخیر را ارائه نکرده‌اند، هر چند برخی اظهارات پراکنده و غیر رسمی در این مورد، توسط برخی از کارگزاران حکومت ایران در هفته‌‌های اخیر منتشر شده است.

روایات مختلف قاتلان در هفته‌های اخیر

به عنوان نمونه شبکه خبر صدا و سیمای حکومت ایران در روز ۳۱ شهریور آمار جانباختگان را ۱۷ نفر، بخش خبری ۲۰:۳۰ صدا و سیما در روز ۳۱ شهریور ۲۷ نفر، بخش خبری ۲۰:۳۰ در روز اول مهر ۳۵ نفر، همین بخش خبری در روز ۲ مهر ۴۱ نفر، خبرگزاری فارس در روز ۵ مهر ۶۰ نفر، علی باقری، معاون سیاسی وزارت خارجه حکومت ایران در روز ۳ آذر، ۵۰ نفر، جلال محمودزاده عضو مجلس حکومت از مهاباد در روز ۶ آذر، آمار جانباختگان شهرهای کردنشین را ۱۰۵ نفر، صادق زیباکلام در روز ۷ آذر ۴۰۰ نفر، امیر علی حاجی‌زاده فرمانده هوا فضای سپاه پاسداران در روز ۷ آذر مجموع کشته‌شدگان حکومت و مردم را ۳۰۰ نفر اعلام کرده بودند.

روایت قاتلان این بار از زبان شورای امنیت کشور

بالاخره در آخرین آمار اعلامی، شورای امنیت کشور موسوم به شاک، مجموع فوت‌شدگان در اعتراضات اخیر، در روز ۱۲ آذر آمار ۲۰۰ نفر را اعلام کرد.

بیانیه شورای امنیت کشور این ۲۰۰ نفر را شامل کشته‌شدگان نیروهای نظامی، امنیتی، بسیجی، لباس شخصی، «شهدای مردمی»، در اقدامات «تروریستی» «افراد بی‌گناه قربانی پروژه‌های کشته‌سازی گروهک‌ها»، مردم بیگناه «در شرایط به هم ریختگی امنیتی»،‌ «اغتشاشگران» و «عناصر ضدانقلاب مسلح عضو گروهک‌های تجزیه‌طلب» عنوان کرده است.

بیانیه شورای امنیت کشور تفکیفی بین گروه‌های ذکر شده انجام نداده است!

نتایج قتل عام قاتلان از منابع خبری دیگر

این در حالی است که برخی از منابع خبری موثق از جمله سایت سازمان مجاهدین خلق ایران، گروه اصلی اپوزیسیون ایران که افشاگری‌های آن بر طبق تجربیات، متقن و مستند می‌باشد، آمار جانباختگان مردم در اعتراضات را تا کنون ۷۰۰ نفر اعلام کرده و اسامی ۵۶۵ نفر از آنان را به همراه اطلاعاتی از جمله نام و نام خانوادگی، تاریخ و محل جان‌ باختن، سن و دلیل جان باختن را رسانه‌یی کرده است. [اسامی و مشخصات ۵۲۰ شهید انقلاب دمکراتیک مردم ایران-۱۴۰۱]

این سازمان همچنین عنوان ساخته است که تا کنون و در جریان قیام سراسری مردم ایران بیش از ۳۰ هزار نفر دستگیر شده‌اند.

اقدامی جدید از دولت قاتلان

اعلام تعداد جانباختگان در اعتراضات اخیر امری جدید محسوب می‌شود چرا که در اعتراضات دی ۱۳۹۶ و آبان ۱۳۹۸، به رغم جان باختن شمار کثیری از مردم ایران، هیچ آماری رسمی توسط ارگان‌های و رسانه‌های حکومتی منتشر نشد.

آمار موثقی که در جریان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ منتشر بود آمار متعلق به سازمان مجاهدین خلق بود که تعداد جانباختگان راه آزادی در جریان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ را ۱۵۰۰ نفر اعلام کرد.

متعاقب آن نیز خبرگزاری رویترز با استناد به اظهار نظر ۲ مقام امنیتی حکومت ایران که نامی از آنها فاش نشد تعداد جانباختگان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ را ۱۵۰۰ نفر اعلام کرد.

این آمار اعلام شده متعاقبا توسط سازمان‌های حقوق بشری و سازمان‌های بین‌المللی مورد استناد قرار گرفت.

حال به نظر می‌رسد شورای امنیت کشور موسوم به شاک که زیر مجموعه وزارت کشور و رئیس آن، وزیر کشور دولت ابراهیم رئیسی می‌‌باشد، با توجه به صدور دستور تشکیل کمیته حقیقت‌یاب از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، دست پیش را گرفته است تا پس نیفتد و آماری مختلط، غیرواقعی، غیرموثق و… ارائه کرده است.

همچنین این نحوه اعلام تعداد جانباختگان به صورت غیر تفکیکی، می‌تواند ترفندی از سوی حکومت ایران برای تقلیل تعداد معترضانی که توسط قاتلان حکومت ایران در اعتراضات اخیر به قتل رسیده‌اند، باشد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)