دیوارهای شهر در کنترل معترضان

بنا بر گزارش سامانه ۱۳۷ شهرداری تهران، شعارنویسی علیه حکومت ولایت فقیه بر روی دیوارهای شهر توسط معترضان ۶ هزار درصد در سه ماهه اخیر و هم زمان با قیام سراسری مردم ایران رشد داشته است.

بدیهی است که در فقدان تریبون رسمی برای مردم ایران و جوانان معترض، دیوارهای شهر به عنوان محلی برای نوشتن شعارهای ضد حکومت ولایت فقیه و حمایت از قیام سراسری مردم ایران تبدیل شده است.

شعار نویسی بر روی دیوارهای شهر نمادی دیگر از اعتراضات مردمی

شاید در نگاه اول باعث تعجب شود که چرا با وجود گسترده شبکه‌های اجتماعی، مردم ایران و معترضان شعارهای اعتراضی خود را بر روی دیوارها می‌نویسند.

نباید از این نکته غافل ماند که به رغم وجود شبکه‌های اجتماعی، اما در جریان قیام سراسری مردم ایران، حکومت ولایت فقیه به طور گسترده دست به قطع اینترنت یا کاهش پهنای باند دست زده است.

در نتیجه بسیاری از شهروندان به شبکه‌های اجتماعی که به درجاتی خارج از کنترل و دیوار سانسور حکومت ایران است، دسترسی نداشته یا به ندرت دسترسی پیدا می‌کنند.

لاجرم راهکار جایگزینی که برای مقابله با این سیاست اختناق‌آور وجود دارد استفاده از دیوارها برای نوشتن شعارهای اعتراضی و انتقال پیام قیام سراسری مردم ایران است. [روزشمار۷۸مین روز قیام؛ بلوچستان به پیشواز قیامی دیگر رفت!]

جذب بیشتر اقشار مختلف مردم از طریق نوشتن شعار بر روی دیوار

همچنین باید این نکته را مد نظر قرار داد که نوشتن شعار بر روی دیوارها در خیابان‌های شهرها، به نسبت شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به لحاظ زمانی مدت بیشتری در انظار عموم باشد و همچنین مخاطبان بیشتری را به خود جذب کند.

افزون بر این شعارنویسی بر روی دیوارها، علاوه بر تشویق مردم و معترضان باعث تشویق برخی اقشار موسوم به خاکستری و همراهی آنان با قیام مردم ایران شده و متقابلا نیروهای حکومت ولایت فقیه را در مقابل عمل انجام شده قرار می‌دهد.

پاک کنی دوباره می‌نویسم

قطعا بخشی از انرژی حکومت ولایت فقیه و ارگان‌های آن و مهره‌‌های وابسته به حکومت نیز، صرف پاک‌کردن شعارهای روی دیوارها می‌شود، اما تجربه نزدیک به سه ماهه‌ی قیام سراسری اخیر نشان داده است که علیرغم تلاش حکومت ایران برای ممانعت از نوشتن شعار بر روی دیوارهای شهر توسط معترضان و یا پاک‌کردن آن در برخی موارد، عزم جزم جوانان شورشی بر آن استوار است که بار دیگر و بارهای دیگر، دیوارهای شهر را پر از شعارهای قیام و خیزش انقلابی مردم ایران بکنند.

قطعا این عمل متهورانه باعث جذب بسیاری از مردم و تشویق آنان به همراهی با خیزش و قیام مردم ایران نیز می‌شود.

گسترش و پیوند مردمی، از نتایج شعارنویسی در شهرها

شعارنویسی‌های گسترده بر روی دیوارهای شهر و در مناطق مختلف شهری افزون بر این، نشان از آن دارد که نارضایتی از حکومت ولایت فقیه به کف خیابان‌ها و به دل محلات مختلف شهری رفته و باعث پیوند گسترده مردمی شده است.

همچنین شعارنویسی با ابعاد گسترده‌یی که در سه ماهه‌ی اعتراضات اخیر در روی دیوارهای شهرهای ایران شاهد آن بوده‌ایم، به نوعی می‌‌تواند نشانه آن باشد که معترضان و مردم ایران از برخورد‌های قهرآمیز ماموران نظامی و امنیتی حکومت ولایت فقیه دیگر هراسی به خود راه نمی‌دهند راه‌ها و روش‌های بروز اعتراضات خود را به شیوه‌های مختلف به نمایش می‌گذارند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)