مسمومیت جمعی دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف اتفاقی یا؟!

خبرها حاکی از آن است که دانشجویان دست کم ۴ دانشگاه کشور شامل دانشگاه علامه تهران، صنعتی اراک، خوارزمی کرج و دانشگاه صنعتی اصفهان، تقریبا به طور هم زمان دچار مسمومیت غذایی شده‌اند، آیا این امر اتفاقی است یا دست نهادهای امنیتی در این کار دخیل است؟!

خبرها از چند دانشگاه شهرهای مختلف کشور حکایت از آن دارد که جمع قابل توجهی از دانشجویان در چهار دانشگاه دانشگاه علامه تهران، صنعتی اراک، خوارزمی کرج و دانشگاه صنعتی اصفهان تقریبا به طور هم زمان و در طول یک هفته، دچار مسمومیت غذایی شده‌اند.

انگشت اتهام به سوی حکومت ایران

کانال تلگرامی شورای صنفی دانشجویان کشور این امر را «مسمومیت زنجیره‌یی» و برخی کانال‌های دیگر دانشجویی تلگرامی این موضوع را «مسمومیت عمدی» توصیف کرده‌اند.

شورای صنفی دانشجویان کشور در روز پنجشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۱، از مسمومیت غذایی تعداد زیادی از دانشجویان خوارزمی کرج خبر داده و اعلام کرد جمع زیادی از دانشجویان این دانشگاه به دلیل مصرف غذای شب گذشته‌ی سلف این دانشگاه مسموم شده و دچار تهوع، بدن درد و تب و لرز شده‌اند.

این کانال تلگرامی فعال دانشجویی ابعاد مسمومیت دانشجویان دانشگاه خوارزمی کرج را به حدی توصیف کرده است که درمانگاه دانشگاه خوارزمی سرم و محل برای رسیدگی به دانشجویان را ندارد، دانشگاه تعطیل است و به دانشجویان دختر نیز حق خروج از خوابگاه در این زمان داده نشده تا بتوانند خود به وضعیت سلامتی‌شان رسیدگی کنند.

در ساعات پایانی پنجشنبه شب شورای صنفی دانشجویان کشور، در خبری دیگر از مسمومیت گسترده‌ی دانشجویان دانشگاه صنعتی اراک خبر داده و افزوده است که دانشجویان این دانشگاه نیز پس از استفاده از غذای این دانشگاه دچار مسمومیت با علائمی نظیر بدن درد،‌ اسهال و استفراغ شده‌اند.

اوضاع در دانشگاه صنعتی اراک وخیم گزارش شده

در خبری که کانال تلگرامی شورای صنفی دانشجویان کشور درج کرده، آمده که وضعیت مسمومیت دانشجویان این دانشگاه به حدی وخیم است که تعدادی از دانشجویان از خوابگاه‌های دانشجویی به بیمارستان منتقل شده‌اند.

این در حالی است که طی هفته اخیر، ده‌ها دانشجوی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز دچار مسمومیت غذایی شدید شدند، منابع خبری دانشجویی، تعداد مسموم‌شدگان دانشگاه صنعتی اصفهان را تا ۳۰۰ نفر اعلام کرده بودند.

به دنبال مسمومیت غذایی گسترده در میان دانشگاه‌‌های خوارزمی کرج و صنعتی اراک، شورای صنفی دانشجویان کشور این موج مسمومیت‌ها را «مسمومیت زنجیره‌یی» توصیف کرده و اضافه کرده است مسئولین دانشگاه صنعتی اراک ادعا کرده‌اند که دلیل وضعیت ابتلاء دانشجویان نوعی ویروس است اما این ادعا با توجه به نمونه مشاهدات در دانشگاه صنعتی اصفهان ادعایی باطل می‌باشد.

مسمومیت در یک دانشگاه دیگر

به موازات این اخبار یک کانال تلگرامی دیگر نیز که اخبار دانشجویی را مورد پوشش قرار می‌دهد اعلام کرد که جمعی از دانشجویان دانشگاه علامه تهران نیز پس از مصرف غذای سلف این دانشگاه دچار مسمومیت شده‌اند.

کانال تلگرامی متحد که این خبر را مخابره کرده، به نقل از دانشجویان این دانشگاه، این مسمومیت‌‌ها را «مسمومیت عمدی» خوانده و خطاب به مقامات حکومت ایران نوشته است «جنبش دانشجویی را با این چیزها نمی‌توانید متوقف کنید».

شایان ذکر است که بروز ناگهانی و گسترده مسمومیت غذایی در برخی دانشگاه‌های مطرح کشور که سابقه پیشتازی در اعتراضات دانشجویی را دارند باعث شده تا انگشت اتهام به سوی اقدامات عامدانه و خرابکارانه‌ی ارگان‌‌های امنیتی و اطلاعاتی حکومت نشانه رود.

اقدامات حکومت ایران در آستانه روز دانشجو

این ادعا به خصوص آنجا مصداق پیدا می‌کند که به موازات ادامه و استمرار قیام سراسری مردم ایران و در آستانه‌ی ۱۶ آذر، روز دانشجو، فراخوان‌های گسترده‌یی در شبکه‌های اجتماعی برای برگزاری تجمعات و اعتراضات روز دانشجو منتشر شده و در برخی از دانشگاه‌‌ها جو امنیتی تشدید شده است. [دانشگاه شریف در آستانه ۱۶ آذر امنیتی‌تر می شود!]

همچنین لازم به یادآوری است که دانشگاه‌ها و دانشجویان در شهرهای مختلف ایران پس از شروع قیام سراسری اخیر از کانون‌های اصلی اعتراضات علیه حکومت ولایت فقیه بوده و هستند و از این رو، بعید نمی‌نماید که ارگان‌‌های امنیتی و اطلاعاتی حکومت ایران با اجرای چنین نقشه‌هایی قصد اخلال در شکل‌گیری تجمعات دانشجویی در آستانه روز دانشجو را داشته باشند.

اما اطلاعیه شوراهای صنفی دانشجویان کشور و… این توطئه و سناریوی حکومت ایران را از پیش باطل کرده است و قطع یقین روز دانشجوی امسال، روزی سخت برای حکومت ایران خواهد بود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)