افزوده‌شدن کامیونداران به اعتصاب سراسری، شلیکی دیگر به حکومت ایران

به موازات استمرار قیام سراسری مردم ایران و دعوت به اعتصاب اقشار مختلف، کامیونداران در ایران نیز از روز ۵ آذر ۱۴۰۱، به اعتصاب سراسری در ایران پیوستند.

در پی فراخوان اتحادیه کامیونداران و رانندگان و هم زمان با اعتصاب اقشار مختلف در کشور، کامیونداران در شهرهای مختلف به اعتصاب سراسری پیوستند.

وعده سوخت ترمیمی دولت رئیسی برای جلوگیری از شکل‌گیری اعتصاب رانندگان کامیون

اعتصاب کامیونداران در شهرهای ایران در حالی صورت پذیرفت که دولت رئیسی وعده داده بود که با اجرای برنامه حمایتی از جمله «سوخت ترمیمی» از کامیونداران حمایت خواهد کرد.

این اظهارات و وعده‌های رئیسی در حالی است که در روز ۵ آذر، نائب رئیس کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران ایران اعلام کرد که مقامات حکومت ایران برای برطرف کردن مشکل سوخت رانندگان کامیون هیچ راهکاری در نظر نگرفته‌اند.

به گفته این مقام صنفی، کامیونداران به حذف سهمیه پایه ۲ هزار لیتری سوخت خود اعتراض کردند اما دولت رئیسی به جای آن، هر ماه به هر کارتی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ لیتر سوخت واریز می‌کند که همین میزان نیز در موعد مقرر واریز نشده است.

اعتصاب رانندگان کامیون همراه با کارگران کارخانجات، کار را برای حکومت ایران مشکل می‌کند

در چنین شرایطی و با توجه به فراخوان داده شده، اعتصاب کامیونداران در حالی شروع شد که گزارش‌هایی از اعتصاب در برخی کارخانه‌ها و مراکز صنعتی و تولیدی از جمله شرکت ذوب آهن اصفهان رسانه‌یی شد. [دومین روز اعتصاب کارگران ذوب آهن اصفهان در ۶۲ مین روز قیام]

اعتصاب کارگران شرکت ذوب آهن اصفهان در روز ۵ آذر ۱۴۰۱، باعث بروز اخلال در خط بارگیری شده و کارگران واگن‌ها را تخلیه نکردند و رانندگان کامیون نیز به اعتصاب پیوستند.

دستور اعزام ناوگان‌های فوق‌العاده به بندر خمینی

اعتصاب کامیونداران کار حکومت ایران برای حمل و نقل کالاهای اساسی را با دشواری و مشکلات روبرو کرده و مقامات حکومت ایران دستور اعزام ناوگان‌های فوق العاده به بندر خمینی را صادر کرده‌اند.

در روزهای اخیر ابلاغیه معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی خطاب به مدیران راهداری و حمل و نقل جاده‌یی استان‌های سراسر کشور در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در این ابلاغیه از مدیران مربوطه خواسته شده که جهت اعزام ناوگان به بندر خمینی برای حمل کالاهای اساسی اقدامات فوری را انجام دهند.

بدین ترتیب اعتصاب کامیونداران در سومین ماه قیام سراسری مردم ایران به طور گسترده و در چندین شهر از جمله شهرهای قزوین، شاهپور اصفهان، بومهن، کرمانشاه، بندر عباس، کاشان، مریوان، مرند، شیراز و… آغاز شده و روز به روز بر دامنه اعتصاب این قشر افزوده می‌شود.

گره خوردن اعتصاب رانندگان کامیون با قیام سراسری

برخی کارشناسان بر این باورند که ادامه اعتصاب کامیونداران می‌تواند شرایط اقتصادی و سیاسی حکومت ولایت فقیه را بیش از پیش به خطر بیندازد، این در حالی است که با استمرار و گسترش اعتراضات در شهرهای مختلف کشور، طبیعتا اعتصاب کامیونداران نیز بیشتر خواهد شد.

اعتصاب این قشر علاوه بر آنکه در حمل و نقل مایحتاج عمومی اخلال ایجاد می‌کند، اما مهمتر از آن در بخش‌های کلیدی مانند سوخت، صنعت نفت و پتروشیمی، امورات حکومت ایران را با اخلال روبرو کرده و آن را به چالش خواهد کشید و به نارضایتی‌های عمومی در شهرهای کشور دامن خواهد زد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)