به تاریخ مبارزات مردم کُردستان نگاه کنیم. کوچ تاریخی مردم مریوان و راهپیمایی مردم قهرمان دیگر شهرهای کُردستان، سنت دیرینه‌ی اعتصاب عمومی، جنبش‌های اعتراضی در حمایت ازمبارزات مردم دیگر بخش‌های کُردستان، شتافتن هزاران نفره برای نجات جان کولبران جانباخته فرهاد و آزاد خسروی همه و همه سطح بالای هوشیاری و همبستگی مردم در کُردستان را نشان می‌دهد.

در جریان زلزله‌ی کرمانشاه الگوی همبستگی مردم کُردستان به همبستگی مردم ایران گسترش پیدا کرد. پس از قتل ژینا امینی هم اعتراض توده‌ای مردم سقز با شعار «زن زندگی آزادی» به سرعت همبستگی سراسری مردم ایران را به دنبال داشت. این‌های تنها نمونه‌هایی از تاریخ مبارزات انقلابی در کُردستان است. مردم ستمدیده‌ی کُردستان همواره در مقابل ستم و بی‌عدالتی مبارزه‌ی جانانه‌ای کرده‌اند.

برای آنکه علت بسیج توده‌ایِ سریع و‌ گسترده در کُردستان را توضیح دهیم به دو عامل اشاره می‌کنیم‌. عامل نخست احساس هم‌سرنوشتی عمیق در بین مردم کُردستان است و عامل دوم سنت پیشرو مبارزه‌ی سیاسی در این منطقه‌ی جغرافیایی است. این دو‌ عامل همزمان باعث شده‌اند که بی‌تفاوتی سیاسی در بین توده‌های مردم کُردستان کمرنگ‌تر باشد در مقابل تجربه‌ی مبارزه‌ غنی‌تر و عمومی‌تر گردد. مردم کُردستان علاوه بر ستم طبقاتی و ستم‌های سیاسی-جنسیتی با ستم تاریخی دیگری دست و پنجه نرم می‌کنند که ستم ملی نام دارد.

این واقعیات باعث شده ظرفیت‌های اعتراضی جامعه‌ی کُردستان بیش از سایر نقاط باشد و زمینه‌ی بهتری برای فعالیت انقلابیون علیه سرمایه‌داری و ستم‌های چندگانه‌ی فاشیسم حاکم فراهم بیاورد. شکی نیست این شکل‌های مختلف ستم بیش از همه بر دوش طبقات فرودست سنگینی می‌کند و همین واقعیت سابقه‌ی درخشانی از مبارزه‌ی انقلابی اردوی کار در کُردستان را رقم زده است. با نگاهی اجمالی به مبارزات معلمان، کنشگری‌های اجتماعی، کارگری، زنان، دفاع از حقوق کودکان، حفظ محیط زیست و جنبش لغو اعدام بیشتر به سطح بالای تشکل‌یابی در کُردستان پی می‌بریم.

در یک هفته‌ی اخیر نیز دیدیم برگزاری مراسم خاکسپاری جانباختگان، مبارزات انقلابی مردم کُردستان را توده‌ای‌تر کرد. دشمنان مردم هم به فکر حیله‌گری افتادند و با به راه انداختن کشتار سریالی در مراسم جانباختگان جنگی نابرابر را به کُردستان تحمیل کردند. سلاحهای سنگین و گازهای خطرناک بکار بردند تا جنایت علیه بشریت را در این خطه‌ی سربلند بار دیگر تکرار کنند.

آن‌ها به یکی از سازمان‌یافته‌ترین و قوی‌ترین حلقه‌های جنبش انقلابی ژینا یورش بردند تا انقلاب مردم ایران را به شکست بکشانند. اینکه در یک هفته‌ی اخیر مردم انقلابی کُردستان در صف مقدم جدال با جمهوری اسلامی بودند ریشه در سنت‌های پیشرو و تجربه‌ی تاریخی مبارزه‌ی سازمان‌یافته در کُردستان دارد اما این کافی نیست و برای پیروزی انقلاب لازم است پشت جبهه‌ی پاسداران سیاهی در پایتخت و کلان‌شهرها به شدت تضعیف شود و توازن قوای جبهه‌ی مردمی در سطح سراسری تقویت گردد.

در مقابل جمهوری اسلامی هم تلاش می‌کند با تفرقه‌افکنی سرنوشت سیاسی مردم در مناطقی همچون بلوچستان و کُردستان را از دیگر شهرهای ایران جدا کند. اما مردم کُردستان و بلوچستان آگاه‌تر از آن هستند که در این خیزش انقلابی توده‌های ایران خودشان را منزوی کنند.

مردم آگاه چه در کُردستان و‌ بلوچستان چه در تهران و تبریز و خوزستان و گیلان هوشیارتر از آن هستند به دام توطئه‌های رژیم بیافتند و اجازه نمی‌دهند دشمنان مردم با انگ «تجزیه‌طلبی» یک لشکرکشی نظامی را در سکوت مردم ایران تدارک ببینند و هزینه‌های انسانی مضاعف به مردم کُردستان و‌ بلوچستان تحمیل کنند تا در نهایت سر انقلاب مردم ایران را ببرند.مردم کُردستان از همان آغاز با شعار «از کُردستان تا تهران، ستم علیه زنان» و «کورد بلوچ آذری، آزادی برابری» به میدان آمدند و با شعار « کُردستان کُردستان، چشم و چراغ ایران» و « کُردستان تنها نیست» از سوی مردم ایران پاسخ گرفتند.

در این چند روز دانشجویان و مردم همه‌ی شهرهای ایران متناسب با پتانسیل‌هایی که قهرمانانه توانسته‌اند عملی کنند به میدان آمدند و به دفاع از مردم کُردستان و بلوچستان شتافتتد. همچنان دیدیم که ستم مذهبی و محرومیت و ظلم بی حد و حصر در سیستان بلوچستان نیز ظرفیت‌های اعتراضی را افزایش داده و شرایط همبستگی و‌ بسیج مبارزاتی نیرومند در میان توده‌های این منطقه را فراهم‌تر کرده است.

به همین دلیل در چند روز اخیر وسیع‌ترین حمایت‌ها از مردم کُردستان را در این منطقه شاهد بود‌ه‌ایم. همبستگی مردم ایران در مقابل دشمن مشترکشان جمهوری اسلامی دستاورد زرین این خیزش است و با جان و دل از این دستاورد محافظت می‌کنیم.

تاکنون جامعه‌ی ایران به دلیل ضعف‌ها و کمبود‌هایی که ناشی از بیش از یکصد سال سلطه‌ی مستبدان و حیله‌گران شاه و شیخ است، هنوز نتوانسته بخش‌های زیادی از ظرفیت‌های تاریخ‌ساز خود را به میدان بیاورد.

در شرایط انقلابی اما تغییرات بیست ساله در طول بیست روز به وقوع می‌پیوندد و در آینده شاهد خیزش میلیونی توده‌ها انقلابی ایران خواهیم بود.

ضروری است از هم اکنون بخش‌های مترقی جامعه با تمام توان در مسیر عمق و اعتلای انقلاب گام برداریم. تقویت تشکل‌یابی کارگری- توده‌ای جنبش را عمیق‌تر می‌کند، به تداوم جنبش یاری می‌رساند، افق و مطالبات را آگاهانه‌تر می‌کند، از هزینه‌های مضاعف جلوگیری کرده و توطئه‌های تفرقه‌افکنانه‌ی رژیم را به شکست می‌کشاند.

این جنبش را سربازایستادن نیست و همچنان روز پیکار نهایی و تندپیچ انقلاب فرانرسیده است.

پیش به سوی انقلاب!

پیش به سوی آزادی و برابری!

 

 

جمعی از جوانان انقلابی محلات مریوان
۷ آذر ۱۴۰۱

 

#اعتصاب
#اعتراض
#انقلاب
#اعتصاب_سراسری
#قیام_ژینا
#جمهوری_کشتار
#جوانان_انقلابی_محلات_مریوان
#ژن_ژیان_ئازادی #زن_زندگی_آزادی #قادین_یاشام_آزادلیق
#جنین_زند_آجویی
#امرأه_حیاه_حریه
#زن_زیویش_أزأیی
#کردستان_خونین #کردستان_تنها_نیست

@JavananeEnghlabe

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)