برغم موکول کردن ادامه رسیدگی به اتهامات ۶ تن از معترضان در تهران به جلسه بعدی دادگاه، حکم بدون برگزاری جلسه دوم صادر و یکی از متهمان به اعدام محکوم شد

دو هفته پس از برگزاری نخستین جلسه دادگاه برخی از متهمان اعتراضات اخیر در ایران، ارگان رسمی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی از صدور حکم اعدام برای یکی از متهمان خبر داد.

به گزارش «کانون حقوق بشر ایران»، در حالی که در خبر منتشره توسط خبرگزاری میزان، به نام فردی که به اعدام محکوم شده، اشاره نشده است ولی برخی گزارش های دریافتی حاکی از آن است که فرد مورد اشاره، محمد بروغنی می باشد.

گفتنی است در جلسه نخست دادگاه که هفتم آبان ماه به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد اتهام محمد بروغنی فرزند حسین «محاربه» عنوان شد.

بر اساس کیفرخواست صادر شده توسط دادگاه انقلاب، در این جلسه، «محمد بروغنی فرزند حسین به محاربه از طریق کشیدن سلاح سرد قمه و حمله به همراه اوباش به فرمانداری پاکدشت و به آتش کشیدن فرمانداری و حمله به مامور دولت حین انجام وظیفه و مجروح شدن وی»، متهم شد.

هر چند که در خبر نخستین ارگان قوه قضاییه در روز شنبه هفتم آبان ماه اعلام شد که جلسه بعدی رسیدگی به اتهامات متهمان، روز دوشنبه یعنی دو روز بعد از آن برگزار خواهد شد ولی این جلسه اصلا برگزار نشد و بر اساس همان یک جلسه، احکام متهمان صادر شد.

در خبر جدیدی که ارگان خبری قوه قضاییه منتشر کرده، آمده است: «براساس احکام صادره، فردی که یک مرکز دولتی را به آتش کشیده بود، به اتهام اخلال در نظم و آسایش عمومی، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت ملی،  محاربه و افساد فی‌الارض – محاربه از طریق به آتش کشیدن (تحریق و تخریب عمدی) به مجازات اعدام محکوم شد.

همچنین احکام پنج متهم  نیز توسط شعبه پانزدهم و بیست و هشتم دادگاه انقلاب صادر شده است.

این متهمان براساس اتهاماتی از قبیل اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم برضد امنیت ملی و اخلال در نظم و آسایش عمومی، به مجازات‌های حبس از پنج تا ۱۰ سال محکوم شده‌اند.

گفتنی است، آرای صادره بدوی بوده و قابل اعتراض در دادگاه تجدید نظر، خواهد بود. همچنین به دلیل قطعی نشدن احکام صادره، براساس قانون، جزییات پرونده قابل انتشار نمی‌باشد که پس از قطعی شدن احکام در دادگاه تجدید نظر جزئیات آن‌ها اطلاع رسانی خواهد شد».

شایان ذکر است پیشتر نیز جلسات دادگاه برای متهمان دیگری از اعتراضات سراسری برگزار شده و گزارش آن منتشر شده بود:

جلسه دادگاه منوچهر مهمان نواز از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری

اتهام محاربه و افساد فی الارض برای ۶ تن از معترضان بازداشت شده در تهران

ماهان صدرات مدنی از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری با اتهام محاربه مواجه شد

خطر اعدام قریب الوقوع توحید درویشی از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری

برگزاری جلسه دادگاه فائزه براهویی از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری و صدور حکم بدوی

صدور کیفرخواست برای ۱۶۸۰ نفر از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری در شهرهای مختلف ایران

درباره اعتراضات سراسری

اعتراضات سراسری اخیر با جان باختن مهسا امینی آغاز شد. مهسا امینی دختر ۲۲ ساله اهل سقز، عصر روز سه‌شنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ در نزدیکی ایستگاه متروی حقانی توسط گشت ارشاد و به بهانه بدحجابی بازداشت و بر اثر ضربات به سرش در بیمارستان کسری جان باخت.

این اعتراضات از همان زمان کلید خورد و تاکنون نزدیک به دو ماه است که ادامه دارد. مردم در این اعتراضات خواستار سرنگونی تمامیت نظام حاکم و برقراری امنیت و آزادی و دمکراسی هستند.

درجریان این اعتراضات تاکنون بیش از ۳۶۹نفر از جمله ۵۴کودک جان باخته و بیش از ۲۰ هزار نفر (بر اساس آمارهای حکومت) بازداشت شده اند.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)