چکیده :تاکنون بارها از زندانیان سیاسی خواسته شده بود تقاضای عفو و یا توبه نامه بنویسند که با مخالفت آنان رو به رو شد اما این بار محسنی اژه ای گفته است که رییس قوه قضاییه از رهبری تقاضای عفو کرده است که با موافقت وی هشتاد تن از زندانیان سیاسی آزاد می شوند….

 

کلمه- گروه خبر: پس از آنکه تعدادی از زندانیان سیاسی آزاد شدند، سخنگوی قوه قضاییه مدعی است که با پیشنهاد رئیس قوه قضاییه و موافقت رهبری، ۸۰ نفر از محکومین امنیتی مورد عفو قرار گرفتند که تعدادی از آنها از محکومین حوادث سال ۸۸ بوده‌اند. وی در همین حال خبر منتشر شده در مورد دیدار علی شمخانی با میرحسین موسوی را تکذیب کرد.

تاکنون بارها از زندانیان سیاسی خواسته شده بود تقاضای عفو و یا توبه نامه بنویسند که با مخالفت آنان رو به رو شد اما این بار محسنی اژه ای گفته است که رییس قوه قضاییه از رهبری تقاضای عفو کرده است که با موافقت وی ۸۰ تن از زندانیان سیاسی آزاد می شوند.

هر چند سایت های نزدیک به نیروهای تندرو به نقل از مقاماتی که نامشان فاش نشد خبر داده بودند که احتمال آزادی زندانیان سیاسی شایعه ای بیش نیست اما با توجه به سخنان امروز محسنی اژه ای تعداد بیشتری از زندانیان سیاسی طی روزهای آینده آزاد خواهند شد.

برخی این آزادی ها را مرتبط با سفر روحانی به نیویورک ارزیابی کرده اند و در همین حال فعالان سیاسی با استقبال از این آزادی ها خواستار آزادی همه زندانیان سیاسی و رفع حصر از موسوی، کروبی و رهنورد شده اند.

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه‌ قضاییه در پنجاه و دومین نشست خبری خود گفت: طبق اصل ۱۱۰ قانون اساسی به مناسبت‌های مختلف امکان عفو زندانیان در نظر گرفته شده است و رییس دستگاه قضا می‌تواند از رهبری درخواست عفو تعدادی از زندانیان را که شامل قانون عفو می‌شوند را داشته باشد.

وی ادامه داد: بنابراین تعدادی از محکومین امنیتی دادگاه انقلاب تهران برای عفو توسط رئیس قوه قضاییه مورد بررسی قرار گرفتند و درخواست عفو آنها به رهبری ارائه شد که وی با عفو ۸۰ نفر از این محکومین موافقت کردند.

وی با اشاره به اینکه عفو می‌تواند شامل بخشیده شدن تمام یا قسمتی از مجازات محکومین باشد، گفت: تعدادی از این ۸۰ نفر به طور کامل عفو شده‌اند، برخی از آنها دارای محکومیت حبس نبوده و سایر مجازاتهای آنها مشمول عفو شده است و تعدادی نیز تنها بخشی از محکومیتشان مورد عفو قرار گرفته است.

وی در ادامه ادعا که عفو زندانیان اخیر ارتباطی به انتخابات و مسائل سیاسی روز ندارد و افزود: عفو محکومین جرایم امنیتی و برخی از محکومین حوادث سال ۸۸ در سالهای ۹۰ و ۹۱ نیز اجرا شده بود حتی در اردیبهشت سال ۹۲ نیز تعدادی از این محکومین مورد عفو قرار گرفته بودند.

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در ادامه نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به پرسش خبرنگاری در مورد دیدار شمخانی با میرحسین موسوی، اظهار کرد: اول، این سوال مطرح می‌شود که آیا اصل خبر درست است؟ اصل خبر وقتی جعل باشد مابقی خبر نیز جعل است.

کلمه نیز امروز خبر دیدار شمخانی با موسوی را تکذیب کرده بود.

محسنی‌اژه‌ای گفت: آقای شمخانی تا ظهر امروز که من با خبر هستم با میرحسین موسوی دیداری نداشته و این خبر کذب است.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com