محاسبات بر طبق جداول زیر نشان می دهد که حداقل هزینه زندگی یک خانواده چهار نفره ماهیانه ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در مهر ماه ۱۴۰۱ می باشد.

محاسبات انجام شده بر طبق جدول زیر نشان می دهد که هزینه خوراکی یک خانوار ۴ نفره در مهر ماه ۱۴۰۱ برای ۱۸ قلم کالای اساسی به نرخ های اعلامی مرکز آمار حدود ۷ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان می باشد.

به صورت کلی محاسبات صورت گرفته در ۱۲ بخش از خوراکی ها، دخانیات، مسکن، کفش و پوشاک، اثاثیه، بهداشت و درمان، حمل و نقل، ارتباطات، امور فرهنگی و تفریحی، تحصیل، رستوران و هتل و کالاها و خدمات متفرقه صورت گرفته است.

سهم خوراکی ها در سبد هزینه های خانوار کشور دارای ۲۶,۶۴ درصد، سهم مسکن ۳۵,۵ درصد، سهم بهداشت و درمان ۷,۱۴ درصد، حمل و نقل ۹,۴۱ درصد، خرید اثاثیه منزل ۳,۹۳ درصد و کفش و پوشاک نیز ۴,۷۸ درصد است. سهم مابقی اقلام به مراتب کمتر از ارقام ذکر شده است.

بر طبق استاندارد در محاسبه هزینه مسکن، هزینه متوسط اجاره به همراه کلیه هزینه های جنبی یک واحد مسکونی استاندارد با حداقل زیربنای ۶۰ متر مربع، داشتن یک آشپزخانه، یک حمام و… ساخته شده با مصالح با دوام یا نیمه ‌بادوام، در محاسبات «خط فقر» مورد استفاده قرار می گیرد.

در جدول زیر سهم هر یک از اقلام مورد نیاز خانوارها در مهرماه ۱۴۰۱ ارائه شده است. هر چند در بازار قیمت بسیاری از اقلام بیش از مقدار اعلامی مرکز آمار می باشد، ولی در محاسبات منحصرا از داده‌های مرکز آمار ایران استفاده شده است، در مورد قیمت نان متوسط قیمت رسمی نان های مختلف استفاده شده است.

حداقل هزینه اقلام خوراکی یک خانوار چهار نفره در یک ماه (مهر ۱۴۰۱)

حداقل هزینه های کل اقلام مختلف یک خانوار چهار نفره در یک ماه (مهر۱۴۰۱)

منابع:

  • قیمت  نان –  پایگاه اطلاع رسانی قیمت کالا و خدمات کشور

  • مرکز آمار ایران – متوسط قیمت اقلام خوراکی مناطق شهری – مهر ۱۴۰۱

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)