نیروهای امنیتی طی دوماه گذشته براساس اعلام سازمان حقوق بشر ایران، در اعتراضات سراسری دست‌کم ۲۷۷ نفر، از جمله ۴۰ کودک کشته شده‌اند و تاکنون ۱۴١٠٠ نفر از معترضان دستگیر شده‌اند و فقط هویت ۱۰٩٠ نفر از آنها روشن شده است. خامنه‌ای اعتراضات را “جنگی ترکیبی” خواند. معاون اول قوه قضاییه از برگزاری محاکمه علنی برخی از بازداشت‌شدگان خبر داد.

 تظاهراتی که با دستگیری و قتل مهسا امینی ۲۲ ساله به اتهام تخطی از قوانین سختگیرانه حجاب اجباری آغاز شد و پایانی در پیش ندارد. تظاهرات مداوم نشان دهنده تمایل روزافزون مردم ایران برای رقابت با رژیم آخوندی در هر فرصت ممکن است. سرکوب وحشیانه معترضان توسط رژیم، بر آسیب پذیری و ترس آن از خیابان و همچنین عمق چالش با هویت اسلامی آن تاکید می کند. قتل مهسا امینی برای جمهوری اسلامی در حال تبدیل شدن به یک نقطه اوج است، زیرا حجاب اجباری فقط یک پارچه کوچک نیست.» «مثل دیوار برلین است. و اگر زنان ایرانی بتوانند این دیوار را خراب کنند، جمهوری اسلامی وجود نخواهد داشت.

حجاب اجباری در نظام تروریستی جمهوری اسلامی به دور از نماد رعایت، کنترل زنان است که رژیم آن را تا سطح جامعه ارتقا داده و با زور وحشیانه حفظ شده است. زنان ایرانی در خط مقدم چندین بار اعتراضات گذشته بوده‌اند و هر بار از موضوع حجاب برای بیان یک نکته سیاسی بزرگ‌تر استفاده کرده‌اند.

زنان در سراسر جمهوری اسلامی نقش درجه دومی دارند، جایی که با طیف وسیعی از قوانین تبعیض آمیز روبرو هستند. مثلاً در دادگاه ارزش شهادت زن نصف شهادت مرد است. قانون به طور مداوم از مردان در ازدواج، طلاق، ارث و حضانت فرزندان حمایت می کند. زن متاهل نمی تواند بدون اجازه شوهرش کشور را ترک کند. تهران به طور معمول زنان را از ورود به استادیوم ها برای تماشای مسابقات فوتبال، محبوب ترین ورزش ایران، منع می کند. تهران همچنین زنان را از نامزدی برای ریاست جمهوری و سایر مناصب بالاتر محدود می کند.

اعتراضات اخیر به دنبال قیام هایی علیه رژیم در اوایل ماه مه که با افزایش قیمت مواد غذایی آغاز شد، صورت گرفت. این اعتراضات، بسیار شبیه اعتراضات نوامبر ۲۰۱۹ که رژیم بیش از ۱۵۰۰ تظاهرکننده را کشت، ناشی از نارضایتی‌های اقتصادی بود، اما با اعتراضات سیاسی بزرگ‌تری همراه بود. ناآرامی های کنونی بر اساس این الگوهای در حال تکامل است. با این کار، یک رکن کلیدی از ارزش‌های رژیم را به چالش می‌کشد و در عین حال نشان‌دهنده نارضایتی‌ها و خطوط گسلی است که در ایران بین دولت و جامعه وجود دارد.

رهبر رژیم آخوندی ایران، علی خامنه ای، قانون حجاب را یک امر دینی توصیف کرده است که ریشه در جنگ ایدئولوژیک بزرگتر رژیم علیه غرب دارد. او در یک سخنرانی در سال ۲۰۱۴، غرب را به دلیل اینکه زنان را صرفا «به عنوان وسیله ای برای ارضای شهوت میداند» محکوم کرد. او ادامه داد که این دیدگاه ناشی از تعهد نادرست غرب به «برابری جنسی» است که تفاوت‌های طبیعی بین جنسیت‌ها را پنهان می‌کند و منجر به عینیت‌شدن و تحقیر زنان می‌شود. رفتار تهران با زنان نه به منزله انقیاد، بلکه مصونیت از ارزش های غربی است که هویت معنوی رژیم جمهوری اسلامی را تهدید می کند. خامنه‌ای در یک سخنرانی در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد: «به احتمال زیاد تبدیل کردن زنان به کالا و مایه خشنودی در جهان غرب از جمله توطئه‌های صهیونیست‌ها برای نابودی جامعه [ایران] است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)