سازمان حقوق بشر ایران؛ ۱۶ آبان ۱۴۰۱: حکم چهار زندانی بلوچ که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند، به اجرا درآمد.
زندان مرکزی بیرجند

بنا به گزارش کمپین فعالین بلوچ، صبح روز چهارشنبه ۱۱ آبان ماه، حکم اعدام چهار مرد بلوچ در زندان مرکزی بیرجند به اجرا درآمد. هویت این چهار زندانی که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند نوراحمد توتازهی، عبدالله توتازهی (ریگی) هردو اهل شهرستان زاهدان، محمد خوشحال و یک زندانی با نام فامیل خسروی، هردو اهل زابل اعلام شده است.

براساس این گزارش، احمد و عبدالله توتازهی در یک پرونده مشترک در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ در بیرجند بازداشت و به اعدام محکوم شده بودند. محمد خوشحال و خسروی نیز در پرونده‌های جداگانه در سال ۱۳۹۸ بازداشت و به اعدام محکوم شده بودند.

این چهار زندانی، دو شب پیش از اعدام جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شده بودند.

اعدام این دو زندانی تا لحظه تنظیم این خبر از سوی رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلام نشده است.

طی شش ماه نخست سال جاری میلادی، ۲۵۱ نفر از جمله ۶ زن و ۶۷ شهروند بلوچ در زندان‌های مختلف ایران اعدام شدند. این تعداد اعدام ثبت شده، رشد شدیدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. در شش ماه نخست سال گذشته میلادی، ۱۱۷ نفر اعدام شده بودند. بدین ترتیب، حکومت ایران در سال جاری میلادی بیش از دو برابر سال گذشته، شهروندان را اعدام کرده است.
عبدالله توتازهی

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)