حکم اعدام توحید درویشی محبوس در زندان تبریز بصورت شفاهی به خانواده وی ابلاغ شده است – رئیس شعبه رسیدگی کننده به پرونده، خانواده را با توهین از شعبه بیرون کرد

کانون حقوق بشر ایران شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۱؛ سازمان هه نگاو گزارش کرد توحید درویشی ۲۷ ساله، اهل روستای گرناویک بخش قطور (از توابع خوی)، بدون داشتن وکیل و برخورداری از حداقل حقوق متهم، به اعدام محکوم شد و این حکم بصورت شفاهی به خانواده وی ابلاغ شده است.

توحید درویشی ۲۷ ساله، متاهل و پدر دو فرزند است که روز شنبه ۲۳ مهرماه ۱۴۰۱ در جریان اعتراضات سراسری در تبریز بازداشت شد.

در این گزارش به نقل از منابع مطلع آمده است: «توحید درویشی راننده (مسافرکش) است و روز بازداشت در حالی که اتومبیلش در خیابان خاموش شده و وی از یک پمپ‌بنزین یک گالن بنزین خریده و به سوی اتومبیل خود می‌رفته توسط نیروهای حکومتی همراه با خشونت بازداشت شده است.»

بر اساس این گزارش رئیس شعبه رسیدگی کننده به پرونده توحید درویشی متعاقب ابلاغ شفاهی حکم اعدام به خانواده وی ( بدون طی کردن مراحل قانونی آن) آنان را مورد بی احترامی و تهدید قرار داده و از شعبه بیرون کرده است.

یک منبع مطلع به کانون حقوق بشر ایران گفت: «قاضی اجازه گرفتن وکیل به خانواده توحید نداده است و بدلیل اینکه خانواده وی از لحاظ سواد و دانش بسیار فقیر هستند موفق نشدند برای او کاری انجام بدهند»

توحید درویشی در حال حاضر در زندان مرکزی تبریز محبوس است و از لحاظ وضعیت روحی، بسیار تحت فشار است.

هه نگاو همچنین اعلام کرد توحید درویشی از زمان بازداشت تحت شکنجه های جسمی و روانی شدیدی قرار داشته و از حداقل حقوق زندانی برخوردار نبوده است.

***

شایان ذکر است پیشتر نیز جلسات دادگاه برای متهمان دیگری از اعتراضات سراسری برگزار شده و گزارش آن منتشر شده بود:

جلسه دادگاه منوچهر مهمان نواز از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری

اتهام محاربه و افساد فی الارض برای ۶ تن از معترضان بازداشت شده در تهران

ماهان صدرات مدنی از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری با اتهام محاربه مواجه شد

درباره اعتراضات سراسری

اعتراضات سراسری اخیر با جان باختن مهسا امینی آغاز شد. مهسا امینی دختر ۲۲ ساله اهل سقز، عصر روز سه‌شنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ در نزدیکی ایستگاه متروی حقانی توسط گشت ارشاد و به بهانه بدحجابی بازداشت و بر اثر ضربات به سرش در بیمارستان کسری جان باخت.

این اعتراضات از همان زمان کلید خورد و تاکنون مدت ۴۴ روز است که ادامه دارد. مردم در این اعتراضات خواستار سرنگونی تمامیت نظام حاکم و برقراری امنیت و آزادی و دمکراسی هستند.

درجریان این اعتراضات تاکنون بیش از ۳۰۰ نفر از جمله ۴۰ کودک جان باخته و بیش از ۲۰ هزار نفر (بر اساس آمارهای حکومت) بازداشت شده اند.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)