قیمت مسکن در تهران هر متر ۴۴ میلیون تومان!

با ادامه افزایش افسار گسیخته قیمت‌‌ها در ایران از جمله قیمت مسکن،‌ قیمت مسکن در تهران با افزایش ۱.۲ درصدی در مهر ۱۴۰۱ به نسبت شهریور ماه سال جاری به ۴۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید.

قیمت مسکن سال‌هاست که به رغم همه ادعاهای حکومتی سیری صعودی را طی می‌کند.

بنا بر گزارش‌هایی که در رسانه‌های حکومتی به نقل از اداره بررسی و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی حکومت ایران و همچنین مرکز آمار ایران، از تحولات بازار مسکن در تهران، منتشر شده است میانگین قیمت مسکن در مهر ۱۴۰۱ به بیش از ۴۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است.

افزایش ۳۸.۲ درصدی قیمت مسکن در یک سال در تهران

با احتساب این ارقام قیمت مسکن در کلان شهر تهران در یک سال گذشته ۳۸.۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

این افزایش قیمت در حالی است که به دلیل قیمت بالای مسکن میزان و تعداد معاملات مسکن در مهر ماه نسبت به شهریور ماه سال جاری و همچنین مهر ۱۴۰۰ روندی کاهشی داشته است.

همچنین بر اساس آمارهای منتشر شده در مورد قیمت مسکن در تهران، منطقه ۱ با میانگین قیمت هر متر، ۸۸ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان، گرانترین و منطقه ۱۸ با میانگین ۱۸ میلیون و ۳۰۳ هزار تومان ارزان‌ترین مناطق شهر تهران به شمار می‌آیند.

بر اساس همین گزارش واحدهای مسکونی با زیربنای کمتر از ۸۰ متر مربع با سهم ۵۷ درصدی از کل معاملات مسکن در تهران بیشترین تقاضا را در بازار مسکن تهران به خود اختصاص داده است.

افزایش قیمت مسکن به رغم کاهش تعداد معاملات مسکن در تهران

افزایش سرسام آور قیمت مسکن در پایتخت در حالی است که بازار مسکن در کسادی به سر می‌برد و میزان معاملات مسکن در مهر ماه سال جاری نسبت به شهریور سال جاری ۱۰.۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد. [افزایش قیمت مسکن در دولت رییسی؛ چرا؟]

بر اساس گزارش بانک مرکزی و همچنین مرکز آمار ایران، افزون بر ماه مهر در ماه‌‌های پیشین سال جاری نیز، تنش تورم مسکن در مناطق جنوبی پایتخت و مناطقی که قیمت مسکن در آنها کمتر از میانگین شهر تهران بوده است، بیشتر به چشم می‌آید که صاحب‌نظران و کارشناسان دلیل این امر را ناشی از کوچ متقاضیان کم ‌توان از نظر مالی، برای تبدیل سرمایه ریالی خود به مسکن در این مناطق عنوان می‌دارند.

افزایش ۴۱ درصدی اجاره بها در مهر ۱۴۰۱

هم چنین مبلغ اجاره بهای واحد مسکونی در تهران در ماه مهر سال جاری، ۴۰.۹ درصد نسبت به مهر ماه سال ۱۴۰۰ افزایش داشته است.

افزون بر این شاخص کرایه و اجاره مسکن در تهران و در کل مناطق شهری تهران به نسبت مهر سال ۱۴۰۰، ۴۶.۸ درصد افزایش داشته است.

به بیان دیگر رشد ماهانه‌ی شاخص مسکن اجاری در کلان شهر تهران و کل مناطق شهری، تقریبا یکسان و معادل حدود ۷ درصد بوده است که این رقم ۲.۳ برابر تورم مصرف‌کننده در ماه مهر می‌باشد.

ناگفته پیداست که این میزان رشد تورم، فشار مضاعفی را بر طبقه مستاجر در کلانشهر تهران و دیگر شهرهای بزرگ وارد می‌سازد.

اما نکته مهمتر این است که این است که این رشد تورمی اجاره مسکن، به همراه رشد قیمت خرید مسکن در مهر ماه و آن هم یک ماه پس از اتمام فصل نقل و انتقال‌‌های مستاجران که معمولا در آخر شهریور پایان می‌یابد، رخ داده است که در چرایی این امر، برخی کارشناسان بازار مسکن بر این باور هستند که این امر می‌تواند ناشی از رها شدگی بازار مسکن و بی‌توجهی ارگان‌های دولتی به طرح‌های مصوب در مورد پدیده اجاره و خرید و فروش مسکن توسط دولت و مجلس حکومت باشد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)