اطلاعیه مطبوعاتی کمپین “دسترسی”

عدم دسترسی مردم به کالاهای ضروری را نمی‌توان نادیده گرفت

“دسترسی” کمپینی بین‌المللی است، که با همکاری و مشارکت سازمان‌ها‌ی غیردولتی “عرصه سوم”، “کمپین بین‌المللی حقوق‌بشر برای ایران”، “زندگی در تحریم” و “اتحاد برای ایران”  به منظور تضمین دسترسی شهروندان ایرانی به دارو، کالاهای ضروری و اقلامی که خارج از شمول تحریم‌ها قرار دارند، راه‌اندازی شده است. بر این اساس، کمپین دسترسی، به دنبال یافتن راهکاری عملی برای از میان برداشتن مشکلاتی است که این تحریم‌ها برای خانواده‌های ایرانی ایجاد کرده‌اند. این کمپین همچنین درصدد تهیه‌ی طوماری با امضای فعالان جامعه مدنی جهانی، و ارسال آن به مقامات اتحادیه اروپا است؛ تا بدین‌وسیله راهی برای گشایش یک خط اعتباری ویژه، برای دسترسی به خرید کالا از خارج از ایران مهیا شود.

به اعتراف دولت آمریکا، ایران مورد تحریم‌های بی‌سابقه ای قرار گرفته است. محققان ایرانی وابسته به نهادهای دولتی، قادر به انتشار مقالات خویش در نشریات تخصصی بین‌المللی نیستند. مقررات وضع شده، از عملیات بانکی بین‌المللی توسط دولت ایران جلوگیری می‌کند. ارزش پول ملی سقوط کرده و هزینه‌های زندگی افزایش یافته است.

دسترسی بیماران هموفیلی و تالاسمی به داروهای خاص، بسیار دشوار شده است. بسیاری از بیماران سرطانی، پروسه‌ی درمان خویش را رها کرده‌اند. داروهای مجروحان حملات شیمیایی صدام حسین در طول جنگ ایران و عراق کمیاب و گران شده است. در حالیکه برخی از این فشارها با گشایش یک خط اعتبار مالی بین‌المللی کاهش می‌یابد.

تحریم‌ها مقامات حکومت را هدف قرار داده است. اما در حقیقت، تحریم‌ها موجب آسیب رسیدن به جامعه مدنی و طبقه فقیر و متوسط ایران شده است.

کامران اشتری مدیر اجرایی موسسه عرصه سوم نیز در این رابطه می گوید :”برای همه‌ی ما که در خارج از کشور فعالیت می‌کنیم، فشار بر طبقه متوسط و فقیر و عدم دسترسی آنان به کالاهای ضروری، درمانی و کمک‌های بشردوستانه را نمی‌توان نادیده گرفت. ما چگونه می‌توانیم برای توسعه حقوق و آزادی مردم ایران تلاش کنیم، در حالی که برخی از آنان روزانه در تلاشند تا زنده بمانند”.

 تحریم‌های اقتصادی با رویکرد کنونی همچنین تأثیرات بالقوه‌ی مخربی بر تحول‌خواهان ایران گذاشته است. این تحریم‌ها در واقع به ابزاری برای توجیه شدن رفتارهای سرکوب‌گرایانه‌ی حکومت تبدیل شده است.

هادی قائمی مدیر اجرایی کمپین بین‌المللی حقوق‌بشر در ایران در این رابطه می‌گوید: “تحریم‌های اقتصادی و بانکی که در حال حاضر اجرا می‌شوند، جز ضربه زدن به مردم عادی حاصل دیگری نداشته است. تحریم‌کنندگان باید بلافاصله این رویه را اصلاح کنند و اطمینان دهند که ایرانیان می‌توانند به دارو، مواد غذایی و دیگر کالاهای ضروری دسترسی داشته باشند. کمبودهای اخیر، تنها حکومت را تقویت می‌کند و خوراکی تبلیغاتی برای سرکوب با این توجیه که کشور زیر تحریم خارجی قرار دارد، برای آنان فراهم می‌سازد. جامعه مدنی و فعالانش در حال حاضر بیشترین ضربه را از تحریم‌ها دیده‌اند و اگر تحریم‌ها به شکل جاری ادامه یابد، به شدت تضعیف خواهند شد.”

پنجاه درصد از افرادی که اخیراً در یک نظر سنجی از سوی مؤسسه گالوپ مورد پرسش قرار گرفته‌اند ابراز کرده‌اند که برای تهیه‌ی غذا و مسکن تنگنای مالی بسر می‌برند. شاخص‌ها نشان می‌دهند که پایه‌های اقتصاد متزلزل شده، زنان جوان فرصتهای تحصیلی را از دست داده و تشویق به ازدواج زود هنگام می‌شوند. از ۸ سال گذشته تا کنون هزینه‌های رادیولوژی بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ درصد افزایش داشته است.

این در حالی است که اتحادیه‌ی اروپا می‌تواند با گشایش یک خط اعتباری ویژه برای امکان معاملات دارو، کالاهای ضروری و خارج از شمول تحریم‌ها بار برخی از فشارها را، از دوش جامعه مدنی ایران بردارد. اقلامی که معاف از تحریم هستند. کمپین “دسترسی” می‌کوشد تا مقامات اروپایی را به تغییر سیاست خویش برای اعطای مجوز خرید این اقلام با نظارت قانونی متقاعد سازد.

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا با ما تماس بگیرید:

Kamran Ashtari

Mobile:  +۳۱ (۰) ۶ ۴۶۵۹ ۳۹۷۹

Email: kamran.ashtary@arsehsevom.net

Hadi Ghaemi

Mobile: +1 917 669 5996

Email: hadighaemi@iranhumanrights.org

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com