سخنگوی قوه قضائیه در حالی از عدم حضور آرش صادقی در سالهای اخیر در زندان اوین خبر داده، که شواهد و شنیده های متعددی از زندانیان و وکیل بند ۳۵۰ زندان اوین و همچنین اظهار نظر یکی از مسئولان بند امنیتی ۲۰۹، حاکی از نگهداری آرش در بند امنیتی وزارت اطلاعات است.

به گزارش جرس، یکی از زندانیان سیاسی با ارسال نامه ای خاطرنشان کرده است: دانشجوی زندانی، آرش صادقی، پس از سپری کردن دوران محکومیت خود در آذر ماه ۹۰، مجددا بازداشت شد و در همان مدت پدر بزرگ وی در دو نوبت اردیبهشت و آبان ماه ۹۱، با آرش در حضور ماموران امنیتی در زندان اوین ملاقات داشته است.

این نامه می افزاید: علاوه بر موارد فوق، دوستان آرش نیز که از طولانی بودن نگهداری وی در بازداشتگاه امنیتی نگران بودند، بارها به شیوه های مختلف به دنبال کسب خبری از وضعیت این دانشجوی زندانی بودند، تا اینکه در تابستان ۹۱، اعلایی رئیس وقت بند ۳۵۰ پیگیری کرد و مظفر تهرانی، یکی از دست اندرکاران بند ۲۰۹ تایید کرد که صادقی در بازداشتگاه است.

آرش صادقی در آبان ماه ۹۱ و پس از دیدار با پدر بزرگش در نامه ای سرگشاده به دادستان تهران، نسبت به بازداشت و نگهداری خود در بند ۲۰۹ اعتراض کرده بود. در بخش هایی از این نامه آمده بود: “آقای دادستان گفته بودید انفرادی بلند مدت آدمش می کند؛ متاسفم از نامی که شما یدک می کشید (دادستان). از دستگاه اطلاعاتی و قضایی این چنینی، باید هم دادستانی مثل شما و قاضی مرتضوی بیرون بیاید. امروز بیش از ده ماه از حضور من در بند ۲۰۹ می گذرد، که تمام این مدت را در انفرادی بوده ام. ولی حتی یک لحظه بابت عتلکردم و اعتقادم احساس پشیمانی نکرده و نمی کنم.”

گزارش ارسالی از زندان اوین همچنین پیرامون قطعیت نگهداری آرش صادقی در بند امنیتی می افزاید:
همه موارد نشان می دهد که آرش صادقی دست کم در سال ۹۱ و بر خلاف گفته های محسنی اژه ای، دادستان کل، در بند ۲۰۹ بوده و در ایام پس از انتخابات ریاست جمهور خرداد ماه اخیر نیز، شایعاتی مبنی بر مرگ وی در بند امنیتی منتشر شد، که همان زمان تعدادی از فعالان اجتماعی، سیاسی و دانشجویی، با انتشار نامه ای سرگشاده به احمد شهید، پیگیر وضعیت آرش صادقی از گزارشگر ویژه سازمان ملل شدند.
همچنین همان زمان، علیزاده طباطبایی، یکی از وکلای وی در مصاحبه ای در تیر ماه امسال اظهار داشته بود: “با پیگیری هایی که در چند روز گذشته داشتم، فکر کنم به زودی برای پرونده جدید ارش صادقی کیفرخواست صادر شود و آنرا به به دادگاه بفرستند. طی پیگیری هایی که انجام داددم، مطمئن هستم که او زنده است و شایعاتی که در مورد مرگش بوده، درست نیست.”

در انتهای گزارش ارسالی از زندان اوین آمده است: اظهار نظرها و مستندان نشان می دهد که بر خلاف ادعای دادستان کل کشور، آرش صادقی، فعال دانشجویی منتقد حکومت، در سالهای ۹۱ و ۹۲ در بند امنیتی وزارت اطلاعات و در شرایط نامناسبی نگهداری می شده است. از این رو، دادستان تهران، قوه قضائیه و وزارت اطلاعات باید به نقاط تاریک خبرهای منتشره، پاسخگو باشند. که اگر وی در زندان اوین نیست، پس در کجا و چگونه نگهداری می شود؟ و چرا؟ آیا خانواده، دوستان و فعالان حقوق بشری، خق ندارند بدانند در پشت دیوار زندانی های جمهوری اسلامی چه بر سر زندانیان می آید؟ با توجه به گذسته، دستگاههای جمهوری اسلامی از این تجارب سربلند بیرون نیامده اند و به نظر می رسد که این نگرانی ها می تواند واقعیت داشته باشد. چنانکه پیش از این نیز، در مورد تعدادی از زندانیان و بازداشت شدگان مواردی وجود داشت و پاسخی قابل قبول ارائه نشد. اخرین مورد از این وقایع، جانباختن ستار بهشتی، جوان وبلاگ نویسی بود، که هنوز سوالات بسیاری در آن زمینه بی پاسخ مانده است.

ارسال شده توسط mahdi nikoo در 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com