ارسال پهپاد از سوی حکومت ایران به روسیه، نقض قطعنامه‌‌ی شورای امنیت

با وجود شواهد و مدارک متقن از ارسال پهپاد از سوی حکومت ایران به روسیه جهت بکارگیری در جنگ با اوکراین کشورهای غربی از جمله فرانسه، انگلستان و آمریکا هشدار دادند که این امر نقض قطعنامه سال ۲۰۱۵ شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌باشد.

ار ابتدای شروع جنگ روسیه و اوکراین و در حالی که اکثر کشورهای جهان تهاجم نظامی روسیه به اوکراین را محکوم ‌کردند، خامنه‌ای و حکومت ولایت فقیه در کنار روسیه و جنگ‌طلبی این کشور ایستادند.

در طول مدت زمانی که از تهاجم نظامی روسیه می‌گذرد خامنه‌ای و کارگزاران وی بارها در رسانه‌های حکومتی به صراحت حمایت و طرفداری خود از روسیه را اعلام کرده‌اند.

همچنین اخبار مربوط به ارسال پهپادهای ساخت حکومت ایران به روسیه جهت بکارگیری در جنگ با اوکراین مدتی است که رسانه‌ای شده است. [اولین پهپاد سپاه پاسداران توسط ارتش اوکراین سرنگون شد!]

مقامات اوکراینی در هفته‌های اخیر به کرات اعلام کرده‌‌اند که ارتش روسیه در حملات خود به زیرساخت‌های این کشور و مناطق غیرنظامی از پهپادهای ایرانی مدل «شاهد ۱۳۶» استفاده کرده است.

تشدید موضعگیری‌ها علیه ارسال پهپاد از سوی حکومت ایران به روسیه

اما با گذشت زمان بر کمیت و کیفیت ارسال پهپاد از سوی حکومت ایران به روسیه جهت استفاده در جنگ افزوده شد.

اما واقعه‌یی که واکنش‌های جهانی به این موضوع را به طور مضاعف برانگیخت حملات گسترده پهپادی روسیه در روز دوشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۱ به شهر کیف بود.

در پی این حملات پهپادی، میخائیلو پودولیاک از مشاوران ولادمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، حکومت ایران را مسئول مرگ مردم این کشور دانست و همزمان وزیر خارجه این کشور خواستار تحریم حکومت ولایت فقیه به دلیل ارسال پهپادهای نظامی از سوی این حکومت به روسیه شد.

موضعگیری آمریکا درباره نقض قطعنامه شورای امنیت ملل متحد توسط حکومت ایران

به دنبال اظهارات مقامات اوکراینی در استفاده روسیه از پهپادهای ارسالی حکومت ایران به این کشور و استفاده علیه مناطق غیرنظامی و زیرساخت‌های اوکراینی، روز دوشنبه ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که ارسال پهپادهای حکومت ایران به روسیه، نقض قطعنامه ۲۰۱۵ شورای امنیت سازمان ملل می‌باشد.

ودان پاتل، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن اعلام این موضوع افزود در صبح روز دوشنبه ۲۵ مهر فرانسه و انگلیس، ارزیابی خود مبنی بر این که اقدام حکومت ایران در ارسال پهپاد به روسیه، نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد است را به طور علنی اعلام کردند، ما نیز با این ارزیابی موافق هستیم.

وی افزود دولت آمریکا اعتقاد دارد که پهپادهایی که از ایران به روسیه منتقل شده و روسیه از آنها در جنگ با اوکراین استفاده می‌‌کند از جمله تسلیحاتی هستند که طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شامل تحریم‌ها می‌شود.

موضعگیری سخنگوی کاخ سفید علیه ارسال پهپاد از سوی حکومت ایران به روسیه

همزمان کارین ژان پی‌یر سخنگوی کاخ سفید نیز در روز دوشنبه اعلام کرد ارزیابی وزارت خارجه آمریکا حکایت از آن دارد که در حمله روسیه در صبح روز دوشنبه ۲۵ مهر به کیف،‌ روسیه از پهپادهای ارسالی از سوی حکومت ایران استفاده کرده است.

سخنگوی کاخ سفید همچنین حکومت ایران را به دروغگویی متهم کرد، شایان ذکر است پیش از این حکومت ایران موضوع ارسال پهپادهای نظامی به روسیه و به کار بردن این پهپادها در جنگ با اوکراین را رد کرده بود.

به موازات این موضعگیری حکومت ایران، سخنگوی کرملین نیز استفاده از پهپادهای حکومت ایران در حمله به اهداف اوکراینی را رد کرد.

این در حالی است که شواهد و مدارک متقن و غیر قابل انکاری وجود دارد که پهپادهای استفاده شده توسط روسیه علیه اهداف اوکراینی ساخت حکومت ایران هستند.

شایان ذکر است ادامه سیاست ارسال سلاح و پهپاد از سوی خامنه‌ای و حکومت ولایت فقیه به روسیه، که کشورهای غربی به صراحت آن را ناقض قطعنامه شورای امنیت ملل متحد می‌دانند، می‌تواند در آینده این موضوع را به شورای امنیت ملل متحد بکشاند.

پیشنهاد وزارت خارجه اوکراین برای قطع روابط دیپلماتیک با حکومت ایران و درخواست تحریم آن توسط اتحادیه اروپا

به دنبال استفاده از پهپادهای ایرانی توسط روسیه علیه مناطق مسکونی و زیرساخت‌های اوکراینی، وزیر خارجه این کشور اعلام کرد پیشنهادی را به ولادمیر زلنسکی ارائه کرده است که طی آن خواهان آن شده که این کشور روابط دیپلماتیک خود با حکومت ایران را قطع کند.

همچنین دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، در روز ۲۵ مهر در توئیتی خواستار تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه حکومت ایران به ‌دلیل ارسال سلاح به روسیه شد و اعلام کرد از اتحادیه اروپا می‌خواهیم تحریم‌هایی را علیه حکومت ایران به ‌دلیل در اختیار گذاشتن پهپادها توسط این کشور به روسیه اعمال کند.

وی افزود احتمالا من اولین وزیر خارجه‌‌ای هستم که شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا را از یک پناهگاه در مقابل بمباران، مخاطب قرار می‌دهم زیرا یک آژیر حمله هوایی به‌صدا درآمده است. درخواست پدافند هوایی و تأمین مهمات بیشتری داریم. از اتحادیه اروپا می‌خواهیم تحریم‌هایی را علیه حکومت ایران به ‌دلیل در اختیار گذاشتن پهپادها به روسیه اعمال کند…

رویترز: مقامات ایرانی اعلام کرده‌‌اند تسلیحات بیشتری در اختیار روسیه قرار می‌دهند

همچنین در آخرین اخباری که رویترز در روز  سه‌شنبه ۲۶ مهر منتشر کرد اعلام کرد که دو مقام ارشد حکومت ایران و دو دیپلمات این حکومت به رویترز گفته‌اند که تهران قول داده است علاوه بر پهپادهای بیشتر، موشک‌های زمین به زمین به روسیه بدهد.

بنا بر گزارش رویترز یک مقام غربی نیز این موضوع را تایید کرده و گفته است توافقی بین ایران و روسیه برای ارائه موشک‌های بالستیک کوتاه برد زمین به زمین وجود دارد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)