کاهش سهمیه بنزین آزاد از ۶۰ لیتر به ۳۰ لیتر

پرویز محمدنژاد از اعضای مجلس حکومت ایران از لنگرود اعلام کرد که محدودیت ارائه بنزین در جایگاه‌های سوخت استان گیلان از ۶۰ لیتر به ۳۰ لیتر کاهش پیدا کرده است.

پیشینه سهمیه‌بندی بنزین در ایران

اولین بار سهمیه‌بندی  بنزین در ایران در زمان احمدی‌نژاد صورت پذیرفت و در تیرماه ۱۳۸۶ هر لیتر بنزین سهمیه‌ای با نرخ ۱۰۰ تومان و بنزین آزاد با قیمت هر لیتر ۴۰۰ تومان ارائه شد.

در مرحله بعد در آذر ماه سال ۱۳۸۹ قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای به ۴۰۰ تومان و بنزین آزاد به ۷۰۰ تومان افزایش پیدا کرد.

مرحله بعدی سهیمه‌بندی در سال ۱۳۹۳ به مرحله اجرا درآمد و هر لیتر بنزین سهمیه‌ای با قیمت ۷۰۰ تومان و هر لیتر بنزین آزاد با قیمت ۱۰۰۰ تومان ارائه شد.

یک سال پس از آن و در سال ۱۳۹۴ با تک‌نرخی اعلام‌شدن قیمت بنزین با نرخ ۱۰۰۰ تومان پرونده بنزین سهمیه‌ای موقتا بسته شد.

شروع مجدد سهمیه‌بندی بنزین

اما با گذشت چهار سال از سال ۱۳۹۴ و در آبان سال ‍۱۳۹۸ طرح سهمیه‌بندی بنزین برای بار دوم به مرحله اجرا گذاشته شد و قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای از ۱۰۰۰ تومان به ۱۵۰۰ تومان و قیمت هر لیتر بنزین آزاد به ۳۰۰۰ تومان افزایش یافت.

در این مرحله برای هر خودرو به میزان ۶۰ لیتر بنزین سهمیه‌ای در نظر گرفته شد و مقرر شد صاحبان خودرو مابقی و نیاز بیشتر از میزان بنزین سهمیه‌ای را با قیمت آزاد ۳۰۰۰ تومانی خریداری کنند.

این افزایش ۳ برابری قیمت بنزین در سال ۱۳۹۸ باعث بروز نارضایتی و خشم شدید مردم شد و اعتراضات گسترده‌ای در کشور شکل گرفت و حکومت ایران بیش از ۱۵۰۰ نفر از شهروندان ایرانی را به وحشیانه‌ترین شکل ممکن قتل عام کرد. [سهمیه‌بندی بنزین با لیتر ۳۰۰۰تومانی با اعتراضات سراسری از نشانه‌های پایانی حکومت ایران]

از آبان سال ۱۳۹۸ این سهمیه‌بندی در حال اجرا است و در میزان و قیمت بنزین ارائه شده تغییری حاصل نشده است.

اما در سال جاری حکومت ولایت فقیه در کیش طرح جدید یارانه بنزین را به صورت پایلوت اجرایی کرد و سهمیه بنزین در کیش به همه افراد تعلق گرفت.

کاهش بنزین سهمیه‌ای از ۶۰ لیتر به ۳۰ لیتر

اما به تازگی پرویز محمدنژاد از اعضای مجلس حکومت از لنگرود در روز دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ اعلام کرد که تقریبا حدود ۳ ماه است که بحث محدودیت ارائه بنزین در جایگاه‌های سوخت استان گیلان تا سقف ۳۰ لیتر اعمال شده است.

شایان ذکر است که این امر بدون اخذ نظر کمیسیون انرژی مجلس حکومت ولایت فقیه صورت پذیرفته و اعلام شده که این کار با هدف مدیریت و بهینه‌سازی مصرف در حال اجراء می‌باشد.

اما محمدنژاد اعلام کرد که تاکید کرده است که هدف‌گذاری اعلام این محدودیت باید اعلام شود.

همچنین اعلام شد که ظرفیت اعتبار بنزین با نرخ آزاد و ۳ هزار تومانی را به ۱۵۰ لیتر برای هر کارت سوخت خودروی شخصی کاهش دهند.

چرایی کاهش سهمیه‌بندی بنزین از ۶۰ لیتر به ۳۰ لیتر

برای پرداختن به پاسخ این چرایی باید یادآور شوم که زمانی که دولت روحانی در سال ۱۳۹۸ قیمت بنزین را گران کرد در ماه‌های بعد اعلام شد که میزان مصرف بنزین در کشور از روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر به ۶۵ میلیون لیتر در روز کاهش پیدا کرده است.

یعنی در مصرف بنزین در کشور در هر روز ۴۰ میلیون لیتر کاهش پیدا کرده و ذخیره شده است.

این نکته آنجا اهمیت خاصی پیدا می‌کند که این ۴۰ میلیون لیتر بنزین ذخیره شده را حکومت ولایت فقیه صادر می‌کند و صادرات آن نیز نه به قیمت ۱۵۰۰ یا ۳۰۰۰ تومان بلکه به قیمت فوب خلیج فارس است.

در آن زمان قیمت فوب خلیج فارس برابر با ۴۸ سنت یعنی نزدیک به نیم دلار بود که در یک محاسبه سرانگشتی مشخص می‌گردد که حکومت ایران از محل مازاد ۴۰ میلیون لیتری بنزین و با فروش آن به قیمت حدودی نیم دلار، در روز ۲۰ میلیون دلار کسب سود می‌کرد.

حال با افزایش قیمت دلار به کانال حدود ۲۸ هزار تومان در حال حاضر سود حاصل از مازاد مصرف بنزین در کشور، یعنی حاصلضرب ۴۰ میلیون لیتر در ۲۸ هزار تومان [قیمت فعلی بنزین فوب خلیج فارس] رقمی بالغ بر ۱۱۲۰ میلیارد تومان در روز می‌شود که به جیب دولت سرازیر می‌شود.

سود سرشار حکومت ایران از گرانی و کاهش سهمیه‌بندی بنزین

حالا با توجه به این که بنزین سهمیه‌ای نیز از ۶۰ لیتر به ۳۰ لیتر کاهش پیدا کرده است، یا به قیمت آزاد به فروش می‌رسد که معادل قیمت دوبرابری بنزین سهمیه‌ای ایجاد می‌کند که به جیب دولت رئیسی می‌رود یا اینکه ۳۰ لیتر کاهش یافته به قیمت فوب خلیج فارس از کشور صادر می‌شود که در این صورت با قیمت نجومی لیتری ۲۸ هزار تومان باز هم جیب خزانه دولت رئیسی را پر می‌کند!

شایان ذکر است که صادرات بنزین حکومت ایران شامل تحریم‌های آمریکا و شورای امنیت نمی‌شود یعنی در زمانی که تحریم‌ها علیه حکومت ایران اعمال شد حکومت ایران نه تنها صادرکننده بنزین نبود بلکه وارد کننده بنزین نیز بود.

اما از تیرماه سال ۱۳۹۸ و با راه‌اندازی پالایشگاه خلیج فارس قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه پاسداران که روزانه ۴۰ میلیون لیتر بنزین تولید می‌کند حکومت ایران به خودکفایی در تولید بنزین رسید و از تیرماه ۱۳۹۸ اقدام به صادرات بنزین به کشورهای همسایه کرد که بعد از گران شدن بنزین در آبان سال ۱۳۹۸ و کاهش مصرف ۴۰ میلیون لیتری در روز، بر اثرگرانی بنزین، حکومت ایران از آن تاریخ این میزان بنزین را با قیمت فوب خلیج فارس و بدون بودن در ذیل تحریم‌ها به کشورهای همسایه‌اش صادر می‌کند تا بخش قابل توجهی از کسری بودجه خود را تامین کند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)