۷ برابر شدن تورم مواد غذایی طی ۶ سال جاری

بنا بر اعلام رسانه‌های حکومت ولایت فقیه و منابع آماری ظرف ۶ سال گذشته یعنی از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۴۰۱ قیمت مواد غذایی شاهد تورم ۷ برابری بوده است.

تورم مسئله پیدا و پنهان این ماه‌ها و سال‌های ایران است که ارگان‌های حکومتی آماری و همچنین رسانه‌های حکومت ولایت فقیه ملزم می‌شوند تا در آمار آن دست برده و آن را مهندسی کنند تا واقعیت امر بدان گونه که در بطن جامعه در جریان است به فضای جامعه به صورت رسمی درز پیدا نکند.

اما آنچه که مردم در کف جامعه با آن روبرو هستند روایت دیگری از تورم بی‌سابقه در ایران، به خصوص در میان برخی اقلام از جمله اقلام خوراکی می‌باشد.

بنا بر اعلام گزارش آمارهای تورمی از سوی مرکز آمار ایران، در مهر سال ۱۴۰۱ تورم نقطه‌ای در شهریور ماه سال جاری به عدد ۴۹.۷  درصد رسیده است.

۷ برابر شدن تورم مواد غذایی طی ۶ سال جاری

همچنین بنا بر آماری که رسانه‌های حکومت ولایت فقیه در روزهای اخیر انتشار داده‌اند قیمت غذا و مواد غذایی در مرداد سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ‍۱۳۹۵ بیش ۷ برابر یا معادل ۶۰۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

این امر در حالی است که حقوق و دستمزدهای اقشار حقوق‌بگیر در بازه زمانی مشابه، تنها به میزان متوسط حدود ۴ برابر افزایش پیدا داشته است!

چرایی افزایش تورم در ماه‌‌های اخیر

این بدیهی است که راهکار مبارزه با تورم، انضباط پولی و مالی در اقتصاد هر کشور و هماهنگی بین سیاست‌های مالی و پولی در چرخه کارکرد پول می‌باشد.

این نیز بدیهی است که تورم امر و پدیده‌ای پولی می‌باشد و ریشه و عمده دلیل آن نیز کسری بودجه در دولت‌‌های حکومت ولایت فقیه می‌باشد.

از سوی دیگر وقتی مخارج و هزینه‌کرد دولت بالاتر می‌رود این امر تاثیر خود را از طریق سیستم بانکی کشور مخصوصا بانک مرکزی کشور نشان داده و باعث افزایش نقدینگی در کشور می‌شود.

ناگفته نیز پیداست که آثار تورمی این کسری بودجه بر روی اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه سرشکن خواهد شد.

وضعیت شوک‌آور تورمی کشور در حالی است که ایجاد شوک خودخواسته‌ی دیگر، یعنی حذف ارز ترجیحی توسط دولت ابراهیم رئیسی باعث شده است که دهک‌های پایین جامعه فشار بیشتری را متحمل شوند. [وعده‌هایی که همه اقشار جامعه را فقیرتر کرد!]

اختلاس‌های بزرگ عامل دیگر تورم، نابسامانی اقتصاد کشور و نارضایتی مردم

عامل دیگری را که می‌توان به عنوان یکی از عوامل نابسامان اقتصادی کشور و عاملی تورم‌زا دانست موضوع اختلاس‌های نجومی در حکومت ولایت فقیه است که در چند دهه اخیر به موزیک متن اقتصاد نابسامان کشور تبدیل شده است.

این امر هر چند به خودی خود باعث انفجار خشم عمومی و نارضایتی مردم از حکومت ولایت  فقیه می‌شود، اما تاثیرات اقتصادی آن در معیشت و سفره مردم را به هیچ وجه نمی‌توان نادیده انگاشت.

تورم بی‌سابقه و وارد شدن کشور در فاز «خشم»

نتیجه اینکه آن گونه که اقتصاددانان حکومتی در روزهای اخیر و در پی اعتراضات سراسری هشدار دادند به دلیل بی‌کفایتی حکومتگران بر ایران و دولت رئیسی، جامعه ایران از مراحل «کم خطر» عبور کرده و وارد فاز خشم شده است.

اخیر ۵ اقتصاددان حکومتی در پی بروز اعتراضات سراسری که دامنه آن روز به روز در حال گسترش است این سوال را عنوان ساختند که «چرا جامعه ایران در چنین وضعیت ناپایدار و ملتهبی قرار گرفته و به انبار مواد محترقه‌ای تبدیل شده که با جرقه‌هایی مشتعل شده و آتش به سرعت در آن گسترش پیدا می‌کند؟»

برای پاسخ به این سوال شاید دست‌اندرکاران و سران حکومت ولایت فقیه در نظر داشته باشند که وارد عملیات مهندسی آمار شوند و آب وضعیت اقتصادی کشور را گل‌آلود کنند اما آنچه به حق در کف خیابان‌ها در جریان است نشان می‌دهد که مردم ایران از این نقشه مسیر حکومت ولایت فقیه به خوبی آگاه بوده و در پی خنثی‌سازی آن برآمده‌اند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)