به دانش آموزان عزیز و هشیار و مردم مبارز و آگاه در سراسر کشور

دانش آموزان عزیز و ای قهرمانان هشیار و درخشان همه ی این سال ها و معلمان هشیار و متحد و مردم شریف و مبارز در سراسر کشور. بنده یک پژوهشگر هستم که به واسطه افکار و فعالیت های اجتماعی خودم که در راستای دفاع از حقوق مردمان زحمتکش و مزدبگیر بوده است چند بار از کار اخراج شده ام. میخواستم با همه شما عزیزان که این روزها به واقع اموزگار شجاعت و هشیاری بودید نکته ای را در میان بگذارم و خواهشی از شما کنم.

ملاحظه کرده اید که برخی نیروهای واپسگرا بعد از طرح شعار عمیق، مترقی و درخشان “#زن_زندگی_آزادی” تمام تلاش خود را کردند که دنباله ی اضافی و اشتباه “مرد، میهن، آبادی” را به آن بچسبانند. البته به علت هشیاری عمومی، این اقدام با استقبال زیادی مواجه نشد. اما چون دیده شد که به ندرت و در برخی مدارس و یا بین تعداد معدودی از تجمع کنندگان گاهی این تکه ی اضافی و اشتباه نیز مورد استفاده قرار میگیرد میخواستم از شما درخواست کنم دقت کنیم که شعار اصلی را خراب نکنیم و همان شعار اصلی #زن_زندگی_آزادی را استفاده کنیم. دلایلم به این شرح است:

 بنده به عنوان یک مرد خواهان استیفای تمام حقوق برابر و لازم برای مردان هم هستم اما این حقوق برابر با شعار مرد میهن آبادی به دست نمی آید بلکه اصل خواسته و مطالبه رفع تبعیض، مورد تخریب قرار میگیرد. وقتی از “مرد، میهن آبادی” را طرح کردند در واقع هدف خاصی را دنبال میکردند. نیروهای واپسگرا و خواهان ابقای تبعیض علیه زنان، با این شعار در واقع میخواهند ساختار و نظام و مناسبات مردسالارانه را تبلیغ کنند. برای آنها صورت و ظاهر حکومت مهم نیست بلکه میخواهند نظامی را بر ما حاکم کنند که ساختارش تحمیل کننده ی سرکوب و تبعیض باشد. وقتی میگوییم با مردسالاری مخالفیم یعنی بعلاوه با تمام اشکال تبعیض مثلا بر اقوام و ملل و بر تمام گروه های اجتماعی تحت ستم مانند اقلیت ها و گرایشات جنسی هم مخالفیم. وقتی میگوییم #زن_زندگی_آزادی، یعنی به طور اتوماتیک خواهان برابری حقوق زن و مرد هستیم و لازم نیست یک تکه خاص مربوط به مرد را هم به آن اضافه کنیم زیرا وقتی برابری حقوق مد نظر است، به طور اتوماتیک حقوق مرد و زن هر دو در آن تضمین شده است. ما خواهان رفع تبعیض علیه زنان هستیم و وقتی این تبعیض رفع شد یعنی به نقطه برابری حقوق اجتماعی و سیاسی میرسیم و مردان هم حقوق لازمه خود را دارند.

شعار مترقی #زن_زندگی_آزادی، چون تمرکز بر الغای مناسبات، ساختار و نظام سرکوبگرانه دارد سایر انواع تبعیض اجتماعی-سیاسی را نیز هدف قرار میدهد.

از طرفی چون زنان منشا ادامه نسل بشریت هستند در نظام سرمایه داری از زن ها در (اکثر موارد) در کار خانگی و مضافا در کار بیرون از خانه استفاده میشود و آنها مورد استثمار قرار میگیرند. مضافا از زن ها برای استمرار نسل برای تولید نسل بعدی مزدیگبران/کارگران استفاده میشود. کار این مزدبگیران/کارگران، توسط نظام استثمار مورد سو استفاده و بهره کشی قرار میگیرد و از این طریق سود به دست می آورند. وقتی از آزادی زن حرف میزنیم در واقع اشاره ای به لزوم مبارزه علیه نظام استثمار را هم مد نظر داریم. البته شعارهای تکمیلی و اصلی دیگری هم باید طرح و عملی شوند که استثمار برداشته شود و تنها با شعار #زن_زندگی_آزادی این امر مهم به دست نمیآید. اما تصور کنید که ما همین یک جنبه از پیشروی را هم از دست بدهیم و باز برگردیم به نظام مردسالاری و تبعیض و نظام از بالا به پایین و سرکوبگر. در واقع با اضافه کردن بخش دوم یعنی “مرد، میهن، آبادی” انگار این قدم رو به جلو را هم خنثی میکنیم. 

برخی رسانه ها که دنبال بازقدرت گیری سیستم مردسالارانه، سرکوبگر، هرمی و تبعیض آمیز هستند با ولع بسیار تلاش میکند این تکه ی دوم و اضافه را تبلیغ کنند. اما شاهدیم که اکثریت نیروهای مترقی و مردم مبارز، دانش آموزان، دانشگاهیان و محققان و دانشجویان و نیروهای کارگری و معلمان همگی به همان شعار #زن_زندگی_آزادی استناد میکنند و آنرا به کار می برند.

به طور خلاصه وقتی من که یک مرد هستم میگویم نباید تکه اشتباه “مرد، مهین، آبادی” را در ادامه شعار بی نظیر #زن_زندگی_آزادی گفت قطعا نمیخواهم حق خودم و سایر مردان را نادیده بگیرم. همه ما حواسمان هست که حقوق گروه های مختلف اجتماعی باید تضمین شود. ما بحثمان این است که با شعار #زن_زندگی_آزادی، تبعیض های جنسیتی را برخواهیم داشت و مرد و زن در حقوق اجتماعی و سیاسی برابر میشوند. ضمنا با شعار مترقی #زن_زندگی_آزادی یادآوری میکنیم که باید برای مقابله با مناسبات استثمارگرانه در مورد فروشندگان نیروی کار یعنی انواع صنف های مختلف کارگری (در صنف های متفاوتی چون معلمی-حمل و نقل- صنعت-کشاورزی و …) هم فکر و اقدام کنیم. آن بحث هم مهم است و نباید فراموش شود. اما عجالتا اجازه ندهیم نیروها، رسانه ها و بازیگران علاقه مند به واپسگرایی و مردسالاری و سیستم ها و مناسبات و نظام های هرمی و سرکوبگرانه شعار ما را با “مرد، میهن، آبادی” خراب کنند. دقت کنید که کدام رسانه ها هستند که این بخش اشتباه و اضافی را تبلیغ میکنند خودتان دستتان می آید که آنها همان هایی هستند که دنبال ایجاد شکل دیگری از همان ماهیت سرکوب و مردسالاری و سیستم و نظام هرمی و سرکوبگرانه هستند.

این روزها که گاه با نام #قیام_ژینا یا #قیام_مهسا و با رهبری و حضور قاطع و تاثیر گذار دختران و زنان مبارز و هشیار ما مزین و معنی میشود نه تنها برگ زرینی در تاریخ مبارزات اجتماعی-سیاسی-اقتصادی مردم ایران است بلکه نقطه عطفی در تاریخ مبارزات خاورمیانه و بلکه کل جهان است. ما به سلامت و با هشیاری از این مرحله عبور خواهیم کرد. اجازه نخواهیم داد با طرح شعارهای اشتباه و واپسگرایانه بر روند مبارزه مترقی ما اثرات منفی بگذارند. 

از همه دانش آموزان هشیار و شجاع، تمامی معلمان آگاه و مبارز و عموم کارگران، مزدبگیران، دانشگاهیان، دانشجویان و مردم آزادیخواه و برابری طلب بسیار چیزها می آموزیم و خوشحالم که این دوره از مبارزه با نفی هرگونه رهبر سازی از بالا بر مردم همراه است. افتخار میکنم که در زندگی ام شاهد روزهایی هستم که دانش آموزان ما صحنه هایی پر از شجاعت توام با هشیاری و درایت خلق میکنند. رهبران واقعی مبارزات همین عموم مزدبگیران و مردم در مدرسه و خیابان و دانشگاه هستند که مشغول مبارزه هستند. دست شما دانش آموزان عزیز را به گرمی میفشارم و می بوسمتان که با دیدن صحنه هایی از شعور و مبارزه تان قربان صدقه تان میروم؛ همچنین دست معلمان آگاه و رزمنده و دست همه مردم مبارز را به گرمی میفشارم.

با احترام- پیروز باد مبارزه مشترکمان برای آزادی و برابری

مزدک. آ – یکشنبه – ۱۷ مهر ۱۴۰۱

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)