سایت دفتر کمیساریای عالی موقت حقوق بشر سازمان ملل: «گزارش ها حاکی از آن است که نیروهای امنیتی با گلوله های جنگی، تفنگ های ساچمه ای و گاز اشک آور پاسخ داده اند.»

کانون حقوق بشر ایران سه شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۱؛ نادا النشیف، کمیساریای عالی موقت حقوق بشر سازمان ملل، نسبت به درگذشت مهسا امینی در بازداشتگاه – که توسط «گشت ارشاد» ایران که قوانین سختگیرانه حجاب را اعمال می کند، بازداشت شده بود – و واکنش خشونت آمیز نیروهای امنیتی به اعتراضات متعاقب آن ابراز نگرانی کرده و خواستار انجام تحقیقات بی طرف پیرامون مرگ خانم امینی شد. دفتر کیساریا همچنین از گزارشاتی پیرامون استفاده از گلوله جنگی در اعتراضات ایران خبر داد.

نادا النشیف همچنین از مرگ دست کم دو نفر و زخمی شدن چندین نفر در ایران خبر داد.

سایت دفتر کمیساریای عالی ملل متحد در گزارشی نوشت:

«امینی، یک زن ۲۲ساله ایرانی از اقلیت کرد، با برادرش در تهران بود که در ۱۳ سپتامبر به دلیل حجاب «نامناسب» دستگیر شد. او مدت کوتاهی پس از افتادن در بازداشتگاه وزرا به کما رفت. امینی که با نام کردی ژینا نیز شناخته می شود، سه روز بعد درگذشت.

گزارشات حاکی از آن است که امینی با باتوم مورد ضرب و شتم به سرش قرار گرفت و سرش توسط به اصطلاح گشت ارشاد به خودرو کوبیده شده است. مقامات اعلام کرده اند که او به مرگ طبیعی فوت کرده است.

النشیف گفت: «مرگ غم انگیز مهسا امینی و اتهامات شکنجه و بدرفتاری باید به سرعت، بی طرفانه و به طور مؤثر توسط یک مقام ذیصلاح مستقل مورد تحقیق قرار گیرد تا به طور مشخص تضمین شود که خانواده او به عدالت و حقیقت دست پیدا میکند.»

النشیف گفت که قوانین حجاب اجباری در ایران همچنان نگران کننده است، جایی که ظاهر شدن در انظار عمومی بدون حجاب مجازات حبس دارد.

در ماه‌های اخیر، پلیس امنیت اخلاقی گشت‌های خیابانی را گسترش داده است و زنانی را که به نظر می‌رسد دارای «حجاب نامناسب» هستند در معرض آزار و اذیت کلامی و فیزیکی و دستگیری قرار داده است. دفتر حقوق بشر سازمان ملل فیلم های متعدد و تأیید شده ای از رفتار خشونت آمیز با زنان دریافت کرده است، از جمله سیلی زدن به صورت زنان، ضرب و شتم آنها با باتوم و انداختن آنها به داخل خودروهای پلیس.

النشیف، ضمن فراخوان به لغو تمامی قوانین و مقررات تبعیض آمیز که حجاب اجباری را تحمیل می کند، گفت: «مقامات باید هدف قرار دادن، آزار و اذیت و بازداشت زنانی که قوانین حجاب را رعایت نمی کنند، متوقف کنند.»

هزاران نفر در تعدادی از شهرهای کشور از جمله تهران، اصفهان، کرج، مشهد، رشت، سقز و سنندج در اعتراض به مرگ امینی به خیابان‌ها سرازیر شدند. گزارش ها حاکی از آن است که نیروهای امنیتی با گلوله های جنگی، تفنگ های ساچمه ای و گاز اشک آور پاسخ داده اند. بر اساس گزارش ها دست کم دو نفر کشته و چندین نفر زخمی شده اند و تعدادی نیز دستگیر شده اند.

النشیف استفاده غیرضروری یا نامتناسب گزارش شده از زور علیه معترضان را محکوم کرد و از ایران – به عنوان یک کشور امضا کننده میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی – خواست به حق اعمال مسالمت آمیز آزادی بیان، تجمع و تشکل احترام بگذارد.

کمیساریای عالی موقت همچنین نگرانی های عمیق دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد سرکوب مداوم زنان مدافع حقوق بشر که به حجاب اجباری و واکنش مقامات به اعتراضات علیه حجاب اجباری اعتراض دارند، تکرار کرد.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)