قاضی مهرداد تهمتن: «آقای افکاری بحث اعدام شوخی نیست. من طوری رای می‌دهم که با خیال راحت طناب بیاندازم دور گردن شما»

قاضی مهرداد تهمتن یک قاضی جنایتکار است که مسئولیت پرونده برادران افکاری را برعهده دارد و کسی است که حکم اعدام نوید افکاری قهرمان کشتی را صادر کرد.

مهرداد تهمتن اهل میانشهر فسا، قاضی جنایتکاری است که در استان فارس و بخصوص در شیراز احکام دستگیری تعداد زیادی از مردم و جوانان را در اعتراضات سراسری آبان ۹۸ صادر کرد. کسانی که شبانه توسط مأموران اطلاعات دستگیر شدند و از بسیاری از آنها هیچ خبری در دست نیست.

این جنایتکار که بر مسند قاضی تکیه زده، همچنین با گرفتن رشوه های میلیاردی از قاچاقچیان مواد مخدر آنها را آزاد کرده و یا احکام سبکی همراه با مرخصی برای آنها صادر می‌کند.

پرونده نوید افکاری در شعبه اول دادگاه کیفری ۱ استان فارس مورد بررسی قرار گرفت و صادرکننده حکم قصاص، قاضی «مهرداد تهمتن» بود. این قاضی در فایلی که از دادگاه افکاری منتشر شده است، به او می‌گوید: «آقای افکاری بحث اعدام شوخی نیست. من طوری رای می‌دهم که با خیال راحت طناب بیاندازم دور گردن شما».

جانیانی به نامهای «مهرداد تهمتن»، «وحید اسدی»، «محمود ساداتی»، «کاظم موسوی» و «محسن رجایی نیا» از جمله قضات دادگستری استان فارس هستند. این قضات جنایتکار حکم اعدام برادران افکاری و همچنین حمیدرضا درخشنده که امام جمعه کازرون را به سزای اعمالش رساند صادر کردند.

قاضی مهرداد تهمتن قاضی مسئول پرونده برادران افکاری و مسئول اعدام نوید افکاری کیست؟

مهرداد تهمتن، در حکم خود نوید افکاری را به ۲ بار اعدام، ۶ سال و ۶ماه حبس و ۷۴ضربه شلاق، وحید افکاری را به ۵۴ سال و ۶ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق و حبیب افکاری را به ۲۷ سال و ۳ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرد.

گفتگویی میان قاضی مهرداد تهمتن و نوید افکاری :

سعید افکاری در حساب شخصی خود اعلام کرد که قصد انتشار اسناد بیشتری از دادگاه برادران افکاری را دارد. اما در بخشی از این اسناد چنین می شنویم:

نوید: بذارید من از خودم دفاع کنم و حقیقت رو روشن کنم. هر جای حرف من نامعقول و دروغ هست به من بگید. واقعا شرم آوره آقای تهمتن! از چی می ترسید که این ضبط صوت رو وصل نمی کنید؟
قاضی مهرداد تهمتن: بودجه اش تامین نشده پول ندارم ضبط صوت رو وصل کنم.
نوید: چقدر هزینه‌شه؟ من از پول کارگریم میدم اونو راه بندازین. بگردید دنبال حقیقت. بذارید تا من حقیقتو روشن کنم. من میخوام همه چیز قانونی پیش بره. بذارید من از خودم دفاع کنم. چقدر خیره سرانه شما با ما برخورد میکنید!

وحید افکاری که هم اکنون پس از گذشت ۲ سال از اعدام برادرش نوید افکاری همچنان در بند عبرت در زندان عادل آباد شیراز محبوس است، در دادنامه ای که از زندان منتشر شد اشاره کرده بود که بی گناه است اما با اینحال شکنجه گران و قاضی دادگاه به نام مهرداد تهمتن نه تنها هیچ اعتنایی به دفاعیات او نکرده بلکه او را مسخره کرده و سپس محکوم کرده است.

وحید افکاری گفته است:‌

«به بازداشتگاه وزارت اطلاعات منتقل شدم و از لحظه ورودم انواع شکنجه ها رو متحمل شدم. پلاستیک روسرم می کشیدند و پایینش رو محکم می گرفتند و بعد از حدود یک دقیقه باز میکردند و دوباره تکرار میکردند.
در حالیکه غل و زنجیر بودم با شوکر به همه جای بدنم می زدند. سرو ته اویزونم می کردند و ساعتها با باتوم می زدند کف پام بعدم وادارم میکردند راه برم تا جای کبودیها کمتر بمونه.
دفتر خاطراتم رو از خونه تو بازرسی ها آورده بودند و قسمتهای کاملا شخصی اش رو بلند فریاد می زدند و تهدید میکردند اگر چیزی که ما می‌گیم رو ننویسی مادرت و خواهرت رو بازداشت میکنیم».

وحید افکاری ادامه داد:

«قاضی دادگاه مهرداد تهمتن بود که گفت آیا اتهام معاونت در قتل را قبول داری؟ در جوابش گفتم چطوری میتونم از خودم دفاع کنم در حالی که هیچ اطلاعاتی از ماهیت پرونده ندارم. اگر شخصی ادعا میکنه منو در زمان و مکان وقوع قتل دیده احضارش کنید تا همه ما ببینیمش. …. اگر آلت جرمی از قبیل آلت قتاله از من یا منزلمون کشف شده نشونمون بدید که همه ببینند، یا اگه توی وسائل زندگی ما نشانی از ارتکاب جرم کشف شده ارائه بدید.
ولی بدون شک همچین عدالتی هیچ وقت وجود خارجی نداشت چون ما بیگناه بودیم و قاضی فقط بر و بر منو نگاه میکرد!
بعدش من بهش گفتم من شهودی دارم که اثبات می کنند من در زمان و تاریخ وقوع قتل در مکان وقوع قتل حضور نداشتم علیرغم اینکه شما هیچ مدرکی دال بر مجرم بودن من ارائه نکردید و منو دو سال بی گناه تو زندان نگه داشتید. من حرفامو می زدم ولی جز تمسخر و نیشخند و تکرار این سوال چیزی از قاضی نمی شنیدم.
اتهامتو قبول داری یا نه؟
بارها و بارها تکرار شد؛
اتهامتو قبول داری یا نه!!
حتی بارها کتبی و شفاهی درخواست حضور رسانه ها و فیلمبرداری دادیم اما آقای تهمتن قاضی پرونده میگفت این فقط تشریفات و قانونی است و من صلاح نمی بینم از جلسه دادگاه فیلم ضبط بشه.

فایل صوتی وحید افکاری که هم اکنون در بند عبرت زندان عادل آباد شیراز همچنان در انفرادی است را اینجا بخوانید.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)