فرانسه بعنوان مخالف با حل سیاسی چالش سوریه به میدان آمد.

آمادگی سوریه برای تسلیم سلاحهای شیمیائی خود و موافقت با خنثی کردن آنها نقشه های نظامی آمریکا و همپیمان هایش را اندکی اشفته کرد. موافقت سوریه با انهدام سلاحهای شیمیائی به این معنی نیست که حالا نقشه های جنگی به کنار نهاده می شوند. اینک فرانسه بعنوان مخالف اصلی تفاهم دیپلماتیک با صراحت به میدان آمده است. فابیوس وزیرخارجه فرانسه روز سه شنبه اعلام کرد که فرانسه قصد دارد قطعنامه ای به شورای امنیت سازمان ملل عرضه کند که طبق آن باید «کنترل بازرسان بین المللی بالاجبار» به سوریه تحمیل گردد، به همان صورت که پس از نخستین جنگ علیه عراق، در سال ،۱۹۹۱ صورت گرفت. آن قطعنامه سبب شد که تحریم های دردناکی بر عراق تحمیل گردد که بنا به اعتراف مادلن اولبرایت وزیرخارجه آمریکا در آن زمان سبب مرگ صدها هزار کودک عراقی گشت و در نهایت مقدمات اشغال عراق را در سال ۲۰۰۳ را فراهم آورد.

قطعنامه ای که فرانسه قصد دارد مطرح سازد، بنا به گفته فابیوس، بر مبنای فصل هفتم منشور سازمان ملل قراردارد. معنای آن این است که آن را می توان با بکار گرفتن ابزار نظامی به اجرا در آورد. وزیر خارجه فرانسه روز سه شنبه این تهدید را آشکار کرد که «اگر سوریه شرائط را نپذیرد با عواقب بسیار جدی مواجه خواهد شد». پیش بینی می شود که قطعنامه متضمن چنان شرایطی خواهد بود که دولت سوریه چاره ای جز رد آن نداشته باشد. پرسشی که هنوز پاسخ آن روشن نیست رفتار روسیه، چین و نیز ایران چگونه خواهد بود– برغم آن که نظر ایران در شورای امنیت حائز اهمیت نخواهد بود.

لاوروف وزیرخارجه روسیه روز دوشنبه از دولت سوریه خواست تا » نه تنها با کنترل انبارهای سلاحهای شیمیائی، بلکه با انهدام بعدی آنها نیز موافقت کند». اندک زمانی پیش از آن، جان کری وزیرخارجه آمریکا در لندن گفته بود که اگر سوریه طی یک هفته، سلاح شیمیائی خود را تسلیم کند می تواند جلوی حمله به خود را بگیرد. پیشنهاد لاوروف پاسخی بود به پیشنهاد جان کری. یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعدا اظهار داشت که منظور رئیس او از این حرف آن بوده است که سوریه تن به پذیرفتن این شرط نخواهد داد. اما ولید معلم وزیر خارجه سوریه فورا با پیشنهاد لاوروف موافقت کرد. پس از آن باراک اوباما نیز سخن از «احتمال سیر مثبت امور» گفت و در عین حال » شک و تردید » خود را نیز بیان کرد.

راه حل روسیه که بنا به گفته لاوروف قبلا در باره آن با دولت سوریه گفتگو نکرده بوده است، می تواند رئیس جمهور آمریکا را از موقعیت دشواری که در آن قرار گرفته به در آورد، زیرا: نه مردم آمریکا جنگ می خواهند و نه کنگره (مجلس نمایندگان آمریکا ) .طبق آخرین شمارش نظرات ، در روز سه شنبه فقط ۲۶ نفز ار ۴۳۵ نماینده ای که حق دادن رای دارند، به قطعنامه ای برای آغاز جنگ رای خواهند داد. ۲۴۶ نماینده مخالف آن بوده اند و یا گرایش به رای مخالف داشته اند. در سنای آمریکا که برای تصویب قطعنامه دست کم ۵۱ رای موافق ضروری است فقط موافقت ۲۵ سناتور جلب شده است. طبق آخرین نظر خواهی از مردم فقط ۱۶ تا ۲۶ در صد موافق دخالت نظامی در سوریه هستند، در حالیکه دوسوم مخالف آن هستند.

ولی پیش آمدن فرانسه به این صورت نشان می دهد که اجرای پیشنهاد روسیه هم بسیار پیچیده است و هم بی خطر نیست. لاوروف در نظر دارد جزئیات اجرائی نظر خود را در آینده نزدیک ارائه دهد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com