“آن فیلم که از هنر بری بود،طوفان شن شمقدری بود”. در روزهایی که این شعر در میان علاقمندان سینما زمزمه می شد کسی تصور نمی کرد که روزی سرنوشت سینمای ایران به سازنده این فیلم سپرده شود.جواد شمقدری گویا از این سخنان به قدری کینه گرفته بود که تصمیم گرفت در دوران تصدیش بر معاون سینمایی وزارت ارشاد ریشه سینمای ایران را بزند و به افرادی میدان دهد که  نمونه ای از تفکرات احمدی نژاد را با خود به همراه داشته باشند.

 

مناظره برنامه «هفت» درباره خانه سینما نمایشی از بازتولید احمدی نژاد در سینما بود.افرادی که مانند احمدی نژاد برای حذف رقیب از بیان هر گونه تهمت و دروغی ابا نداشتند. ” به حلال و حرام اعتقادی ندارند”” می‌خواستند گرین کارت آمریکایشان حذف نشود. “”  امثال توحیدی که کسی نیستند”روزنامه‌های زرد دَری وَری منتشر شده بود. “از جمله ادبیات فرح بخش بود که می شد رد پای آن را در ادبیات احمدی نژاد جست و جو کرد.حسین فرح بخش اما گویا دیر به بازی بازتولید ادبیات احمدی نژاد رسیده بود،چرا که وقتی او این حرفها را می زد احمدی نژاد ادبیات خود را تکراری می دید و به دنبال ادبیات جدید می گشت.شاید از همین رو او در روزهای آخر دستور بازگشایی خانه سینما را صادر کرد.دستوری که از سوی شمقدری به هیچ گرفته شد و احمدی نژاد هم گویا خانه سینما برایش آن قدری اهمیت نداشت که به خاطر آن سازنده فیلم سینمایی اش را برکنار کند.این روزها اما گویا کلید حسن روحانی به قفل خانه سینما کارگر شده و بنا است خانه سینما بازگشایی شود.درهای تو درتویی که در سالیان گذشته برای سینمای ایران ساخته شده اما گویا برای بازشدن هنوز زمان زیادی لازم دارد.

 

مدیران سینمایی احمدی نژاد گویا در یک موضوع با او مشترک بودند و آن هم فساد مالی بود از همین رو ابوالحسن داوودی – کارگردانی که فیلم ، زادبوم، ساخته او توقیف شده گفته بود” کسانی که سال‌ها سرنوشت سینمای ایران را در دست داشتند و به خاطر خلاف‌های آشکارشان سر از زندان در آورده‌اند” مقصود داوودی علیرضا ی سجادپور بود که اخباری مبنی بر اتهامات اخلاقی و مالی و دستگیری وی منتشر شده بود.

 

سینماگران در ابتدا امیدوار بودند که چهره ای با سابقه فرهنگی بیشتر وزیر  ارشاد دولت روحانی شود.اما آنان وزارت علی جنتی را هم فرصت مغتنمی می دانند که در فضایی آرام گرفتاریهای سینما کمتر شود.

حال سینما خوب نیست

 

رسانه ها در سالیان گذشته بسیار نوشته اند که حال سینمای ایران خوب نیست.بررسی میزان فروش فیلم‌های سینمایی در ماه‌ها و حتی یکی دو سال گذشته حکایت از کمتر شدن تعداد تماشاگران سینما نسبت به گذشته دارد.برای این وضعیت دلایل متعددی ارائه شده است که یکی از آنها خط قرمزهای سلیقه ای و بی حساب و کتاب وزارت ارشاد است.سینماگران امیدوارند که شاید این وضعیت در دولت روحانی بهبود پیدا کند.

سینماگران در زمان انتخابات ریاست جمهوری بخشی از خواسته های خود را مطرح کرده اند. “به رسمیت شناختن حقوق صنفی و سپردن کار به دست اصناف، تضمین آزادی های مصرح در قانون اساسی از جمله تامین آزادی بیان و رفع سانسور، ایجاد فضای حیاتی برای فعالیت بخش خصوصی، بسنده کردن دولت به سیاستگزاری کلان در حوزه فرهنگ و بستر سازی و سرمایه ‌گذاری در حوزه سخت‌ افزاری سینما ” بخشهایی از مطالباتی است که در گذشته توسط سینماگران مطرح شده است.

امید برای بازگشت سینما به تقویم

در دولتهای نهم و دهم گویا سینما اهمیت تقویمی هم نداشت.  خبرگزاری ایسنا در گزارشی پیگیری بازگرداندن «روز سینما» به تقویم  را  یکی از گام‌های اولیه و جدی علی جنتی و حجت‌اله ایوبی – وزیر ارشاد و رییس سازمان سینمایی – برای سینمای ایران ذکر کرده است.۱۶ سال قبل که شورای برگزاری جشن «خانه‌ی سینما» متشکل از ابوالحسن داوودی، اکبر نبوی، احمدرضا درویش، محمدرضا مویینی و منوچهر شاهسواری بودند، مقرر کردند که یک روز در سال با عنوان «روز سینما» نامگذاری شود.

دو سال بعد ۲۱ شهریورماه به‌عنوان «روز ملی سینما» تصویب شد.اما شورای فرهنگ عمومی کشور، دو سال قبل «روز سینما» را به همراه چندین مناسبت دیگر به ضمائم تقویم منتقل کرد و دبیر شورا در این‌باره توضیح داد: «به هر حال تقویم رسمی ما بیش از حد شلوغ شده بود و برای همین باید برخی مناسبتها را حذف و برخی را نیز به ضمایم منتقل می کردیم! روز سینما هم از جمله مواردی بود که به بخش ضمایم منتقل شد.»

آرزوی محمدرضا عارف برای سینمای ایران

محمدرضا عارف آرزوی خود برای سینمای ایران در آستانه روز ملی سینما را ارتقای همه‌جانبه این هنر و رسیدن به جایگاه واقعی آن و پرهیز از اختلاف‌ها دانست.

محمدرضا عارف که بیشتر به دلیل نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری دولت یازدهم به عنوان چهره‌ای شناخته‌شده سیاسی در کشور مطرح شد در زمان انتخابات و برنامه‌هایی که ارائه می‌داد و دیدارهایی که داشت به مساله هنر و سینما توجه ویژه کرد. وی همچنین

محمدرضا عارف در آستانه روز ملی سینما (۲۱ شهریور ماه) در گفتگو با مهر مهم‌ترین آرزویش در روز ملی سینما را ارتقای کیفی و کمّی سینمای کشورمان دانست تا این هنر در کمال بالندگی هم مخاطب ایرانی و هم خارجی را راضی نگه دارد و در راستای ارتقای دانش و سلیقه این مخاطب گام بردارد.

وی افزود: قرار گرفتن سینما در جایگاه واقعی خود یکی دیگر از مهمترین آرزوهای من برای سینمای ایران است. سینمای ایران باید به جایگاهی برسد که در شان هنرمندان، کارگردانان و اهالی هنر قرار بگیرد. سینمای ایران و هنرمندان این عرصه توانایی و ظرفیت‌های بالایی دارند و اگر امکانات و شرایط به درستی فراهم شود تمام انرژی و وقت هنرمندان در اختیار رشد سینما قرار می‌گیرد و نتایج موثرتری خواهد داشت.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com