ایرانیان عزیز

دریغ و درد که یکی دیگر از عاشقان کتاب از وادی هنر و ادبیات ایران رخت بر بست. عباس معروفی رمان نویس، نمایشنامه نویس، روزنامه نگار و ناشر نام آشنای میهن،  در سن ۶۵ سالگی در شهر برلین درگذشت.

عباس معروفی خیلی زود و در دوران جوانی با نوشتن کتاب سمفونی مردگان و سردبیری مجله وزین گردون،  به یکی از چهره های برجسته ادبیات و هنر ایران تبدیل شد. او با ورود به فضای فرهنگی جامعه ایران می کوشید روزنه ای در تاریکی بگشاید و گامی در راه ائتلای ادبیات معاصر ایران بردارد. از این رو مثل همه صاحبان اندیشه، همواره در معرض تهدید های نهادهای تفتیش عقاید جمهوری اسلامی قرار داشت، تا جایی که مجبور به ترک وطن شد.

عباس معروفی در شرایط سخت غربت از پای ننشست و به عنوان شوریده ای عاشق کتاب، شبانه روز به نوشتن و منتشر کردن سرگرم بود. تاسیس خانه هدایت و برگزاری کلاس های نویسندگی در برلین  بخش کوچکی از کار بزرگی بود که او با همه وجود برای آن ها تلاش می کرد.  

افسوس که دلشوره ها و بی قراری های ناشی از بحران های تبعید،  سرانجام پیکر او را در هم شکست و نویسنده ای که می رفت  به هنگام شکوفایی خود آثار ماندگار بیشتری خلق کند، زود هنگام چهره در نقاب خاک کشید،  و عاشقان  هنر و ادبیات را اندوهگین ساخت.

هیئت مدیره اتحادیه سراسری، باادای احترام به خاطره عباس معروفی،  فقدان او را به ادب دوستان و بازماندگان وی تسلیت می گوید و یادش را گرامی می دارد. 

هیئت مدیره اتحادیه سراسری ایرانیان مقیم سوئد

اول سپتامبر ۲۰۲۲

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)