خودکشی سعدا خدیرزاده بر اثر تهدیدات مامورین رژیم
https://wp.me/p9yWrK-33y

سعدا خدیرزاده که از حدود یک سال قبل در بازداشت نیروهای امنیتی در زندان ارومیه بسر میبرد، بر اثر تهدیدات امنیتی ماموران رژیم، روز ۲۷ مرداد دست به خودکشی زده و بنابر خبرگزاری هه نگاو که این خبر را انتشار داده بود، سعدا به نوزاد دو ماهه خود که با او در زندان حبس میباشد نیز قرص خورانده بود. این زندانی سیاسی تنها یک روز بعد از اقدام به خودکشی، در حالی که به مراقبت نیاز دارد به بند زنان زندان ارومیه بازگرداننده شد. این در حالی است که یک چشم او آسیب دیده است.

.
هنوز علت خودکشی سعدا مشخص نشده، ولی در گذشته گزارشات متعددی از تعرض یا تهدیدات مامورین زندانهای رژیم علیه زنان و یا وارد کردن فشار های روحی و روانی، جسمی و جنسی از سوی زندانبانان منتشر شده بود.
.
سعدا خدیرزاده ، شهروند پیرانشهری و مادر ۲ فرزند که از ۲۲ مهرماه سال ۱۴۰۰ بدلایل نامعلومی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده، تاکنون در وضعیت بلاتکلیف بسر میبرد. وی روز ۳۰ خرداد تنها یک روز بعد از زایمان از بیمارستان ارومیه به زندان امنیتی ارومیه بازگردانیده شد، بطوریکه پانسمان سزارین وی توسط زندانیان هم بند وی تعویض میشده است.
سعدا در تاریخ ۶ اردیبهشت ماه سال جاری، نیز در اعتراض به بلاتکلیفی‌اش در بند زنان زندان ارومیه دست به اعتصاب غذا و دارو زده و پس از ۱۲ روز با دریافت قول رسیدگی به پرونده به اعتصاب خود پایان داده بود.

کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی در ایران ضمن ابراز نگرانی شدید از وضعیت سعدا و فرزندش، از همه سازمانها و مجامع بین المللی میخواهد که رژیم اسلامی را به دلیل نقض حقوق بشر و عدم آگاهانه مستمر رعایت حقوق زندانیان، تحت فشار قرار دهند.

این کمیته همچنین میخواهد که همه کشورهای اروپایی و امریکایی آزادی زندانیان سیاسی و رعایت حقوق بشر را بعنوان پیش شرط اصلی همه روابط اقتصادی و سیاسی خود با رژیم جمهوری اسلامی قرار دهند و بهیچوجه حاضر نشوند که دستان خود را در دستان ناقضین حقوق بشر و قاتلان زندانیان سیاسی، از جمله رئیسی قاتل قرار دهند.

کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی
۲۸مرداد ۱۴۰۱
۱۹ آگوست ۲۰۲۱

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)