روز ۳۱ جولای رژه افتخار ونکوور در کانادا با حضور پرشور جامعه ال‌جی‌بی‌تی برگزار گردید. این مراسم بعد از دو سال به دلیل محدودیت‌های مربوط به کرونا محدود به جمع‌های کوچک خودجوش شده بود و رسما برگزار نشد.
گروهی از افراد ال‌جی‌بی‌تی ایرانی نیز تصمیم به همراهی نمایندگان سازمان «Rainbow Refugee» که به پناهجویان رنگین‌کمانی کمک رسانی می‌کنند، در طول رژه گرفتند.

شایا گلدوست، زن ترنس و کنشگر مسائل جنسی و جنسیتی نیز از ایرانیان حاضر در این رژه بود. او با الهام گرفتن از طرح‌های متفاوت، تصمیم به تهیه پیراهنی به رنگ پرچم شش‌رنگ رنگین‌کمانی با ابعاد وسیع گرفت و پیراهنی با بیش از ۲۰ متر پارچه، در رنگ‌های قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی و نیلی که اتفاقا سخت هم پیدا و هماهنگ می‌شدند، طراحی و به تن کرد.
این لباس در کنار پلاکاردهای تظاهرات کنندگان ایرانی توجه بسیاری را در طول رژه جلب کرده بود. شایا در توصیف حسش در این مورد می‌گوید:«لحظه‌ای که همراهانم که فقط ایرانی هم نبودند، گوشه‌های لباس را گرفته بودند و صحنه‌ی تاثیرگذار نمایان شدن پرچم توجه حضار و رسانه‌ها را به خود جلب کرد، صحنه‌‌ای از همبستگی و همراهی در رساندن صدای جامعه ال‌جی‌بی‌تی بود.»
این اولین تجربه حضور شایا در رژه افتخار بود و در توصیف حسش نوشته:«چقدر دلم آرام گرفت وقتی هر کدام از بچه‌هایی که آمده‌ بودند، گوشه‌ای از لباسم را گرفتند، انگار که با هم در این رنگ‌ها غرق شدیم، وقتی صدای جیغ و فریاد مردم را در دو‌ سوی خیابان شنیدم، دلم گرفت، مردمی که با هیجان فریاد می‌زدند و دست تکان می‌دادند و تبریک می‌گفتند، بودن ما را و اینکه زندگی را زندگی می‌کنیم… دلم برای سال‌های بر باد رفته سوخت، سال‌هایی که در ایران هدر شد و هرچقدر سخت، کوله بار بر دوش»

تصویر حضور جامعه ال‌جی‌بی‌تی ایرانی و اقدام شایا به عنوان زن ترنس ایرانی در رسانه‌ها بازتاب پیدا کرده و با همراهی شعارها و پلاکاردها توجه‌ها را به سمت شرایط جامعه ال‌جی‌بی‌تی در ایران جلب شده است.
شایا اضافه می‌کند: با وجود اینکه جمع کثیری از ایرانیان کوییر در ونکوور ساکن هستند اما هنوز هم با وجود مهاجرت و زندگی در کشوری آزاد، محدودیت‌ها و احساس عدم امنیت، مانع حضور آزادانه افراد می‌شود. آن‌ها نگران هستند هویتشان فاش شود.
امیدواریم ایرانیان ساکن کشورهای خارجی روزبه روز بیشتر با حضور و اقدامات خلاقانه خود، توجه جامعه جهانی را به سمت شرایط جامه ال‌جی بی تی در ایران جلب کرده و با همبستگی و اتحاد این جامعه را قدم قدم به سمت آزادی ببرند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)